| کد خبر: 245355 |

کمبود مسافر مشکل دیرینه فرودگاه اراک

فرودگاه اراک با مشخصات مهندسی مطلوب و زیرساخت های مناسب فرودگاهی به عنوان فرودگاه بین المللی نیازمند تقاضا محوری از سوی علاقمندان به سفرهای هوایی است.

تین نیوز

فرودگاه اراک با مشخصات مهندسی مطلوب و زیرساخت های مناسب فرودگاهی به عنوان فرودگاه بین المللی نیازمند تقاضا محوری از سوی علاقمندان به سفرهای هوایی است.

به گزارش تین نیوز، امروزه حمل و نقل را به عنوان یکی از پایه‌های اساسی توسعه متوازن و پایداری کشورها می‌دانند چرا که شبکه‌های حمل و نقل با مولفه‌های مهمی چون اقتصاد، امنیت و عدالت ارتباط تنگاتنگ پیدا کرده است.

در اهمیت حمل و نقل کارآمد همین بس که آن را به نیروی محرکه یا موتور توسعه تعبیر می‌کند و کارآمدی و توانمندی آن را زمینه ساز توسعه پایدار و عدالت‌محور می‌داند.

عملکرد و سودمندی صنعت حمل و نقل هوایی نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل شاید فراتر از ارائه خدمات جابجایی و نقل و انتقال باشد چراکه حمل و نقل هوایی شیوه زندگی اقتصادی نگرش‌های اجتماعی و فرهنگی ما را متاثر کرده و در شکل گیری وضعیت تاریخی سیاسی جوامع تاثیر گذار است

حمل و نقل هوایی به همان اندازه که تغییرات اقتصادی ایجاد می کند باعث به وجود آمدن تغییرات جامعه شناختی نیز می شود.

بهره‌مندی از حمل و نقل ترکیبی لازمه دستیابی به توسعه پایدار محسوب می‌شود که یکی از مولفه‌های اساسی آن را فرودگاه و خدمات پروازی است که در اراک با اما و اگرهایی روبروست.

استان مرکزی با بیش از یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۲۹ هزار هکتار وسعت در قلب ایران واقع شده و برخورداری از مزایای حمل و نقل ترکیبی در آن به لحاظ موقعیت جغرافیایی و نقش پذیری اقتصادی و فرهنگی  حیاتی است.

گسترش روزافزون توسعه صنعت حمل و نقل هوایی جهان در سال‌های اخیر به‌ عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه و رشد کشورهای توسعه یافته مطرح شده و از جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ها توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی برخوردار است.

راه اندازی خطوط پرواز فرودگاه اراک به مقاصد مختلف کشور یکی از مطالبات مردم استان مرکزی است که همواره از سوی مدیریت ارشد استان با رویکر رونق اقتصادی منطقه مورد پیگیری قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی، با بیان اینکه زیرساخت‌های فرودگاه اراک از سری فرودگاه های بین المللی و مطلوب است، گفت: پرواز در فرودگاه اراک بیشتر متقاضی محور است.

مهدی زندیه وکیلی افزود: در فرودگاه بین‌المللی اراک امکان نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر و بزرگ وجود دارد و امکان ارایه خدمات درحد مطلوب به مسافران است.

وی اظهار داشت: فرودگاه اراک از جمله فرودگاههای بخش دولتی است و شرکت های هواپیمایی بخش خصوصی با ارایه خطوط هوایی فعالیت دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: با توجه به مجاورت استان مرکزی با تهران، پرواز اصلی فرودگاه اراک شامل پایتخت نمی‌شود زیرا برقراری این خط پروازی صرفه اقتصادی ندارد و در مدت زمان کوتاه راه اندازی هوایی، که ۲ روز در هفته پرواز تهران - اراک برقرار شد استقبال خوبی در استان صورت نگرفت.

زندیه وکیلی افزود: راه اندازی پرواز به مشهد مقدس درحال رایزنی است و اکنون پرواز عسلویه در یک روز هفته برقرار است، هرچند در سال‌های گذشته پرواز کیش از فروگاه اراک نیز عملیاتی می‌شد و عتبات عالیات کشور عراق نیز برقرار بود.

وی اظهار داشت: تا قبل از شیوع کرونا و رونق صنعت گردشگری این فرودگاه مورد اقبال قرار داشت اما با شیوع کووید ۱۹ این صنعت در استان مرکزی نیز دستخوش چالش شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با بیان اینکه پرواز عسلویه از پروازهای مستمر این فرودگاه است، گفت: اکنون پرواز عسلویه هر روز یکشنبه برقرار است و تقاضا برای ادامه وجود دارد.

زندیه وکیلی افزود: حمل و نقل ترکیبی، ریلی، جادهای و هوایی و ارتباط شمال به جنوب در استان مرکزی می تواند به این صنعت در منطقه رونق دهد.

کمبود مسافر مشکل دیرینه فرودگاه اراک

مدیر فرودگاه شهدای اراک نیز گفت: ظرفیت مورد تقاضای فرودگاه اراک براساس نظرسنجی‌ها و سوابق پروازی با ۹۵ درصد استقبال در پروازهای زیارتی( مشهد و عتبات ) است و با همین ظرفیت پروازهای مسیر اقتصادی و کاری مورد توجه متقاضیان قرار دارد.

رحیم حسین نسب افزود: مسیر پرورازی عسلویه و مسیرهای سیاحتی مانند کیش ۸۵ درصد ظرفیت مورد استقبال است.

وی اظهار داشت: فاصله فرودگاه اراک با همدان و خرم آباد و فرودگاه امام و فرودگاه کاشان حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه است.                       

مدیر فرودگاه شهدای اراک گفت: این فرودگاه به لحاظ پرواز بسیار مسطح است و از نظر خدمات دهی پرواز داخلی و خارجی ( اراک، خرم آباد و همدان ) یکسان و بالاتر از فرودگاه کاشان است و در نگاه صنعت هوانوردی چنین ظرفیتی برای فرودگاه ها، ظرفیت مطلوب برای برقراری پرواز به شمار می ورد.

حسین نسب افزود: یک هزار و ۹۰۳ نفر مسافر امسال توسط فرودگاه شهدای اراک جابجا شد.

وی اظهار داشت:هیچ فرودگاهی به غیر از فرودگاه شهدای اراک از نظر شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در استان مرکزی تعریف نشده است.                                              

مدیر فرودگاه شهدای اراک گفت: این فرودگاه به جهت واقع شدن در حوزه جمعیتی شلوغ حدود ۲ میلیون نفر و واقع شدن در کلانشهر صنعتی اراک دارای توجیه اقتصادی است.

حسین نسب افزود: به طور کلی فرودگاه‌های کشور به اندازه ناوگان مورد نیازشان پرواز ندارند، یعنی  تمام فرودگاه‌های کشور متقاضی بیش از پرواز موجود است اما در این بازار به جهت عرضه کم صندلی  و تقاضای بالا، شرایط جذب پرواز برای فرودگاه ها به صورت ویژه خواهد بود که به طور معمول نیازها از مجرای حاکمیتی تامین می‌شود.                  

وی اظهار داشت: فرودگاه اراک از سویی از نظر جغرافیایی در مکانی مسطح و به صورت دشت قرار گرفته است و از طرفی این فرودگاه در جوار شهرک‌ها و نواحی صنعتی واقع شده و نیز در کنار دو حوزه حمل و نقل، جاده ای ترانزیتی و ایستگاه راه آهن قرار دارد، بنابراین نگاه منطقی در صنعت هواپیمایی برای توسعه و بهره برداری و رونق در صنعت هوانوردی عمومی، استفاده از حمل و نقل ترکیبی، رونق گردشگری ( صنعتی و سلامت ) را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

مدیر فرودگاه شهدای اراک گفت: مدیریت هوشمند در جهت ارتقای جایگاه صنعت هوانوردی در استان مرکزی و به صورت ویژه کلانشهر اراک بایستی به سمت استفاده از حمل و نقل‌های ترکیبی برای توسعه خدمات بار و مسافر، استفاده از هوانوردی عمومی در شاخه‌های مختلف آن مورد توجه قرار گیرد.

حسین نسب افزود: بهره برداری از سند جامع هوا فضای کشور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۱ برای استفاده از ظرفیت‌های صنایع استان در ایجاد خط تولید هواپیمای هوانوردی عمومی که زمینه ساز تولید هواپیماهای مسافربری در کشور است.

وی اظهار داشت: ایجاد مرکز لجستیک اراک در سطح دهکده لجستیک نمایشگر راه آینده توسعه صنعت هوانوردی در ایجاد حمل و نقل ترکیبی برای خدمات بار و مسافر در استان مرکزی است.   

فرودگاه اراک با داشتن سه‌هزار و ۷۰۰ متر طول باند و ترمینال ۲ منظوره قابلیت انجام پروازهای داخلی و خارجی با هواپیماهای ایرباس ۶۰۰-۳۰۰ را در تمام طول شبانه‌روز دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.