| کد خبر: 186312 |

◄ ایجاد کمیسیون بررسی رخدادهای ترافیک هوایی

مدیر ایمنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در معرفی مهمترین برنامه های این دفتر در سال جاری از تشکیل کمیسیون بررسی رویدادهای ترافیک هوایی (ATS) خبر داد.

تین نیوز

مدیر ایمنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در معرفی مهمترین برنامه های این دفتر در سال جاری از تشکیل کمیسیون بررسی رویدادهای ترافیک هوایی (ATS) خبر داد.

محمد الهی نیا در گفت و گو با روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اعلام این خبر عنوان کرد: هفته جاری نخستین جلسه کمیسیون بررسی رویدادهای هوایی (ATS) برگزار می شود. اجرای سیستم مدیریت ایمنی بر اساس برنامه مدون و نیز شروع اجرای طرح نظارت ایمن بر فعالیت های بهسازی و عمرانی فرودگاه ها از دیگر برنامه های اولویت دار دفتر مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در سال 98 است.

مدیر ایمنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران توضیح داد: یکی از وظایف شرکت در راستای اجرای برنامه سیستم مدیریت ایمنی، تشکیل کمیسیون های تخصصی بررسی رویدادها است. شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان بزرگترین نهاد ارایه دهنده خدمات فرودگاهی و هوانوردی در کشور وظیفه دارد که هرگونه رویداد جدی در حوزه کاری خود را که می تواند بر ایمنی تاثیر داشته باشد بررسی و عوامل ریشه ای رویدادها را شناسایی کند و در نهایت راهکارهای مناسب برای پیشگیری از تکرار این رویدادها را انتخاب کند و به کار گیرد.

وی افزود: بر اساس الزامات سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز می بایست مجزا از سازمان، کمیسیون بررسی رویدادها تشکیل دهد و به صورت مستمر رویدادهای ایمنی، بررسی و ریشه یابی شوند که در این راستا در مجموعه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای تشکیل سه کمیسیون اصلی بررسی رویدادها شامل رویدادهای ترافیک هوایی، فرودگاهی و مرکز وارسی پروازی برنامه ریزی شده است.

الهی نیا گفت: سال گذشته مقدمات تشکیل این کمیسیون ها با اقدامات برنامه ریزی شده فراهم شد، از جمله توانستیم پرونده های الکترونیکی را برای رویدادهای ایمنی به منظور بررسی رویدادها، به طور متمرکز و حرفه ای فراهم آوریم. همچنین برای اعضای مد نظر این کمیسیون ها دوره های تخصصی مربوط را برگزار و آنها را به طور عملی با فنون بررسی رویدادها و نیز روش های ارزیابی ریسک آشنا کردیم.

مدیر ایمنی شرکت فرود گاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: پس از فراهم شدن این مقدمات، اعضای کمیسیون رویدادهای ترافیک هوایی تعیین و ابلاغ آنها صادر شد که هفته جاری نخستین جلسه این کمیسیون برگزار می شود و در ادامه شاهد برگزاری جلسه های منظم هفتگی این کمیسیون خواهیم بود.

وی همچنین گفت: تشکیل کمیسیون بررسی رویدادهای فرودگاهی را با حضور برخی مدیران ایمنی فرودگاهی و کارشناسان ستاد در برنامه داریم که این کمیسیون با هدف ریشه یابی رویدادهایی که در حوزه فعالیت فرودگاه اتفاق می افتد برای تبیین راهکارهای اصلاحی تشکیل می شود.

الهی نیا افزود: رویداد یک عبارت کلی و  شامل حوادث و سوانح است. حوادث به اتفاقاتی اطلاق می  شود که سانحه رخ نداده ولی احتمال بروز آن خیلی محتمل بوده است. البته بخش عمده رویداد ها حوادث ایمنی هستند واز جمله رویدادهای ترافیک هوایی می توان به همجواری پروازی، تخطی از حفظ ارتفاع پروازی، خروج از باند و از جمله رویدادهای فرودگاهی نیز به برخورد پرنده به هواپیما و برخورد خودرو با هواپیما اشاره کرد.

مدیر ایمنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران هدف از تشکیل این کمیسیون ها را ریشه یابی دقیق، حرفه ای و منصفانه علت حوادث و رویدادها عنوان کرد و گفت: این کمیسیون ها وظیفه دارند از هویت حرفه ای افراد محافظت کنند. هدف اصلی این کمیسیون ها توسعه فرهنگ ایمنی است و از نشر اطلاعاتی که اعتماد متخصصان صنعت هوایی را خدشه دار می کند ممانعت می شود.

وی همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای سیستم مدیریت ایمنی بر اساس برنامه مدون توضیح داد: سال گذشته با تلاش کارشناسان مدیریت ایمنی برای نخستین بار برنامه عملی اجرای سیستم مدیریت ایمنی را منطبق با ویرایش چهارم سند 9859 ایکائو و مقررات ملی کشورمان و نیز ساختارها و رویه های سازمانی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تنظیم کردیم که این برنامه 179 فعالیت را در هشت مرحله اصلی و دو مرحله تکمیلی شامل می شود و نظرات سازمان هواپیمایی کشوری را نیز تامین کرده است. این برنامه راهبرد شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای اجرای سیستم مدیریت ایمنی در تمام بخش های مرتبط است و سیاست های پیش بینی شده در آن به تصویب شورای عالی ایمنی نیاز دارد.

الهی نیا با بیان اینکه اجرای سیستم مدیریت ایمنی تسهیل کننده اجرای الزامات ایکائو به صورت منسجم و مرحله ای در تمام فرودگاه هاست، اظهار امیدواری کرد، با نهایی شدن تصویب این برنامه اجرای سیستم مدیریت ایمنی تسریع یابد.

مدیر ایمنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین به برنامه ریزی برای شروع اجرای طرح نظارت ایمن بر فعالیت های بهسازی و عمرانی فرودگاه ها در قالب آیین نامه ایمنی اشاره کرد و توضیح داد: یکی از چالش های ایمنی در تمام فرودگاه های دنیا به کارهای عمرانی و بهسازی در ایرساید مربوط می شود. نظارت بر عملیات عمرانی و بهسازی فرودگاه ها بر عهده safety officer (افسر ایمنی) است که وظیفه دارد خطرهای ناشی از عملیات عمرانی برای پروازها را شناسایی، گزارش و اقدامات اولیه برای پیشگیری از رویدادها را انجام دهد.

وی افزود: سال گذشته آیین نامه ای برای تعریف دقیق وظایف و اختیارات افسران ایمنی فرودگاهی و نحوه به کارگیری آنها در دفتر مدیریت ایمنی تدوین شد که با تصویب و ابلاغ آن توسط هیات مدیره امکان نظم بخشی و یکسان سازی عملکرد افسران ایمنی فراهم می شود.

الهی نیا گفت: در این آیین نامه به تفصیل درباره صلاحیت حرفه ای افسران ایمنی، شیوه دعوت به کار، آموزش و ارزیابی، وظایف و اختیارها، نحوه ثبت مخاطرات و رویدادها و نیز روش ارسال گزارش های ایمنی بحث شده است و اجرا شدن آیین نامه می تواند نقش مهمی را در کاهش حوادث فرودگاهی ایفا کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.