| کد خبر: 175692 |

◄ تکمیل و عملیاتی شدن طرح ناوبری ماهواره‌ای (PBN) برای 12 فرودگاه کشور

اکنون بخش اعظم راه‌های هوایی ما براساس RNAV 5 و بخشی از آن‌ها RNAV1 که زیرمجموعه PBN است طراحی‌شده‌اند.

تین نیوز

رئیس اداره طراحی و دستورالعمل‌های پرواز و فرودگاهی اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی بابیان این‌که از دو سال پیش اجرای طرح PBN (ناوبری ماهواره‌ای) در 12 فرودگاه کشور آغازشده و در حال انجام است از تکمیل این پروژه تا اواسط سال 2019 خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، محمد کریمی با اعلام این خبر عنوان کرد: اداره طراحی و دستورالعمل‌های پرواز و فرودگاهی وظیفه طراحی طرح‌های تقرب (با نرم‌افزار Geotitan)، دستورالعمل‌های ورودی و خروجی، راه‌های هوایی، کنترل موانع فرودگاهی، سایت‌یابی دستگاه‌های کمک ناوبری، سایت‌یابی فرودگاه‌ها و نیز بررسی پردازش موانع و ساخت‌وسازهای اطراف فرودگاه‌ها را بر عهده دارد. هم‌چنین براساس طرح جامع فرودگاه‌ها باید ازنظرهای کارشناسی این اداره برای افزایش طول باند و ایرساید استفاده شود.

رئیس اداره طراحی و دستورالعمل‌های پرواز و فرودگاهی اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی بابیان اینکه در دو سال گذشته براساس برنامه دفتر منطقه‌ای ایکائو (قاهره) و برنامه ASBU اجرای طرح‌های PBN (ناوبری ماهواره‌ای) برای فرودگاه‌های بین‌المللی شامل فرودگاه‌های امام ، مهرآباد، زاهدان، بندرعباس، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و یزد و براساس نیاز برای فرودگاه‌های قشم، جیرفت و نوشهر شروع‌شده است، گفت: بخش‌هایی از این طرح‌ها عملیاتی و در نشریه AIP موجود است و مابقی تا اواسط سال 2019 تکمیل و اجرایی خواهند شد و تا سال 2022 تمام فرودگاه‌ها و مرزهای هوایی کشور و نیز راه‌های هوایی باید از این شیوه ناوبری برخوردار شوند.

وی افزود: اکنون طرح‌های پروازی براساس دستگاه‌های کمک ناوبری زمینی مانند ILS، NDB/DME، DVOR، VOR/DME و NDB است که با اجرای این طرح ماهواره‌ای می‌شوند.

کریمی هم‌چنین گفت: اکنون بخش اعظم راه‌های هوایی ما براساس RNAV 5 و بخشی از آن‌ها RNAV1 که زیرمجموعه PBN است طراحی‌شده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.