| کد خبر: 167338 |

◄ مشکلات بزرگی که فرودگاه‌های مازندران را درگیر کرده است

مازندران گردشگرپذیرترین استان کشور دارای سه فرودگاه است که متأسفانه هیچ‌کدام قادر به ارائه مطلوب خدمات به مسافران نیستند.

تین نیوز

مازندران گردشگرپذیرترین استان کشور دارای سه فرودگاه است که متأسفانه هیچ‌کدام قادر به ارائه مطلوب خدمات به مسافران نیستند.

شرایط جوی این منطقه باعث شده تا تعداد زیادی از پروازهای ورودی و خروجی به این سه فرودگاه با تأخیر یا با لغو پرواز مواجه شوند. بارها پروازهایی به مقصد این فرودگاه‌ها به‌جای ساری، رامسر و یا نوشهر، به دلیل شرایط جوی یا مشکلات دیگر، سر از تهران درآورده‌اند.

در همین 2 ماهه سال جاری حداقل هشت پرواز فرودگاه‌های مازندران به سبب بدی شرایط آب و هوایی یا لغو شد یا سر از فرودگاه‌های دیگر کشور درآوردند.

تنها فرودگاه بین‌المللی استان مازندران در ساری قرار دارد که آن‌هم تنها پرواز مقصد خارجی در هر هفته دارد.

طنز ماجرا اما اینجاست که برخی از نمایندگان مجلس تقاضای ساخت فرودگاه‌های تازه‌ای را در حوزه‌های انتخابیه خود دارند که کلنجار رفتن چندساله در تعیین زمین و اختلاف میان شهرستان‌های آمل و بابل از آن جمله است.

فرودگاه دشت ناز ساری تنها فرودگاه بین‌المللی مازندران است که نبود امکانات در آن تنها در سال جاری سبب لغو و برگشت خوردن سه پرواز شد.

این فرودگاه براساس گزارش رسمی فرودگاه‌های مازندران به جده و عتبات عالیات پرواز بین‌المللی دارد و پروازهای داخلی آن‌هم در مسیرهای رفت‌وبرگشت ساری به تهران، ساری به شیراز، ساری به عسلویه و ساری و کیش است.

فرودگاه نوشهر هم در همه‌روزه‌ای هفته به‌جز پنجشنبه‌ها پرواز در مسیرهای رفت‌وبرگشت نوشهر - مشهد و نوشهر - تهران دارد.

فرودگاه رامسر به‌عنوان سومین فرودگاه مازندران در داشتن امکانات و پرواز ولی قدیمی‌ترین فرودگاه استان به لحاظ قدمت هم‌اکنون در تمامی روزهای هفته پرواز به‌صورت رفت‌وبرگشت تهران به رامسر و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه اصفهان به رامسر دارد.

نبود زیرساخت‌های ضروری

سعدالله وطن‌خواه مدیرکل فرودگاه‌های مازندران با تأکید براینکه توسعه فیزیکی زیرساخت ضروری برای گسترش فعالیت‌های فرودگاه‌ها به شمار می‌رود، گفت: بنا به دلایلی امکان توسعه‌این زیرساخت حمل‌ونقل هوایی در مازندران وجود ندارد که منجر به محدودیت فعالیت شده است.

وطن‌خواه افزود: گران بودن زمین به همراه ساخت‌وسازهای شهری در حاشیه و حریم فرودگاه‌ها باعث شده تا سه فرودگاه مازندران در حالت قفل و محصور باقی بمانند.

او عدم تمکین برخی مسئولان گذشته و مردم در اجرای قوانین و مقررات رعایت حریم و حاشیه فرودگاه‌ها را زمینه‌ساز بروز چنین مسائلی دانست و ادامه داد: باوجود تذکرات مکرر در این خصوص اما نادیده گرفتن آن باعث شده که امروز شاهد چنین وضعیتی برای فرودگاه‌های مازندران هستیم.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران به چالش‌های عدم رعایت این نکات دریکی از فرودگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون فرودگاهی در مازندران فعالیت می‌کند که از 2 هزار متر باند پروازی آن به دلایل وجود ساخت‌وسازهای شهری تنها یک هزار متر قابل‌استفاده است (فرودگاه رامسر).

او افزود: در چنین شرایطی به دلیل زیاد بودن هزینه خرید برای تملک اراضی و بناهای حاشیه فرودگاه‌ها، این کار عملاً از توان شرکت فرودگاه‌های کشور خارج است.

وطن‌خواه فرودگاه نوشهر را فرودگاهی در مازندران نام برد که به دلیل رعایت نشدن استانداردها در ساخت‌وسازها، هم‌اکنون در بافت شهری قرارگرفته است.

او خرید و تملک اراضی و منازل حاشیه فرودگاه رامسر را مهم‌ترین دغدغه کنونی این اداره کل دانست و اظهار داشت: گرانی چند برابری زمین در این شهر نسبت به سایر مناطق استان هم مشکل را برای ما تشدید کرده است.

استانداردهای موردنیاز

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران در تشریح زیرساخت‌های موردنیاز برای فعالیت هر فرودگاه را شامل آشیانه هواپیما، استریپ (2 طرف باند پروازی)، آستانه باند (ابتدای باند)، پایانه، برج مراقبت پرواز و پارکینگ نام برد.

او در توضیح میزان زمین مورد نیاز برای برخی زیرساخت‌های فرودگاه گفت: به‌طور مثال استریپ در هر طرف به 150 متر زمین دپو شده بدون موانع و مسطح نیاز دارد.

وطن‌خواه همچنین در توضیح دیگر زیرساخت موردنیاز برای فعالیت فرودگاه افزود: همچنین 360 متر برای آستانه باند پرواز هواپیما زمین نیاز است.

او با تأکید بر اینکه این دو مورد تنها حداقل‌های موردنیاز در فرودگاه محسوب می‌شود، ادامه داد: نبود این زیرساخت‌ها علاوه بر اینکه فعالیت فرودگاه‌ها را محدود می‌کند می‌تواند خطراتی را برای پروازها ایجاد کند.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران گفت: به دلیل شرایط حاکم بر فرودگاه‌های مازندران، هم‌اکنون که خطوط پروازی کشور به سمت پروازهای متوسط به بالاست، این‌گونه پروازها در فرودگاه‌های استان امکان راه‌اندازی ندارد.

او همچنین دیگر تأثیر این مشکلات در فعالیت فرودگاه‌های مازندران را سخت شدن ایجاد و راه‌اندازی خطوط پروازی جدید ذکر کرد.

وطن‌خواه میزان زمین موردنیاز برای توسعه هر فرودگاه مازندران را حدود 200 هکتار اعلام و تأکید کرد: با شرایط موجود عملاً امکان تأمین این میزان زمین و انجام کار توسعه‌ای فراهم نیست.

براساس گزارش‌های رسمی هم‌اکنون وسعت فرودگاه ساری 130 هکتار، رامسر یک‌صد هکتار و نوشهر 85 هکتار است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، مجموع خطوط پروازی هفتگی فرودگاه‌های این استان هم 10 خط پروازی است و ماهانه 680 پرواز در مسیرهای تهران، مشهد، شیراز، بندرعباس، عسلویه، کیش، اهواز، عتبات عالیات و عربستان در این فرودگاه‌ها نشست‌وبرخاست دارند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.