| کد خبر: 153019 |

مدیرکل مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل:

رسالت ذاتی اقدامات تامین، تجهیز و نگهداری فرودگاه‎های کشور همگرا با تعاریف و وظایف پدافند غیرعامل است

برنامه‎ریزی برای مطالعه 15 طرح جامع فرودگاهی 6 شناسنامه فنی فرودگاه‎ها - بروزرسانی 10 طرح اضطراری فرودگاه- تدوین 10 نظامنامه فرودگاه- دریافت 5 گواهینامه فرودگاهی و 16 تمرین کامل دو سالانه طرح اضطراری - برگزاری کارگاه آموزشی فرودگاه و آمادگی در برابر بلایا (GARD)

تین نیوز

برنامه‎ریزی برای مطالعه 15 طرح جامع فرودگاهی 6 شناسنامه فنی فرودگاه‎ها - بروزرسانی 10 طرح اضطراری فرودگاه- تدوین 10 نظامنامه فرودگاه- دریافت 5 گواهینامه فرودگاهی و 16 تمرین کامل دو سالانه طرح اضطراری - برگزاری کارگاه آموزشی فرودگاه و آمادگی در برابر بلایا (GARD)

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در روز 8 آبان گفتگویی با فرشید گلیج مدیرکل مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه ها انجام شد تا با گوشه هایی از دستاوردها و برنامه های این حوزه آشنا شویم.

وی تأکید دارد که ذات و اساس کار شرکت در تامین، تجهیز و نگهداری فرودگاه‎ها با تعاریف پدافند غیرعامل همگرایی کامل دارد و گام های بلندی نیز در جهت پیاده ‎‎ سازی و تجهیز فرودگاه‎ها برداشته شده است که از اقدامات آتی این دفتر مستندسازی آنها در قالب عمل به الزامات پدافند غیرعامل خواهدبود گفت: از یک سال پیش با ابلاغ مدیرعامل به ماموریت دفتر کیفیت پایش و استانداردهای فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل هم افزوده شد و شرکت فرودگاه ها به عنوان معدود دستگاه‎های اجرایی کشور براساس قوانین بالادستی ساختارمدیریت بحران و پدافند غیرعامل را در خود تعریف کرده است. اکنون دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شامل حوزه‎های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، تدوین دستورالعمل‎ها، بازرسی و نظارت و طرح جامع فرودگاه ها است .

فرشید گلیج صحبت هایش را با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در این فرمایش که «پدافند غیرعامل یک اصل خواهد بود برای همیشه، نه برای مقطع خاصی مسئله یک مسئله مستمر همیشگی است» ادامه داد و گفت: بر این اساس و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که پدافند غیرعامل به معنای حصول اطمینان از مصونیت و آمادگی کشور است، باید نگاهی علمی و نه سطحی به پدافند غیرعامل داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه صنعت فرودگاهی همواره مورد تهدیدهای سخت و نرم دشمنان بوده است، توضیح می دهد: پدافند غیرعامل کمک می کند که بتوانیم فرودگاه ها را با کمترین آسیب در مقابل تهدیدها و نقشه های جنگ سخت و نرم دشمنان در امان بداریم و با توجه به اینکه پدافند غیرعامل ساختاری غیرنظامی دارد با اساس کار شرکت فرودگاه ها در حوزه خدمات، تسهیلات، ایمنی، امنیتی و نحوه مواجهه با بحران و سوانح همگرایی کامل دارد.

وی افزود: بیشتر سامانه های عملیاتی و فرودگاهی شامل زیرساخت ها، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص در قالب وظیفه ذاتی و تکلیفی، همپوشانی خوبی با الزامات پدافند غیرعامل داشته است چرا که صنعت هوانوردی و فرودگاهی الزام به رعایت استانداردهای ملی و بین‎المللی دارد و همه موارد از پیش گفته شده را با امکانات ثانویه و با تامین پشتیبان پوشش می‎دهد تا خللی در ارائه سرویس در مواقع بحرانی به وجود نیاید.

گلیج گفت: اولین گام در اجرای الزامات پدافند غیرعامل از تمام فرودگاه ها و ادارات ستادی مرتبط، نمایندگانی را انتخاب کرده ایم که به زودی ابلاغ های این افراد از سوی اداره کل آموزش و توسعه نیروی انسانی صادر می شود و با توجیه کامل این افراد با تجربه ومتخصص، فعالیت و اقدامات این گروه گام بلندی را در احصا اقدامات انجام شده و مغفول مانده پدافند غیرعامل و مستندسازی آن در این حوزه برداشته خواهد شد .

مدیرکل مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه ها همچنین از برنامه ریزی برای خریداری پنج برج موبایل برای استقرار در پنج نقطه کشور و نیز یک برج موبایل با تجهیزات کامل‎تر جهت استقرار در پایتخت به منظور ارائه سرویس فوری در پهنه گسترده ایران اسلامی در مواقع بحران و نیاز خبرداد.

گلیج با اشاره به اقدامات این دفتر در حوزه مدیریت بحران اعلام کرد با از سرگیری فعالیت کمیته تخصصی فرعی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و مصوبات این کمیته که منجر به ایجاد مرکز عملیات اضطراری و تدوین دستورالعمل‎های مربوطه همچنین تشکیل کمیته عملیات اضطراری (مدیریت بحران) با شرح وظایف مشخص شد افزودند که این مرکز می‎تواند در مواقع بحران و حوادث غیرمترقبه فرودگاهی با راهبری و مدیریت اعضای کمیته منتخب این بحران‎ها را به نحو مطلوب مدیریت کند.

این پروژه به زودی به عنوان یکی از طرح های فرودگاهی با حضور مقامات محترم کشوری افتتاح خواهد شد.

وی تاکید می کند: از دیگر اقدامات ما در حوزه مدیریت بحران می توان به حضور در مانور جهانی روسیه و بازدید از مرکز عملیات اضطراری آن کشور در بهار سال 96 اشاره کرد .

مدیرکل مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه ها همچنین به برنامه ریزی برای برگزاری دوره GARD در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: این دوره در حدود 30 کشور جهان درحوزه مدیریت بحران شامل آمادگی برای تخلیه مجروحان، ساکنان محل بحران لجستیک از فرودگاه در زمان زلزله و سایر بحران‎ها برگزار شده که قرار است در هفته دوم آذر ماه این دوره پنج روزه در فرودگاه مهرآباد با حضور نماینده دفتر عمران سازمان ملل در ایران ( UNDP ) و با همکاری مدرسان DHL و نمایندگان ارشد کشوری و لشکری برگزار شود .

گلیج همچنین با اعلام خبر به روزرسانی سند طرح اضطراری 14 فرودگاه کشور افزود: یکی از برنامه های اصلی در حوزه بازرسی و نظارت جهت استانداردسازی بین‎المللی و ملی دستورالعمل‎ها و اقدامات، اجرای طرح اضطراری و تمرین ها با همکاری ادارات و نهادهای استانی که در سه نوع دور میزی، محدود، و تمرین کامل (دو سالانه) برگزار می شود. در تمرین کامل که فرایند انجام آن نود روز طول می‎کشد این دفتر توانست با برنامه‎ریزی، تمرین کامل را در فرودگاه ‎‎ های اراک، آبادان، اردبیل، اصفهان، کرمان، گرگان، همدان، مشهد و زنجان براساس یک سناریو با همکاری تمام نهادهای مرتبط استان تحت فرماندهی فرودگاه مربوطه اجرا کند.

وی همچنین از به روز رسانی نظام نامه فرودگاه های یزد، شیراز، اصفهان، زاهدان، کرمان و لارستان با استانداردهای بین المللی و مقررات ملی خبر داده است .

وی یکی از ماموریت های دفتر مقررات فرودگاهی را پیش ممیزی برای صدور گواهینامه بین‎المللی فرودگاه ها عنوان کرد و گفت: این دفتر با پیش ممیزی و تسهیل برای دریافت گواهینامه فرودگاه‎ها اقدامات فشرده‎ای را انجام داده است و با این کار فرودگاه‎ها را برای دریافت گواهی نامه توسط سازمان هواپیمایی کشوری آماده می‎کند. ایشان یادآور شدند در تیرماه امسال گواهی نامه فرودگاه یزد و هفته جاری نیز گواهی نامه فرودگاه های لار و زاهدان تمدید و توسط سازمان هواپیمایی کشوری اعطا شد.

گلیج در معرفی مهمترین ماموریت حوزه طرح جامع گفت: ماموریت اصلی این اداره صیانت و استفاده بهینه از اراضی فرودگاه‎ها و کنترل موانع داخل فرودگاه است و به راهبری مطالعات طرح جامع فرودگاه ها (با برون سپاری مطالعات به مشاوران ذی‎صلاح) می پردازد. همچنین سایت‎یابی ابنیه، تاسیسات، سطوح پروازی و پیش‎بینی توسعه موارد ذکر شده از وظایف اداره طرح جامع این دفتر است که در این زمینه در یکسال گذشته طرح جامع فرودگاه های سنندج، سهند، زنجان، شاهرود، خرم آباد، لارستان، کرمانشاه، جیرفت، مهرآباد و بیرجند مطالعه، تصویب و ابلاغ شد و برای یکسال آینده با توجه به دریافت مجوزمطالعه 15 طرح جامع فرودگاه دیگر و دریافت مجوز تهیه شناسنامه فنی 6 فرودگاه اقدام خواهد شد .

وی در پایان راهبری طرح جامع فرودگاه های غیرتملکی شرکت را از دیگر وظایف و اقدامات این اداره عنوان کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.