| کد خبر: 142128 |

به گزارش تین‌نیوز

◄ بی‌توجهی قطر به «مهمان‌نوازی» ایران

چند روزی است که خبری مبنی بر «دهن‌کجی قطری‌ها به گذرنامه‌های ایرانی» در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی دست به دست می‌چرخد.

تین نیوز

چند روزی است که خبری مبنی بر «دهن‌کجی قطری‌ها به گذرنامه‌های ایرانی» در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی دست به دست می‌چرخد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، چند روز گذشته وب‌سایت شرکت هواپیمایی  قطرایرویز اعلام کرد که  شهروندان 80 کشور جهان می‌توانند بدون ویزا به قطر سفر کنند که در این میان ایران در بین کشورهایی مانند پاناما، کوبا، اندونزی و ... جایی نداشت.

در حالی قطر ایران را در بین 80 کشوری که بدون روادید می‌توانند به این کشور سفر کنند قرار نداده است که همین دو ماه گذشته بود که ایران آسمان خود را به روی پروازهای قطری گشود.

اوایل خردادماه سال جاری بود که در پی تنش میان چهار کشوری عربی (عربستان، مصر، بحرین، امارات) با قطر این چهار کشور حوزه خلیج‌فارس و شمال آفریقا اعلام کرده‌اند آسمان خود را بر روی هواپیماهای متعلق به شرکت‌های هواپیمایی قطر به‌خصوص قطرایرویز به عنوان شرکت حامل پرچم این کشور مسدود خواهند کرد.

با توجه به اینکه از نظر موقعیت جغرافیایی، قطر برای ارتباط با کشورهای شمالی و غربی خود مسیری بهتر از آسمان عربستان سعودی و سپس مصر نداشت باید مسیری دیگری را برای برقراری پروازهای خود انتخاب می‌کرد در همین راستا دو گزینه پیش روی قطر تنها ایران و عراق بود. اما عراق با توجه مشکلات سیاسی و ناامنی‌هایی که در این کشور وجود داشت برای پروازهای قطری گزینه مناسبی نبود و پس از این موضوع پروازهای قطری به آسمان ایران منتقل شد.

در حالی پروازهای قطری به آسمان ایران منتقل شد که بر اساس گفته‌های مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی عبور پروازهای قطری از آسمان ایران سود اقتصادی آن‌چنانی برای کشور نداشت و تنها موضوع حمایت ایران از قطر در مقابل کشورهایی بود که پروازهای قطری را تحریم کرده بود‌ند.

مه‌آبادی دراین‌باره عنوان کرده بود، بسیاری از پروازهای قطری که از آسمان ایران عبور می‌کنند، زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه در حریم هوایی کشور قرار می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود از نظر درآمدزایی تفاوتی محسوسی در این زمینه در قیاس با گذشته به وجود نیاید اما ایران با هدف گسترش همکاری‌های خود و به وجود آوردن فضایی جدید برای قطر دشواری‌های مدیریت پروازهای جدید را به عهده گرفته تا امکان آن به وجود بیاید که در برنامه‌های شرکت قطری مانع بزرگی شکل نگیرد.

با حمایت ایران از قطر در روزهای سخت صنعت حمل‌ونقل هوایی این کشور که انتظار می‌رفت ایران یکی از کشورهایی باشد که بتواند بدون ویزا به این کشور سفر کنند باعث شد تا کاربران فضای مجازی به‌شدت از این موضوع عصبانی شوند.

اما برخی دیگر از کاربران فضای مجازی به این موضوع به شکلی دیگر نگاه کرده‌اند و در توضیح این کار قطر می‌گویند؛ نحوه‌ی صدور روادید یک برنامه دوطرفه است و زمانی که یک کشور اقدام به لغو روادید می‌کند  کشور مقابل نیز باید همین کار را انجام دهد و یادمان نرود که ایران یکی از کشورهای سخت‌گیر در صدور روادید است و این موضوع یکی از دلایل مهم قطر برای قرار نگرفتن ایران در بین 80 کشوری است که نمی‌تواند بدون ویزا به این کشور سفر کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.