بازدید سایت : ۹۷۰۰۴

◄ بدهی 580 هزار میلیارد ریالی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل/ تبعات این بدهی سنگین چیست؟

مجموع بدهی های سررسید شده شرکت ساخت در حدود 445 هزار میلیارد ریال بعلاوه 272 میلیون یورو است که اگر هر یورو را به نرخ بازار مبادله ای حدود 500 هزار ریال در نظر بگیریم مجموع بدهی شرکت ساخت حدود 580 هزار میلیارد ریال می باشد.

بدهی 580 هزار میلیارد ریالی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل/ تبعات این بدهی سنگین چیست؟
تین نیوز |

وزیر راه و شهرسازی اخیرا با نامه (ضمیمه) به معاون اول رئیس جمهور خواهان مساعدت مالی برای پرداخت بدهی های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور شده است. 

به گزارش تین نیوز، طبق این نامه، مجموع بدهی های سررسید شده شرکت ساخت در حدود 445 هزار میلیارد ریال بعلاوه 272 میلیون یورو است که اگر هر یورو را به نرخ بازار مبادله ای حدود 500 هزار ریال در نظر بگیریم مجموع بدهی شرکت ساخت حدود 580 هزار میلیارد ریال می باشد.

بودجه مصوب امسال شرکت ساخت در حدود 172 هزار میلیارد ریال است که شرح آن در فایل پیوست موجود است( این فایل ). اگر بدهی را بر بودجه امسال تقسیم کنیم حدود 3.4 می شود یعنی این شرکت به اندازه بیش از سه برابر بودجه امسال بدهی دارد. یعنی بودجه امسال و سال های بعد پیش خور شده است.

تبعات این بدهی سنگین چیست؟

یک- پیمانکارانی که هزینه کرده اند و وجوه خود را با تاخیر دریافت می کنند رو به اضمحلال می روند و 

دو - دیگر در انجام پروژه به دستگاه نظارت و کارفرما اعتنا نمی کنند و

سه - اگر از این بحران بدهی به سلامت بیرون روند دیگر سراغ ادامه کار در این شرکت دولتی نمی روند و

چهار - اگر هم در مناقصات شرکت کنند قیمت و ضریب پیشهادی خود را بالا می برند. 

پنج - دولت و وزیر جدید امکان پیش بردن طرح های نیمه تمام را نخواهد داشت.

کدام قانون به این شرکت اجازه داده که چنین بدهی هنگفتی را برای سال های بعد به جا بگذارد؟ نقش نظارتی وزارت راه و شهرسازی و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کجاست؟

نامه مهرداد بذرپاش به رئیس سازمان برنامه

 

نامه بذرپاش به رئیس سازمان برنامه

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بابالويي پاسخ

    دستگاه نظارتي داريم و به موضوعات جزيي رسيدگي مي كنند و ابربدهكاران را ول مي كنند

    نظارت بر بدهي شركت ساخت برعهده كيست؟
    1-اداره بودجه يا برنامه ريزي در شركت ساخت
    2-حراست شركت و ذيحسابي شركت
    3-ستاد وزارت راه و شهرسازي
    4-سازمان برنامه و بودجه
    5-ديوان محاسبات
    6-سازمان بازرسي كشور
    7- وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه
    8-هيئت مديره شركت و مجمع عمومي شركت
    9- و از همه مهمتر خود مديرعامل شركت ساخت
    تين نيوز فكر مي كنه همه نفهميدند و تين نيوز با دو تا نامه فهميده؟

  • كارشناس ارشد وزارت راه پاسخ

    چرا فقط نيمه خالي ليوان را منتشر مي كنيد بگوييد كه اين بدهي ها خرج ساخت و ساز شده و به نفع مردم كار شده

  • ناشناس پاسخ

    تا به حال مي گفتن دولت روحاني قرض جا گذاشته حالا ببين تو يك شركت اين مقدار بدهي باشه تو همه دستگاه و شركتهاي دولتي چقدر بدهي رودست دولت جديد مونده؟

  • حامد فروتن پاسخ

    ما مرتب از شركت ساخت حرفهاي قشنگ در باره پروژه ها را مي شنويم . اين وسط گزارش ميزان بدهي هاي شركت مرا به فكر انداخته كه چي شده؟
    كاش آمار شركتهاي دولتي شفاف و عيان بود و مردم مي توانستند عملكرد شركتهاي دولتي را بفهمند و نمره بدهند.
    به نظرم مردم بهتر از دستگاه هاي نظارتي عمل مي كنند چون مردم به بيت المال حساس هستند.

  • ناشناس پاسخ

    خادمی مردی برای همه دولتها

  • کارشناس ریلی پاسخ

    سوال مهم اینست که چرا چنین نامه ای به عارف نوشته می شود بدهی ها که یک هفته ای به وجود نیامده است چرا نامه به مخبر زده نمی شود تا رسانه ای شود و دولت سیزدهم زیر سوال برود و نامه به عارف زده می شود که دولت چهاردهم تحت فشار قرار گیرد
    زمانه بدی شده که آینده مردم و آرامش مردم دست یک مشت بچه مثل بذرپاش افتاده که برای اثبات خود و حذب خود به فروش دین وایمان هم روی اورده اند

  • محمود پاسخ

    شركت ساخت و پاخت در همين شرايط از وزارت اقتصاد تقديرنامه گرفته كه خيلي خوب زيربناها را توسعه داده ولي از جيب چه كسي؟

  • كارشناس متره پاسخ

    قديم يعني بيست سال پيش هزينه هر كيلومتر ساخت راه در ايران حدود يك ميليون دلار بود ولي حالا شده دو ميليون دلار . كسي علت را مي داند ؟ يا صورتمجالس جعلي سبب شده؟