| کد خبر: 256139 |

راه آهن رشت آستارا نقشه ویرانی تنها جنگل جلگه‌ ای ایران است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر اجرای طرح راه آهن رشت آستارا گفت: شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل پیگیر این پروژه است.

تین نیوز

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر اجرای طرح راه آهن رشت آستارا گفت: شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل پیگیر این پروژه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از رکنا، سمیه رفیعی افزود: این پروژه به طول 160 کیلومتر است که مقصود از آن، اتصال رشت را به آستارا است و هیچ مطالعه ای که ضرورت این راه آهن را تثبیت کند انجام نشده است. این پروژه با پول نفت قرار است انجام شود و پیمانکار گفته ظرف چهار سال پروژه را به اتمام می رساند؛ ولی در واقعیت حداقل 15 سال طول می کشد.

برای دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل در اینستاگرام ما عضو شوید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

رفیعی ادامه داد: این پروژه همچنین تنها جنگل جلگه ای ایران، جنگل گیسوم  و 100 هزار قطعه درخت با قطر 30 سانتی متر را از بین می رود و بسیاری از زمین های کشاورزی باید خریداری شود. در اینجا امنیت غذایی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

درآمد 15 میلیارد دلاری راه‌ آهن رشت آستارا؛ 120 برابر واقعیت است

برآورد درست از درآمد ترانزیت راه‌ آهن رشت - آستارا

وی افزود: از چهار روستا خط آهن رد خواهد شد و ادعا می کنند که 15 میلیون تن بار را می توانند جا به جا کنند ولی کل ظرفیتی که وقتی وصل به شبکه راه آهن می شویم، نهایتا 5 میلیون تن است. شرکت مشاور و پیمانکار، دارد برای کشور و دولت ما تصمیم گیری می کند. یک کیسه 15 ساله دوخته می شود و در آمد داشته باشد.

سمیه رفیعی تاکید کرد: ما چند ماه است روی این موضوع کار می کنیم. اینکه می آیند اول و آخر پروژه را احداث می کنند و این میانه را به عنوان توجیه در نظر می گیرند که حتما این پروژه باید تکمیل شود. این پروژه از اساس مشکل دارد و توجیه اقتصادی و فنی و تکنیکی ندارد چراکه تمام منابع و معادن شن و ماسه کشور برای این پروژه حرام می شود چون اصل این پروژه بتنی است. همچنین اصلا پول و منابعی برای خرید زمین های زراعی وجود ندارد. 

رئیس فراکسیون محیط زیست افزود: مسیر جلفا الان وجود دارد و دلم از این می سوزد که بار را می توان از این مسیر منتقل کرد فقط 100 کیلومتر بازسازی می خواهد. ضمن اینکه سرخس یک میلیون تن بار را از سمت بافق به چابهار می رساند. همچنین بحث ترانزیت دریایی هم وجود دارد. 

همچنین فاطمه محمدبیگی، نماینده مجلس نیز در این خصوص گفت: درخواست آذربایجان برای اتصال به ایران احداث راه آهن رشت آستارا بود برای اتصال به ایران که بتوانند به خلیج فارس و اقیانوس هند وصل شوند و پول این پروژه را ما بدهیم! همچنین احیای جاده ابریشم هم درخواست آنهاست. به جای این پروژه، اگر قرار بر راه سازی باشد می توان از پایین رشته کوه البرز نیز راهسازی کرد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شناس 36 13

    حرف نامعقولی زده اند! اینهمه راه اهن در کشورهای مختلف دنیا از جنگل میگذرند. آیا باعث ویرانی جنگل شده اند؟

    • امیر علی 0 0

      این مسئول که اسیر جنگ رسانه ای و تبلیغاتی نشده حرف درستی زده.
      قطعا با احداث این پروژه گیلان نابود میشه.
      اگر این مسیر مهم بود روسیه سرمایه گذاری می کرد نه اینکه فقط قرض بده به ایران.
      تازه قرض هم اینطوریه که کلا و خدمات در این پروژه به ایران صادر میکنه و ایران باید از پول نفت مردم قرض روسیه رو بده.

    • اکبر 0 0

      وقتی ساخت این پروژه بیش از ۱۵ سال طول کشید مشابه سایر پروژه های شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی، و اون موقع آذربایجان هم اجازهدنداد بار روسیه بیاد از این مسیر عبور کنه و چند ده هزار میلیارد تومان از منابع کشور نابود شد
      اون موقع موافقان این پروژه از شرمندگی چکار باید بکنن معلوم نیست.

  • مرتضی نوروزی 18 2

    سلام و احترام. مخاطب رسانه شما عموما کارشناسان و صاحبنظران محترم حوزه حمل و نقل هستند.
    از مجموعه رسانه ای تخصصی، توقع می رود، مطالبی با سطح استاندارد بالاتر و با رویکرد فنی، مهندسی و اقتصادی تر بیان شود.
    حتی اگر اظهار نظر افراد سیاسی و یا کم اطلاع تر در این حوزه ، درج می شود، مناسب است در کنار آن نظر چند متخصص در زمینه آن اظهارات، اخذ و ارایه گردد.
    با تشکر

  • ناشناس 19 10

    حالا ایرادگیریها شروع شد

    • محمد 1 0

      با هدر دادن منابع کشور در راه آهن رشت آستارا، ترانزیت کشور وابسته میشه به تصمیمات کشور آذربایجان،
      این فهمش برای پیمانکار جماعات و دلال خیلی سخته. چون منافع صرفا شخصی و سازمانیشون به خطر میافته.

  • عیسی رضائی 24 12

    همزمان با نگرانی آمریکا از خط راه آهن ،حالا یه عده شعار محیط زیستی میدن...چه خبره!!!!

    • ناشناس 8 13

      دوست عزیز
      به آمریکا چه ربطی داره
      صحبت درست یا غلط فنی هست

  • امین 3 8

    چرا بندر انزلی جایگزین بندر آستارا نمی شود؟
    هم نزدیکتر است هم عواقب زیست محیطی ندارد.

    • فرزادشمسی 3 1

      این خط از آستارا و آذربایجان،آستاراخان روسیه به اروپا میرسه...

  • ناشناس 17 7

    از قضا اگه عقل درستی وجود داشته باشه، میشه تو همین مسیر قطار گردشگری خیلی زیبا ایجاد کرد .

  • ناشناس 18 9

    وقتی انجام نمی شد می گفتند عرضه انجام کار را ندارند وقتی کار شروع میشه ایراد بنی اسرائیلی می‌گیرند عجب مردمی هستيم

  • امین 18 5

    هر وقت. تو ایران کاری. خواستن بمنن. مزدوران امریکا دست به قلم شدند. روزگاری می گفتن روسیه و چین. تما ایران راخریدند

  • ابراهیم 20 2

    خانم سمیعی ازبیست سال پیش که این قرار داد امضا شده شما چیزی نگفتید حالا که میخواد اجرایی بشه اعتراض میکنید؟

    • ناشناس 0 0

      دقیقا

  • Saeed 3 6

    عوضش از آذربایجان رد نمیشه کل هدف اینه که با دور زدن تبریز به روس وصل بشه آخه گاگول آستارا هم جز اذربایجانه

    • ارب 0 1

      گاگول آستارا همیشه تالشی بوده حالا یه سری از شما مهاجرها اومدید اونجا شد خاک آذربادمجان؟

  • داوود 14 4

    حرف چرند یک نماینده برای خود نمایی و رای جمع کردن. پروژه ای که اقتصاد ایران رو میتونه متحول کنه. سد چمشیر هم الکی جنجال میکردن محیط زیست رو نابود میکنه ولی هیچی نشد. شاید هم خائنینی هستند که نمی خواهند پیشرفت کشور رو ببینند.

    • علی اکبر 1 0

      تشکر میکنیم از خانم رفیعی که شجاعت بخرج داد و حرف حق رو زد.
      وقتی حرف یه مسئول دلسوز که منافع ملی بر منافع شخصی براش مهمتره رو نمی فهمی، انتظاری از ادب از شما نیست.
      موافقان این پروژه صرفا یا پیمانکار هستند یا دلالان که میخوان کالا و خدمات کشور روسیه رو صادر کنن ایران و پولشو از محل نفت مردم تضمین شده بگیرن.
      وقتی کریدورهای شمالی جنوبی داریم و هزاران کیلومتر مسیر بار روسیه به هند رو کاهش دادیم و باری نمیارن کمی فکر کنید میفهمید
      هدف عبور بار نیست هدف صرفا خوردن پول نفت مردم در یک پروژه است.

  • ناشناس 17 5

    چرا منافع این طرح را نمی گویید
    کشوری که ده ها سال تحریم شده
    باید از بن بست تحریم خارج بشیم

  • آرش 2 7

    عقل سلیم حکم میکند که اختیارت را دست دشمنت ندهی آذربایجان حتی ارمنستان شرکای قابل اعتمادی نیستند چرا دشمنانمان را فربه کنیم راه دریایی ارزانتر و به صرفه تر حتی میتوان قطار دریایی هاور کرافت بدون محدودیت حجم و عرض بدنه سفارش داد و محیط زیست هم سالم میماند تبعات امنیتی ورود بار از آذربایجان هم هست

  • ناشناس 4 7

    خدا وکیلی یه پروژه نام ببرید که درست و حسابی و بدون خسارت‌های سنگینی برای این مملکت طراحی کردن‌ با بیسوادی و بیفکری ادامه دادن این هم یکی دیگه از اون خیانت‌های بزرگ

    • صباحی 1 0

      الان زمین ماراخریدن پس چی میشه زمین خودمون صاحب میشم

  • ناشناس 8 3

    برای احداث آب شیرین کن در خلیج فارس هم‌می گفتند نابودی آن

  • اشنا 6 2

    اینهامطالب تخصصی است ودجلسات کارشناسی بایدتصمیم گیری شوددربهترین گزینه امااتصال ریلی شمال به جنوب اهمیت زیادی داردوهزینه ان بسرعت قابل بازگشت است

  • مصطفی آتشبار 3 4

    عقل سلیم حکم میکرد که راه آهن تبریز اردبیل آستارا و .... تکمیل میشد هم هزینه های زیست محیطی و هم تکمیل راه آهن تبریز اردبیل.اما یه عده ای اصرار دارن این خط تکمیل نشه

  • ناشناس 6 4

    باز رسانه های غرب زده جنگ روانی رو شروع کردن به تخریب سرمایه گذاری بزرگ روسیه در ایران که امریکا و اسراییل رو نگران کرده

  • علی عبدی 7 7

    اتفاقا کار درستی انجام دادن مهم فاصله و مسافت بسیار کم استراتژیک به پایتخت در نظر گرفته شده از مهندسان این طرح کمال تشکر رو دارم خسته نباشید

  • شمالی 4 3

    منابع شن و ماسه میگه حرام میشه 😅😅 خدای من..من شنیدم از مسیر عبور خطوط برق و گاز که قبلا از جنگل رد شد ،،راه آهن هم از اون مسیر رد میشه تا جنگل جدیدی تخریب نشه

  • ناشناس 5 3

    انقدر مطلب در مورد مزایای فوق العاده احداث کریدور شمال جنوب و این خط ریلی رشت آستارا هست که وقتی یک نماینده مجلس که لابد باید فهم و درک و دانش زیادی هم داشته باشد می گوید این طرح چیزی برای کشور ندارد. چرا همیشه یکسری از این ها بوی غرب می دن ؟ یعنی آمریکا نگران می شود این ها طرح واضح صفرسازی درآمدهای ایران را دارند بعد یکسری از داخل به بهانه هایی مثل محیط زیست دنبال توقف چنین پروژه های ملی و حتی جهانی هستند ؟! آن هم وقتی که اعلام شده بیشتر این مسیر پل است تا میزان خسارت به محیط زیست و حیات وحش به حداقل برسد و پذیرفته هم شده که با این کار قیمت اجرای پروژه چند برابر شود و حتی گفتند که برای عبور از جنگل گیسوم از مسیری استفاده می شود که هم اکنون زیرساخت هایی رد شده و از همان جا هم استفاده خواهد شد یعنی ایشون این مطالب را هم نخواندند ؟! پس چطوری شدند نماینده مجلس که از مختصات یک طرح جهانی که توصیه سازمان ملل هم هست بی خبرن ؟ بی خبرن یا خودشونو به بی خبری زدن ؟/b>

  • خلیل فرهنگ 1 0

    سلام آقای امین، بندر انزلی، از کدوم راه،،، به آذربایجان وصل بشه ترن هوایی بزنن؟؟؟؟

  • ناشناس 3 4

    این دیگه چه تپقیه .؟ویران کردن جنگل دیگه چیه .یه راه اهن نهایت دوخطه میخواد کشیده بشه کرور کرور پول وامنیت بیاره .

  • شهریار 3 3

    کارفرما باید بجای جنگل، مزارع را خریداری کند تا آسیبی به طبیعت وارد نشود

  • مرتضی 3 9

    شایسته است راه آهن رشت آستارا هرچه سریعتر احداث شود.ومخالفان احداث آن افرادی کوته بین ویا .....‌ هستند.واحداث راه آهن بخودی خود هیچ گونه ارتباطی با ازبین رفتن جنگل نمی تواند داشته باشد .

  • حسن 5 7

    مسخرهستین ، نفس تکشید ممکنه هوا تموم شه!!!

  • توحید 5 6

    سلام بر همگی ببینید دوستان اگه قرار باشه ایرادی گرفته بشه چطور راه آهن قزوین رشت جنگل رو نابود نکرد حالا چون نوبت آستارا شد این همه دلتون به جنگل میسوزه چقدر میخواین آستارا رو محروم کنین چرا در حق مردم آستارا این همه ظلم میکنین آستارا با این همه پتانسیل حقش این نیست آستارا همه ظرفیت هارا داراست اما همیشه مظلوم واقع شده و حقشو خوردن آستارا ۳۰سال یدک کش نام بندر بود اما هیچوقت نزاشتن بندر بشه حالا که شد نزاشتن منطقه آزاد بشه منطقه آزاد حق آستارا بود الان هم دارین سنگ اندازی میکنین که راه آهنش به جنوب وصل نشه ولی کور خوندین این حق مردم آستاراست و باید عملی بشه و مردم آستارا و نماینده محترمش هیچوقت کوتاه نمیاد

    • ناشناس 0 0

      واقعاتازه نصف زمیهای مردم خریدن بعدمسیرعوض بشه

  • محمد 6 6

    سلام و تشکر ویژه از این نماینده که اسیر جنگ رسانه ای و تبلیغاتی پروژه راه آهن رشت آستارا نشد و حقیقت را بیان کرد از این مسئولا کم داریم.
    راه اهن رشت آستارا بی رحم ترین پروژه تاریخ کشور هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه امنیت و هم در حوزه محیط زیست است.
    تهدید اقتصادی: عدم سرمایه گذاری روسها و هندی ها و آذربایجان در این پروژه(جالبه قراره مسیر انتقال بار روسیه کوتاه بشه) که اگر برای روسیه مهم این مسیر مهم بود سرمایه گذاری می کرد نه یک وام صادراتی بده به ایران که شرکت خودش کالا و خدمات در این پروژه صادر کنه و بازپرداختش از پول نفت مردم باشه
    تهدید امنیتی: از پول نفت مردم چند ده هزار میلیارد تومان برداشته بشه و خط جدیدی ساخته بشه که بعدا باید بریم التماس آذربایجان را بکنیم که اجازه بده بار روسیه بیاد از کشورت بگذره تا ما هم کمی سود کنیم. اون موقع است که آذربایجان میگه اگه دوستیم دالان تورانی و زنگه زور رو بده به من(عملا باج) چون دوستی یه طرفه نمیشه. و قطعا باری از روی این خط عبور نخواهد کرد(در صورت عبور حداکثر سالی 20 میلیون دلار درآمد و وام 1.6 میلیارد دلاری 80 سال طول میکشه برگرده)
    تهدید محیط زیستی: که کاملا دقیق گفتند البته اطلاع ندارن که 13 هزار حلقه چاه با قطر 1.5 متر و عمق 20 متر در روستاها و شهرها و زمین های کشاورزی مردم باید زده بشه. البته اطلاع ندارند که برای تهیه مصالح این پروژه معدنی با ظرفیت 4 میلیون تن باید شناسایی و استخراج بشه. دپوی 1 میلیون تنی باطله این معادن کجا ریخته میشه؟، نیم میلیون لجن برداری مسیر کجا؟ 1.5 میلیون مصالح شن و ماسه پروژه را از کجا می آورند؟ بی اطلاعی و بی تفاوتی سازمان محیط زیست جای تامل داره؟
    پس لطفا احساساتی نظر ندهیم و بر اساس واقعیتها موجود بپذیریم که صحبت دلسوزانه این مسئول را.
    خارج از نابودی استان گیلان توسط این پروژه، حفظ آبروی دولت و نظام در اینه پروژه مهمه که اگر کلنگ بخورد قطعا متوقف می شود پس چرا مونوریل های قم و سد گتوند رو در استان گیلان بکاریم
    مسیرهای جایگزین در کشور وجود دارد اگر گوش شنوایی باشد.

  • علی اصغر 3 3

    معمولا مسئولین برای حفظ موقعیت شان در جهت باد و تبلیغات رسانه ای حرکت می کنند. نظر شفاف این مسئول محترم که مورد تایید کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد، امنیت و محیط زیست هست، جای تقدیر و تشکر دارد. انشالله که بدنه پیمانکاری وزارت راه و شهرسازی (شرکت ساخت) می باشد. براساس واقعیات حرکت کند ، نه بر اساس وعده های توخالی تا تجارب تلخ گذشته شان را تکرار نکنند. نهادهای نظارتی در این پروژه ضعیف عمل کرده اند. این شرکت صدها پروژه را کلنگ زنی و رها کرده است و مجدد بر اساس وعده، میخواهد پروژه جدید را کلنگ بزند.

  • فعال محیط زیست 5 3

    باسلام و احترام

    به نظر می رسد طرفداران و دست اندرکاران احداث این خط آهن سراسر تخریب، به کلی وضعیت محیط زیست بحران زده کشور خصوصا در نوار ساحلی خزر را از یاد برده اند. تغییر کاربری و کاهش سطح جنگلهای شمال کشور مسئله ایی نیست که بتوان از آن گذر کرد.

    شاید سخنان رهبر معظم انقلاب در این زمینه را از یاد برده اند که برای یادآوری عینا در ذیل آورده می شود. باشد که به خود آیند و با بهانه های واهی، تیشه به ریشه این ثروت عظیم نزنند.

    بیانات رهبر در خصوص جنگلها در سال ۱۳۹۳

    یک مسئله مسئله‌ی جنگلها و مراتع است؛ این جنگلهای ما و مراتع ما، هم ریه‌های تنفّسی شهرها و محیطهای زندگی‌اند، هم نگهبان خاکند و خاک را که این‌همه درباره‌ی اهمّیّتش گفتیم، حفظ میکنند؛ این جنگلها را باید حفظ کرد. متأسّفانه در بخشهای مختلف کشور، این جنگلهای متراکم و انبوه شمال کشور بعضاً مورد چپاول و غارت، و بعضاً مورد بی‌توجّهی و بی‌اهتمامی قرار میگیرد. من تأکید میکنم اجازه ندهید به این جنگلها دست‌درازی بشود؛ بخشهای مختلف کشور که مسئولیّتی در این زمینه دارند، از منابع طبیعی گرفته تا محیط زیست تا بقیّه‌ی دستگاههایی که ارتباطی با این قضایا دارند، اجازه ندهند با بهانه‌های مختلف - از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل‌داری و مانند اینها بگیرید تا مدرسه‌ی علمیّه و حوزه‌ی علمیّه؛ همه‌ی اینها بهانه‌هایی میشوند و شده تاکنون - که جنگلهای ما دست بخورند، به آنها تعرّض بشود؛ به جنگلها تعدّی بشود و تاکنون به جنگل تعدّی شده؛ جلویش را با استحکام کامل بگیرید

  • حامی محیط زیست 5 3

    با درود
    بنده بعنوان فرد بومی منطقه با توجه به پروژه های نیمه تمام و بدون توجیه زیادی که به حال خود رها شده اند این پروژه نیز چیزی جز نابودی منطقه و اتلاف پول و رانت بازی نخواهد بود.حیف از ایران ما ،از بین نبرید این مرز و بوم را...ما به ایندگان بدهکاریم

  • سیما 5 4

    زیباترین جنگل دنیا رو که بلافاصله بعد از درختان جنگلی وارد ساحل دریا میشیم رو از ایندگان نگیریم.

  • مدنی 4 4

    داستان نیروگاه بوشهر هنوز از یاد نرفته که ۳۰ سال است تمام نشده وحالا داستان راه آهن رشت شروع شده روسیه کشور قابل اعتمادی نیست

  • پیمان 5 3

    پول نفت ارث بابای کسی نیست که بی برنامه و دلبخواهی و به سود افراد خاص حیف و میل بشه.

    لطفا بیش از این دست در جیب مردم نکنید.

    این راه آهن جز تخریب و ضرر سودی برای کشود ندارد.

  • پیمان 5 3

    اینهمه پروژه ناتمام رو دست کشور مونده.

    بس نیست؟
    پول نفت ارث بابا نیست.

  • مجتبی 3 2

    لطفا بدون علم و آگاهی و صرفا یکطرفه نظر ندهید!این پروژه اگر کامل بشه مسیر بسیارخوب ترانزیتی بوجود میاد که سود بسیارخوبی از آن بدست میاد.این یکی از کریدورهای اصلی جاده ابریشمه که ایران تبدیل به یکی از مهمترین شاهراههای منطقه و جهان میکنه و اتفاقا کشورهای دیگر رو وابسته به ما میکنه ک این خودش نوعی قدرت پنهان میاره بعضی کشورها هرازگاهی سرشاخ نشن و از طرفی کشورهایی مثل روسیه و چین برای منافع خودشون هم ک شده محکمتر پای ایران می ایستن مخصوصا چین که این جاده خیلی براش حیاتی است

  • محمدرضا منصوری 3 2

    18سال است که این کوریدور در حال تکمیل است چرا از 18 سال پیش تا الان سکوت کرده بودید قوانین محیط زیست تغییر کرده یا جنگل ها تو این ۱۸ سال به وجود اومدن

  • علی 4 1

    سلام
    کاملا متن درسته گیلان ویران میشه و باری هم عبور نمیکنه.
    رسانه ها و خبرگزاری های غیرتخصصی در کشور صرفا وعده های مسئولین رو نشر میدن و کاری به صحت و سقم آند ندارند.
    نیروهای انقلابی باید بیشتر هوشیار باشند.
    واقعا باورتون شده آمریکا از احداث رشت آستارا نگران شده؟
    گره زدن ترانزیت کشور به تصمیمات کشور آذربایجان که به نفع آمریکا است. چون میتونه از ایران باج بگیره. مسئولین هم هر کار غلطی میخوان بکنن یه تیتر میزن آمریکا عصبانی شد تا بچه های انقلابی که از حقایق مطلع هستند ساکت بشن.
    این ترفند تکراری شده.

    واقعا باورتون شده این پروژه رو مقام معظم رهبری تاکید کرده و دستور داده؟
    مقام معظم رهبری فقط سیاست‌های کلان رو ابلاغ میکنه و اولویت بندی پروژه ها با دولت است.
    هر مطلبی میخونید کمی هم فکر کنید.
    مسئولین عادت دارن تصمیمات غیرکارشناسی خودشون رو بندازن گردن رهبری.

    درآمد سرشار ۲۰ میلیون دلاری رو چرا ۲۰ میلیارد دلار اعلام میکنن.
    قطلر سریعدالسیر تهران قم اصفهان ۱۸ سال پیش چه وعده هایی که ندادند.
    فقط افراد ذینفع در قرارداد پروژه دارن دفاع میکنن والا موضوع خیلی شفاف

  • معین 3 1

    مصاحبه کاملا درسته
    کلاه گشاد فقط داره سر این دولت میره.
    گیلان با این پروژه به گیلان شمالی و جنوبی تبدیل میشه

    خود گیلانی ها باید کمی فکر کنن.
    عقل میگه وقتی روسیه این خط براش مهم نیست که سرمایه گذاری کنه چرا ایران باید کاسه داغ تر از آش بشه
    از پول نفت مردم بیاد محیط زیست رو نباید کنه.
    بهتر نظر متخصصین رو بیشتر توجه کنن تا وعده
    آقای افندی زاده وزارت راه و شهرسازی که یک سال می‌گفتند سرمایه گذار خارجی وجود داره و با همین دروغ مجوزها رو گرفت آخرش معلوم شد سرمایه گذاری نبوده و اومد در بنانه ثریا گفت دیگه سرمایه گذاری نیسا و بلکه یه وام صادراتی از روسها میگیرم. خیانت شاخ و دم نداره
    ساده نباشید چند نفر موقت برن کار این پروژه و زمین های مردم رو دلال‌ها بخرن و بفروشن صرفا با وعده
    عقل آکبند خوب نیست.

  • آراد یزدانی 0 3

    از رضوانشهر رد میشه ؟کجای رضوانشهر میره؟

  • ناشناس 2 1

    کاش دست اندرکاران خط آهن رشت آستارا واضح و شفاف مسیر گذر این خط را به مردم می گفتند.

    اینکه دقیق از کجا عبور می کند. چه تخریب هایی دارد و برای کاستن این تخریب ها چه فکری کرده اند.

    کاش شفاف توضیح می دادن مسیرهای ترانزیت فعلی چه اشکالی داره که برای رفع اونها احتیاج به اینهمه تخریب هست.

    کاش مجوزهای اخذ شده از دستگاههای مرتبط را شفاف ارائه می دادند.

    کاش می گفتن چرا کشور روسیه برای خط آهنی که بدان نیاز دارد، سرمایه گذاری نمی کند.

    و ای کاش شرایط وامی که روسیه داده و میزان سود و زمان بازپرداختش رو واضح می گفتن.

    مگر نه اینکه قراره بازپرداخت وام از پول نفت ملت و جیب ملت داده بشه، پس چطور ازش بی خبریم.

  • گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جائی نرسد فریاد است 3 1

    خانمها و آقایان، از طرفداران و منتقدان احداث راه آهن رشت آستارا، کسی پاسخ سوالات زیر را می داند؟

    ۱. خط آهن رشت آستارا دقیقا از چه مسیری عبور می کند؟
    ۲. آیا مجوزهای مربوطه از دستگاههای ذیربط اخذ شده است؟
    ۳. آیا کل پروژه، گزارش ارزیابی محیط زیستی دارد؟
    ۴.‌آیا حساب شده هزینه تخریب هایی که صورت می پذیرد، چقدر است؟
    ۵. چه تعداد درخت با قدمت میلیونها سال قطع می شود؟
    ۶. این خط از چند هکتار زمین کشاورزی عبور می کند؟
    ۷. هزینه خرید این زمینها چقدر است؟
    ۸. چه مقدار منابع قرضه نیاز داریم؟
    ۹. از کجا قرار است تامین شود؟
    ۱۰. چه مقدار خط ریلی نیاز داریم؟
    ۱۱. هزینه آن چقدر است؟
    ۱۲. دولت کریمه روسیه چقدر وام داده؟
    ۱۳. این وام چند ساله است؟
    ۱۴. شرایط بازپرداخت وام چگونه است؟
    ۱۵. قرار است وام از چه محلی پرداخت شود؟
    ۱۵. اجرای پروژه دقیقا چند سال طول می کشد؟
    ۱۶. سود حاصل از اجرای این پروژه برای ملت ایران چقدر است؟

  • صدرا 2 2

    خدارو شکر در تین نیوز که نشریه تخصصی حمل و نقل است تمام موارد شفاف تحلیل شده.
    مخصوصا گزارش تحلیلی
    پنج دلیلی که روسیه عاقلانه و صحیح سرمایه گذاری نکرد
    خداوکیلی از این نشریه ها کم داریم
    فقط خبرگزاری های عمومی که هیچ گونه تخصصی ندارن فقط وعده های پوشالی مسئولین رو منعکس می کنن ئ نظر منتقدین رو پخش نمیکنن.

    مدل قرارداد اخذ وام از روسیه برای رشت آستارا دقیقا مشابه مدل قرارداد اخذ وام از چین برای قطار سریع السیر تهران قم اصفهان است که 18 سال طول کشیده 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اگر بخواد تکمیل بشه باید بیش از 200 هزار میلیارد تومان بازپرداخت وام رو از محل فروش نفت بدیم.

    اگر در خانه کس است یک حرف بس است.
    ان اشء الله دولت انقلابی سریعتر متوجه بشه که چه کلاه گشاد داره میره سر ملت.

    متاسفانه بچه های انقلابی هنوز به عمق فاجعه پی نبرده اند.

  • ناشناس 3 2

    جز خراب کردن کشور چیزی ازتون برنمیاد

  • محمدی 3 2

    تخریب محیط زیست،هدردادن منابع ملی ومالی

  • M 1 1

    هر انسان عاقل و دلسوزی که دوبار مسیر رشت تا آستارا بره فقط نگاه کنه که مسیر را آهن از کجا ها باید بره و چه خسارتی به محیط زیست میرنه متوجه میشه این پرژه بزرگترین خیانت به مردم ایران بخصوص مردم عزیز گیلانه هر چقدر هم منفعت اقتصادی داشته باشه قابل توجیه نیست همچین مسیری احداث بشه فقط افراد کوته بین میتون با همچین خیانتی موافق باشن

  • امید 2 2

    با سلام برای راه آهن تاییدیه محیط زیست انجام شده چون قراره از مسیر برق رد بشه وشبکه ی برق به زیر زمین انتقال داده می شود. این پروژه ۲۳ ساله داره خاک میخوره حالا که این دولت می‌خواهد اجرایی کند باید قدر دانش باشیم .دولت کنونی روسیه که در بسیاری از موارد حامی حقوق ایران بوده ،چون به کشور آذربایجان به خاطر وجود عوامل اسرائیل آنچنان اعتمادی نداشت زیاد مایل به سرمایه گذاری نبود وحالا پس از بررسی های متعدد حالا به صورت وام با باز پرداخت ۲درصدی دراین پروژه سرمایه گذاری می کند که ارز آوری بالایی را برای ایران دارد که باعث صادرات به کشورهای اروپایی خواهد شد،به همین دلیل است که دشمن با بهانه هایی می خواهد این پروژه را دوباره بخواباند.اگر احیاناً احیاناًدرختان ناچیزی هم قطع بشه ، به عوض آنها درختان مثمر دیگری میشهدر نقاط مختلف کاشت تا مشکلی هم پیش نیاید.انشاالله این پروژه یکی از پیشرفت‌های کشور بشه .

  • احمد 1 0

    گره زدن ترانزیت کشور با کشور آذربایجان خطای راهبردی است.
    روس ها عاقلانه فقط یه قرض دادن اون هم نقد نه باید کالا و خدمات روسیه صادر بشه به این پروژه که ارز نیاز نداره.
    از مسیر برق عبور دادن راه آهن هم بازیه.
    قطعه جنگل گیسومونابود میشه.
    تونلی هم در کار نیست.
    گازانبری از دو طرف میان محیط زیست هم که زیرمجموعه دولت هست و جرات نداره نظر مخالف بده.

    تصور کن سفره انداختی با خانواده تو جنگل گیسوم، یه قطار باری با بار کود شیمایی میاد زوزه کشان میاد از کنار سفرتون عبور میکنه فقط مواظب باشید بچه هاتون زیر قطار نرن و کشته نشن چون هیچ کسی دیه نمیده.
    این ۲.۵ کیلومتر از جنگل گیسوم رو نابود شده بدونید.
    درخت در طول ۱۶۰ کیلومتر هست و نه فقط در گیسوم.
    بار روسیه داره از ایران ترانزیت میشه و نیازی به احداث راه آهن رشت آستارا نیست.

  • ناشناس 0 1

    ب امریکا خیلی ربط داره، چون از مرکزیت و ارتباط کشورها در خاورمیانه هراس داره و از وقوع آن جلوگیری می‌کند. خط لوله نورد استریم هم که نتوانست جلوش بگیرد منفجر کرد.