| کد خبر: 213655 |

تبریزی‌ها از مسیر ریلی جدید ۵ ساعت زودتر به خانه می‌رسند

معاون وزیر راه و شهرسازی از تحویل بیش از هزار و ۶۶۰ کیلومتر خط جدید ریلی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی از تحویل بیش از هزار و ۶۶۰ کیلومتر خط جدید ریلی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره پروژه‌های ریلی در دست اجرا اظهار داشت: خوشبختانه اقدامات خوبی در بخش توسعه ریلی کشور در حال انجام است که ثمره برنامه ریزی انجام شده در طول چند سال گذشته در این حوزه است.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته توانستیم 5 مرکز استان را به شبکه ریلی متصل کنیم ادامه داد: این میزان احداث خطوط ریلی به نسبت متوسط ساخت مسیرهای ریلی در سال های گذشته یک شاخص و پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه توسعه شبکه ریلی تا سال 1400 اظهار داشت: به دنبال بحث توسعه شبکه ریلی،  حدود 3 هزار و  300 کیلومتر راه آهن در دست ساخت است که به نسبت مسیر ریلی 11 هزار و 500 کیلومتری موجود در کشور که با احتساب مسیرهای فرعی و ایستگاهی به 14 هزار کیلومتر می‌رسد، عدد قابل توجهی است.   

خادمی افزود : این میزان ساخت راه آهن در دست اجرا با احتساب مسیرهای فرعی به حدود 4 هزار کیلومتر می‌رسد.  

وی با بیان  اینکه از 3 هزار 300 کیلومتر مسیر در دست اجرا، ساخت هزار و 667 کیلومتر راه آهن در اولویت اول قرار دارد، گفت: پروژه‌های در اولویت معمولا از پروژه‌هایی هستند که پیشرفت فیزیکی آنها بالای 60 درصد است که 9 پروژه ریلی با اولویت ساخت انتخاب شده است.    

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: اتصال چهار مرکز استان اردبیل، چهار محال و بختیاری، کردستان و تبریز از مسیر جدید، اتصال ایران به افغانستان از مسیر ریلی، راه آهن چابهار- زاهدان، مسیر ریلی یزد به اقلید، رشت به بندر کاسپین از جمله پروژه‌های در اولویت انتخاب شده ‌اند که تا پایان سال 1400 این پروژه ها به بهره برداری می‌رسند.

خادمی با بیان اینکه از 1667 کیلومتر خط ریلی در اولویت 471 کیلومتر تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد، گفت: از 9 پروژه منتخب ریلی امسال 4 پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال جاری راه آهن تبریز از مسیر جدید به بهره برداری می‌رسد. در سال گذشته راه آهن میانه-بستان آباد به افتتاح رسید که هدف اصلی از اجرای این پروژه اتصال به مرکز استان آذربایجان شرقی بود.  امسال با احداث 44 کیلومتر باقیمانده و ساخت پل ها و تونل‌های موجود در مسیر راه آهن از مسیر جدید به تبریز می‌رسد.

وی افزود: با ساخت این مسیر ریلی جدید، 115 کیلومتراز مسیر موجود کم می‌شود، همچنین سرعت سیر در مسیر جدید بسیار افزایش می‌یابد و در مجموع مسیر جدید 5 ساعت از مسیر تهران تا تبریز را کوتاه می‌کند که این موضوع تحولی در بخش ریلی شمال شرق کشور ایجاد می‌کند.

خادمی با اشاره به پروژه دیگر در اولویت تحویل در سال جاری اظهار داشت: از دیگر مسیرهای ریلی که در سال جاری به بهره برداری می‌رسد، ادامه خط ریلی رشت به بندر کاسپین در انزلی است که با ساخت 40 کیلومتر دیگر به یکی از چشمه‌های بار در استان گیلان متصل می‌شویم و تامین مالی این پروژه به صورت 100 درصد بر عهده است.    

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره پروژه راه آهن یزد- اقلید که در سال جاری به بهره برداری می‌رسد، گفت: استان یزد و استان فارس دو مسیر شمالی و جنوبی را به هم اتصال می‌کنند. تهران از طریق مسیر ریلی یزد به بندرعباس متصل می‌شود و تهران از طریق اصفهان به شیراز اتصال می‌یابد، حال اینکه این دو مسیر را از خط آهن یزد به اقلید بهم متصل می‌شوند که از این مسیر می‌توان برای تردد ریلی از جنوب غربی کشور به سمت شمال شرق کشور استفاده کرد.

وی افزود: طول این مسیر 278 کیلومتر است که تا پایان امسال به افتتاح خواهد رسید.  

خامی ادامه داد: چهارمین پروژه در اولویت که امسال تحویل می‌شود راه آهن خواف- هرات است که از این طریق ایران از مسیر ریلی به افغانستان متصل خواهد شد که با 137 کیلومتر خط ریلی می توان از طریق راه آهن وارد خاک افغانستان شد.      

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مابقی این پروژ‌ه‌های ریلی از 1667 کیلومتر تا سال 1400 به بهره برداری خواهند رسید، اظهار داشت: بخشی از مسیر ریلی زاهدان- چابهار امسال تکمیل می‌شود اما تمام پروژه سال آینده تحویل داده می‌شود و از این طریق تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل خواهد شد و این مسیر ریلی می‌توان در تکمیل کریدور شمال – جنوب و شرق به غرب موثر باشد.    

وی با اشاره به پروژه سه مرکز استان به شبکه ریلی گفت: اتصال استان‌های اردبیل، کردستان و چهار محال و بختیاری به شبکه ریلی از دیگر پروژه‌های منتخب هستند که تا پایان سال آینده تحویل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به آخرین وضعیت پروژه خط آهن رشت- آستارا بیان کرد: اتصال راه آهن رشت – آستارا در برنامه بلند مدت قرار دارد اما احداث آن به سال 1400 نمی‌رسد. البته قرارداد اولیه ساخت این مسیر به ارزش 6 هزار میلیارد تومان در حال انعقاد است.     

خادمی با اشاره به افزایش ساخت مسیر ریلی در دولت یازدهم و دوازدهم ادامه داد: متوسط ریل سازی در کشور را از 160 کیلومتر در سال به 470 کیلومتر رساندیم.   

وی همچنین درباره تاثیر حضور «علی نیکزاد» وزیر وقت راه و شهرسازی در مجلس برای احداث پروژه‌های استان اردبیل به ویژه راه آهن اردبیل اظهار داشت: از آنجایی که آقای نیکزاد اشراف کاملی به طرح‌های مختلف عمرانی داشته تلاش بیشتر برای جذب اعتبارات خواهد داشت البته منابع اعتباری این پروژه از قبل با مذاکرات با بانک ملی تامین شده است.  

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.