| کد خبر: 204202 |

نرخ عوارض آزاد راه تهران_ شمال شناور خواهد بود

خادمی گفت: پیشنهادهایی برای نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران شمال داده شده و احتمال شناور بودن نرخ هم مطرح است.

تین نیوز

خادمی گفت: پیشنهادهایی برای نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران شمال داده شده و احتمال شناور بودن نرخ هم مطرح است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل ونقلی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره نرخ عوارض قطعه یک آزاد راه تهران شمال گفت: کمیته‌ای در وزارت راه وشهرسازی و هئیت دولت به زودی تشکیل و درباره نرخ عوارض این قطعه تصمیم گیری خواهد شد.

او افزود: ۵۰ درصد سرمایه گذاری این قطعه بر عهده بنیاد مستضعفان بوده و ۵۰ درصد دیگر و مدیریت عالی ساخت این پروژه بر عهده وزارت راه وشهرسازی بوده است، بنابراین باید تصمیات لازم برای بازگشت سرمایه گرفته شود.

خادمی تصریح کرد: هرچه قیمت ساخت آزادراهی بالاتر برود، برگشت سرمایه منطقی‌تر خواهد بود و ما در این بخش اعداد و ارقام پیشنهاد داده ایم.

او با اشاره به اینکه پیشنهاد‌ات در هئیت دولت مطرح شده و اعداد در حال پالایش است افزود: دریافت عوارض در این قطعه از طریق ETC است و مسافران می‌توانند تا ۲۴ ساعت بعد عوارض را پرداخت کنند و از سوی دیگر بار ترافیکی در این مسیر کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه پیشنهادی برای پرداخت شناور عوارض در این قطعه هم داده شده است گفت: در زمان‌های پیک تردد و افزایش عبور ومرور نرخ عوارض بیشتر و در زمان‌های عادی که میزان تردد کاهش می‌یابد نرخ عوارض کمتر خواهد شد که این طرح هم پیشنهاد داده شده است.

خادمی با بیان اینکه راه‌های متصل به شمال کشور هموراه پر ترافیک است و ساعت‌های طولانی مسافران در محدوده کرج هدر می‌رود، افزود: طراحی در این قطعه به گونه‌ای است که حدود ۶۰ کیلومتر از طول جاده چالوس کوتاه‌تر تر می‌شود و علاوه بر صرفه جویی در وقت باعث کاهش مصرف سوخت هم می‌شود‌.

او گفت: مسافران در زمان‌های پیک سفر بیش از یک ساعت در ترافیک کرج و ورودی می‌ماندند، اما با افتتاح این قطع از انتهای آزادگان و مجاورت دانشگاه علامه وارد آزاد راه می‌شوند و در مدت ۲۰ دقیقه به شهرستانک می‌رسند و از آنجا وارد جاده چالوس می‌شوند.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: با افتتاح این قطعه ۸۴ میلیون لیتر صرفه جویی در سوخت که معادل یک روز سوخت در کل کشوراست ، می‌شود.

خادمی توضیح داد: در طول ۲ تا۳ سال گذشته فشار اقتصادی و تحریم‌ها بسیار افزایش یافته، اما در چنین شرایطی ۱۷۵۰ میلیارد تومان در طول امسال و سال گذشته هزینه شده که نماد کامل اقتصاد مقاومتی است. با ساخت این قطعه حدود۵ هزار شغل ایجاد شده است.

خادمی بیان کرد: با تامین مالی ۲ هزار میلیارد تومانی یک لاین از منطقه ۲ این آزاد راه تا سال ۱۴۰۰ ساخته خواهد شد و تا پایان دولت حدود۶۰ کیلومتر شامل این ۲قطعه به بهره برداری می‌رسد.

خادمی با بیان اینکه ساختار زمین شناسی استان البرز بسیار خاص است و جزو سخت‌ترین ساختار‌های زمین شناسی به شمار می‌رود افزود: ورود به این ساختار نیازمند مهندسی خاص بوده که توسط مهندسان و متخصصان ایرانی  در این قطعه به نمایش گذاشته شد‌.

او گفت: با بهره برداری از این قطعه سطح مهندسی کشور ارتقا پیدا کرد و احجامی که در این پروژه به کار گرفته شد در مهندسی خاورمیانه بی نظیر بوده و جزو بزرگ‌ترین ابر پروژه عمرانی کشور به شمار می‌رود.

سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی برای ساخت یک لاین از قطعه ۲ آزاد راه تهران _شمال

همچنین منوچهر خواجه دلویی معاون بنیاد مستضعفان  با بیان اینکه درقطعه یک آزاد راه تهران شمال در حال جمع آوری تاسیسات و تست‌های نهایی هستیم گفت: به امید خدا در اولین فرصت و با هماهنگی مسئولان و رئیس جمهور در بهمن ماه این قطعه به بهره برداری می‌رسد.

او افزود: طول این قطعه ۳۲ کیلومتر است که از انتهای آزادگان شروع و در سه راهی شهرستانک به پایان می‌رسد.

خواجه دلویی با بیان اینکه این قطعه دارای ۴۰ تونل رفت وبرگشت است گفت: در این قطعه از آزاد راه از جدیدترین استاندارد‌های ایمنی روز دنیا استفاده شده به طوری که برخی از استاندارد‌هایی که حتی استفاده از آن‌ها هم اجباری نبوده با هماهنگی‌های انجام شده در طول مسیر استفاده شده است.

معاون بنیاد مستضعفان تاکید کرد: طول مسیر پایدار سازی جداره‌ها، تهویه تونل ها، نصب تجهیزات آتش نشانی برای جلوگیری از حریق پیش بینی شده که می‌توان گفت ما چند قدم جلوتر برای افزایش امنیت راهسازی گام برداشته ایم.

خواجه دلویی با بیان اینکه هزینه تمام شده ساخت این قطعه ۳ هزار و ۸۰۰ میلیار تومان و به قیمت روز حدود ۱۰ هزار میلیار تومان است گفت: در این قطعه حدود یک میلیارد دلار هزینه شده که تماما توسط پیمانکاران ایرانی ساخته شده است.

او تاکید کرد: کل پروژه منطقه ۲ آزاد راه تهران شمال توسط پیمانکاران ایرانی در حال ساخت است و حدود ۴هزار و۷۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده همچنین در قطعه ۴ هم حدود ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

او با اشاره به اینکه قطعه ۲ این آزاد راه تا کنون ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تمام پیمانکاران ایرانی از سال ۹۶ بعد از برگزاری مناقصه حضور پیدا کرده اند گفت: طبق پیشنهادی که رئیس بنیاد مستضعفان و وزیر راه وشهرسازی ارائه کرده اند و با موافقت دولت بوده مقرر شد تا سال ۱۴۰۰ یک لاین رفت از قطعه ۲ آزاد راه تهران شمال به صورت سه شیفته ساخته شود تا از بار ترافیکی در این مسیر هم کاسته شود.

خواجه دلویی اظهار کرد: ۲ هزار میلیاد تومان تا سال ۱۴۰۰ به این بخش تخصیص خواهد یافت.

معاون بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه آزاد راه دوستدار محیط زیست است و طرح‌های آبخیزداری و اجرای فضای سبز در طول این مسیر اجرا شده است گفت: این آزاد راه اولین آزاد راهی است که با رویه بتنی ساخته شده که با توجه به افزایش قیمت سیمان و قیر بسیار به صرفه‌تر و دارای دوام بسیار بالایی است.

او تصریح کرد: در این آزاد راه آب تمیز از پشت تونل می‌آید  ودر سطح جاده با ۲ زه کشی که داشته آب تمیز و آب کثیف جدا می‌شود همچنین تونل تالون به طول ۲۰ کیلومتر است که ۳ رشته تونل به یکدیگر متصل شده و از سوی دیگر تونل‌ها هر کدام دارای ۲ سقف کاذب هستند.

خواجه دلویی با اشاره به اینکه در طول ۴ونیم سال گذشته مجددا این پروژه آغاز شده است افزود: براساس همکاری که بین وزارت راه وشهرسازی و بنیاد مستضعفان صورت گرفته فرآیند ساخت کوتاه شد و باخروج پیمانکاران خارجی و شروع فعالیت پیمانکاران داخلی سرعت ساخت بیشتر شد.

او گفت: اجرایی کردن و اضافه شدن تاسیسات جدید باعث طولانی‌تر شدن ساخت پروژه شد و ما امیدواریم با استقرار پلیس راه و اورژانس بتوانیم در اولین فرصت این قطعه را به بهره برداری برسانیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.