| کد خبر: 165477 |

کدخدازاده خبر داد:

◄ تعیین‌تکلیف ورود قطعی ایتالیایی‌ها به کریدور زاگرس تا یک ماه دیگر

پیش‌بینی ما این است که تا چند ماه آینده در سطح دو شرکت (شرکت ساخت و شرکت ایتالیایی) به تفاهم برسیم اما هنوز مشخص نیست که نحوه سرمایه‌گذاری با اعطای فاینانس باشد یا قبول سرمایه‌گذاری به روش بی.او.‌تی. به‌هرحال ما به دنبال تفاهم قطعی با ایتالیا هستیم.

تین نیوز

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهایی حمل‌ونقل کشور خبر داد که به زودی نتیجه تفاهم با ایتالیایی برای مشارکت در ساخت بخشی از کریدور شماره 10 مشخص خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، هفته‌نامه حمل‌ونقل در گفتگو با محمدرضا کدخدازاده، معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهایی حمل‌ونقل کشور، آخرین وضعیت تکمیل دو کریدور مهم ترانزیتی کشور را بررسی کرده است. بر اساس اظهارات کدخدازاده کاهش اعتبارات شرکت ساخت در سال جاری تکمیل کریدور زاگرس و کریدور شماره ۱ را به تعویق می‌اندازد و حتی توافق نهایی با ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در برخی محورهای کریدور زاگرس هم نمی‌تواند زودتر از سال ۱۴۰۰ این کریدور را به‌صورت کامل به بهره‌برداری رساند. او هم‌چنین در این گفت‌وگو تأکید می‌کند که تکمیل این دو کریدور برای استان‌های در مسیر، توسعه اجتماعی رفاه و آرامش به ارمغان خواهد آورد.

 کدخدازاده در خصوص آخرین وضعیت کریدورهای ترانزیتی کشور گفت: در قانون طرح‌های شامل راه اصلی و بزرگراهی بسیاری دیده‌شده است؛ ازجمله دو کریدور مستقل به‌عنوان کریدور ترانزیتی وجود دارد که اولی کریدور شماره ۱ است که از شلمچه شروع و به سیستان و بلوچستان و بندر کنارک می‌رسد که حدود هزار و ۶۰۰ کیلومتر است و دومی هم کریدور شماره ۱۰ که از مرز بازرگان شروع و تا بندر امام ادامه دارد. هر دو کریدورها به‌موازات مرزهای ما حرکت می‌کنند یکی به‌موازات مرز آبی ما یعنی از شلمچه تا بندر کنارک و به‌موازات نوار ساحلی خلیج‌فارس و دیگری در منطقه غرب کشور و به‌موازات نوار مرزی غربی ما حرکت می‌کند. کریدور شماره ۱۰ از استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، کردستان هم‌چنین استان‌های کرمانشاه، لرستان و خوزستان عبور می‌کند.

 وی ادامه داد: عمدتاً هم مهم‌ترین کاربرد کریدوری بحث ترانزیتی است. هر دو کریدور نام‌برده شده، مرزی را در مبدأ شروع و مرز دیگری را در مقصد هدف قرار می‌دهند؛ ضمن اینکه چون در موازات نوار مرزی قرار دارند به مرزهای غربی ما با ترکیه، کردستان عراق و عراق متصل می‌شوند و درنهایت به مرزهای آبی خودمان می‌رسند که برای گسترش صنعت ترانزیت بسیار کمک‌کننده هستند.

وی با توضیح اینکه کاربرد دیگر کریدورها بحث توسعه‌ای است و ما این اعتقاد را داریم که تکمیل این کریدورها باعث توسعه استان‌ها و مناطق محل عبور خواهد شد ادامه داد: موضوع بعدی هم ایمنی است که در کوتاه‌مدت مهم‌ترین دستاورد است و ما اکنون برای مناطق تحت عبور این کریدور توزیع و هم جمع‌کردن ترافیک‌های اصلی را در برنامه داریم. البته در این زمینه از هزار و ۴۰۰ کیلومتری که طول این کریدور است نزدیک به ۸۳۰ کیلومتر جزء تکالیف ما آورده شده است و باید ۸۳۰ کیلومتر را به‌صورت بزرگراه بسازیم. مابقی کار هم در غالب آزادراهی و بزرگراهی انجام ‌شده است.

 وی در پاسخ به این سوال که  پیشرفت فیزیکی کریدور شماره ۱۰ چقدر است و زمانبدی تکمیل نهایی این کریدوربخ چه صورتی است؟ گفت: نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم. اما به دلیل کاهش بودجه در سال جاری دورنما و هدف‌گذاری ما تغییر کرده است و پیشرفت برنامه کندتر خواهد بود و تکمیل این ۴۰ درصد در سال جاری ممکن نیست. در خیلی از محورها هنوز کار شروع نشده و ما تازه در مرحله انجام مناقصه هستیم و حداقل سه سال زمان نیاز داریم آن‌هم به‌شرط تأمین اعتبارات. اگر فقط بخواهیم از بودجه عمومی استفاده کنیم که قطعاً سرعت کار کاهش پیدا می‌کند چرا که به اعتبارات ۶۰۰ میلیاردی نیازمندیم که تخصیص آن بعید به نظر می‌رسد.

او هم چنین در خصوص وضعیت تکمیل کریدور ۱۰ در استان‌های  محتلف گفت: درحال‌حاضر در آذربایجان شرقی و غربی پیشرفت مناسبی داریم و بیشترین عقب‌ماندگی در کردستان است. البته اکنون بیشتر مناقصه‌های استان کردستان برگزار شده است و پیمانکار مشغول کار است، بااین‌حال از لحاظ پیشرفت فیزیکی کردستان کمترین درصد پیشرفت را دارد.

کدخدازاده در خصوص حضور ایتالیایی ها در کریدور شماره 10 نیز خاطرنشان کرد: سال ۹۵ و بعد از سفر ریاست جمهوری به ایتالیا و مذاکراتی که انجام شد یکی از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ایتالیایی وارد قضیه شد و کارشناسان خود را به تهران فرستادند و بازدید کاملی از کریدور ۱۰ داشتند و طی یک هفته از بندر امام تا مرز بازرگان را بازدید کردند که نهایتاً منجر به ارائه پیشنهاداتی از طرف ایتالیا به ایران شد. پیشنهادی مبنی بر اینکه در برخی نقاط و مناطق این کریدور سرمایه‌گذاری آزادراهی داشته باشند و سرمایه‌گذاری در بخشی مناطق را ازآنجایی‌که به بحث اجتماعی و برگشت سرمایه فکر می‌کردند اقتصادی ندانستند و نهایتاً پیشنهاد فاینانس برای بعضی از مناطق دیگر را ارائه کردند. پیش‌بینی ما این است که تا چند ماه آینده در سطح دو شرکت (شرکت ساخت و شرکت ایتالیایی) به تفاهم برسیم اما هنوز مشخص نیست که نحوه سرمایه‌گذاری با اعطای فاینانس باشد یا قبول سرمایه‌گذاری به روش بی.او.‌تی. به‌هرحال ما به دنبال تفاهم قطعی با ایتالیا هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که تفاهم با ایتالیا تکمیل کریدور را چقدر جلو می‌اندازد؟ گفت:حتی با حضور ایتالیایی هم به دلیل حجم کار باقیمانده حداقل سه سال طول خواهد کشید و زودتر از سال ۱۴۰۰ امکان تکمیل کریدور ۱ و ۱۰ وجود ندارد. البته اگر اعتبارات کاهش یابد این زمان بیشتر نیز خواهد شد.

مشروح این گفت‌وگو را در هفته‌نامه حمل‌ونقل بخوانید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.