| کد خبر: 143093 |

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد؛

◄ سال ٩٦ دوره طلایی در توسعه شبکه ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام جزییات زمان افتتاح ۶ پروژه های ریلی در سال جاری، گفت: در سال جاری ساخت ۹۱۹ کیلومتر مسیر ریلی جدید به پایان می رسد که این اقدامات معادل عملکرد ۵ ساله اقدامات در حوزه ریلی است و یک دوره طلایی در بخش راه آهن کشور محسوب می شود.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام جزییات زمان افتتاح ۶ پروژه های ریلی در سال جاری، گفت: در سال جاری ساخت ۹۱۹ کیلومتر مسیر ریلی جدید به پایان می رسد که این اقدامات معادل عملکرد ۵ ساله اقدامات در حوزه ریلی است و یک دوره طلایی در بخش راه آهن کشور محسوب می شود.

به گزارش تین نیوز، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اقدامات وزارت راه وشهرسازی در حوزه توسعه شبکه ریلی در طول چهار سال گذشته، اظهار داشت: وزارت راه وشهرسازی در سال ۹۲ برای تسریع در تکمیل و ساخت پروژه‌های وسعه شبکه ریلی کشور، اولویت بندی ای انجام داد که براساس این اولویت بندی ها بتوانیم پروژه های با اهمیت را در دوره زمانی کوتاه تری به بهره برداری برسانیم.  

وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه آهن در حال ساخت داشتیم و همچنین ساخت ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آهن دیگر در حال مطالعه بود، همچنین با وجود محدودیت منابع مالی، باید اولویت بندی بین پروژه‌ها انجام می‌شد تا اقدامات تسریعی را در برخی از پروژه ها به اجرا برسانیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به معیارهای مورد نظر در بحث تعیین اولویت ها اظهار داشت: این اولویت بندی‌ها براساس اهمیت مسیرها و اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی و میزان ظرفیت جابه جایی بار و مسافر در این محورها انجام شد. همچنین دومین معیار در اولویت قرار گرفتن پروژه ها برای ساخت و تکمیل، میزان پیشرفت فیزیکی آنها بود.

این مقام مسئول افزود: این اولویت ها در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور هم به تصویب رسید و براساس این اولویت بندی ها قرار شد در مرحله اول، ۵ مرکز استان را در سال ۹۶ به شبکه ریلی متصل سازیم و این پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنیم.

خادمی تاکید کرد: البته به غیر از اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی، تکمیل چند پروژه ریلی هم در دستور کار قرار گرفت، از جمله پروژه راه آهن خواف- هرات که محدوده مورد تعهد ایران در این پروژه ،امسال به بهره برداری خواهد رسید. همچنین بخشی از مسیر ریلی یزد- مهریز  هم در سال جاری افتتاح می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجموع خطوط ریلی که ساخت و تکمیل آن تا سال جاری که در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ما تعریف شده بود حدود ۹۱۹ کیلومتر ریل جدید بوده که این تعهد امسال اجرایی می شود.

وی ادامه داد: زیرسازی بخشی از این خطوط جدید ریلی در سال های گذشته پیشرفت فیزیکی داشته، اما عموما روسازی ها  در دولت های گذشته به دلیل کمبود ریل و هزینه های بالاتر انجام نشد. در حال حاضر نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر از این رقم ریل گذاری شده است که  ۳۳۰ کیلومتر از این رقم تنها در ۵ ماه گذشته انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تاکید بر اینکه  راندمان ریل گذاری در ۵ ماه گذشته حدود ۳۳۰ کیلومتر بوده که معادل متوسط ریل گذاری دو سال ریگذاری در کشور است، یه ایلنا گفت: این موفقیت و رکورد بی سابقه در حوزه ریلی کشور با حمایت دولت، سازمان برنامه در بخش تامین منابع و تاکید رییس جمهوری و  وزیر راه و شهرسازی و همکاری بین سطوح مختلف شرکت ساخت انجام شده که در طول این مدت شرکت های متعدد پیمانکاری در این پروژه به صورت شبانه روزی حضور داشتند.

خادمی با اشاره به اتصال ۵ مرکز استان کشور به شبکه ریلی سراسری در سال جاری اظهار داشت: این محورها اهمیت بسیار بالایی در ترانزیت بار و جابه جایی کالا دارند و در اولویت قرار گرفتند.

وی گفت: خوشختانه راه اهن همدان که یکی از مهم ترین محورهای ریلی کشورمان محسوب می شود چندی پیش با حضور رییس جمهوری به افتتاح رسید و همچنین اخیرا ریل به کرمانشاه رسید و در حال حاضر در این مسیر اقدامات مربوطه برای بهره برداری از مسیر و تردد  قطار در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا حداکثر دو ماه دیگر قطار در این مسیر تردد خواهد داشت، گفت: تنها در این مسیر در ۵ ماه گذشته چیزی حدود ۱۰۰ کیلومتر ریل گذاری انجام شد که ایتن رقم در مقایسه با عملکردها در سال های گذشته بسیار قابل توجه است.    

راه‌آهن ارومیه تا پایان شهریور آماده تحویل می‌شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره تحویل پروژه راه اهن ارومیه تا حداکثر پایان شهریور ماه اظهار داشت : مسیر بعدی راه آهن ارومیه است که  از مراغه به مهاباد و نقده به ارومیه می رسد طول این محور ۹۸ کیلومتر است که در حال حاضر ۲۱ کیلومتر از ساخت این مسیر باقی مانده است و ایستگاه راه اهن ان هم در حال حاضر بلای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.  

وی با اشاره به اتمام یکی از بزرگ ترین پروژه های ریلی کشورمان تا حداکثر سه ماه آینده گفت : یکی دیگر از اولویت ها ما در ساخت پروژه های ریلی،مسیر ریلی قزوین- رشت است که باتوجه به تاثیری که  در تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور دارد یکی از بزرگ ترین پروژه های ریلی  محسوب می شود.  کریدور ریلی جنوب به شمال از  بندر عباس شروع و  تا تهران ادامه دارد و با تکمیل راه اهن قزوین – رشت و با ساخت محور ریلی رشت- آستارا تمام حلقه های ریلی این کریدور تکمیل و به هم وصل می شود.

خادمی افزود: اگر این حلقه از کریدور شمال به جنوب تکمیل شود، ریل از حلیج فارس به دریای خزر وصل می شود و به این ترتیب یک کریدور پیوسته ریلی در این مسیر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در این مسیر در منطقه البرز باید احجام و ابنیه های سنگین ساخته می شد به طوری که برای تکمیل راه اهن قزوین- رشت، ۲۶ کیلومتر تونل و گالری ، ۸.۵ کیلومتر پل ساخته شده است. در حال حاضر  ۳۸ کیلومتر از این مسیر ریلی باقی مانده است که  حداکثر تا سه ماه آینده به اتمام می رسد و این پروژه را هم تحویل می دهیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: البته یکی از دلایل تاخیر در تحویل این پروژه تامین ورقه های فولادی مورد استفاده در ساخت یکی از پل های پروژه است که برای تامین آن، با یک کارخانه داخلی اکسین اهواز قرارداد داریم که این کارخانه تاخیر در تحویل این ورقه ها داشته است.    

خادمی با اشاره به اتصال تبریز به شبکه ریلی از یک مسیر جدید اظهار داشت: این پروژه  هم در اولویت قرار گرفت و ریل از یک  مسیر جدید از بستان آباد به تبریز  می رسد و  مسیر فعلی میانه تا تبریز  را حدود ۱۰۰ کیلومتر کوتاه می کند. از این پروژه حدود  ۷۵ کیلومتر باقی مانده است که  زیرسازی ان در حال اتمام و ریل گذاری به سرعت در حال انجام است. قرار بر این است که این پروژه را هم دهه فجر سال جاری تحویل دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال جاری ساخت ۹۱۹ کیلومتر مسیر ریلی جدید به پایان می رسد، گفت: سال ۹۶ را سال و دوره طلایی توسعه شبکه ریلی می دانیم. اگر نگاهی به راندمان سال های گذشته داشته باشیم، می بینیم که با بهره برداری از این ۹۱۹ کیلومتر معادل عملکرد ۵ ساله اقدامات در حوزه ریلی کشور انجام شده است که این یک اقدام بی‌سابقه در این بخش از حمل و نقل کشورمان است.          

وی تاکید کرد: تا کنون برای اجرای پروژه های اتصال مرکز استان ها به شبکه ریلی حدود ۸۰ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاک ریزی انجام شده که این رقم در عملیات عمرانی و مهندسی بسیار قابل توجه است. همچنین در این پروژه ها ۳۷ کیلومتر تونل و گالری  و ۱۷ کیلومتر پل خاص بالای ۲۰ متر ارتفاع ساخته شده است که هر کدام از این اقدامات، پروژه های  منحصر به فرد  هستند و ابر پروژه محسوب می شوند که اجرای آنها در تاریخ راهسازی و راه آهن سازی کشور بی سابقه بوده و یک افتخار محسوب می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام نمیدانم چرا مسیر جدید راه اهن میانه تبریز جدی گرفته نمیشود.

    که فقط ترانزیت ریلی به اروپا را شش ساعت کاهش میدهد.

    این پروژه تحولی در اتصال شرق به غرب میباشد.و مسیر ترانزیت ایران جذاب تر میکند.

    ترکیه اروپا بزرگ هستند حتی راه اهن استارا استارا فکر نکنم .بتواند به حجم مبادلات ایران ترکیه برسد.

    لذا این خط هم در نوع خود استراتژیک میباشد اما هیچ اشاره ای متاسفانه به اهمیت ان نمیشود