◄ قطار کامل گام جدی برای پایان انحصار در راهآهن است
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با تشریح اقدامات این شرکت در اجرای تکالیف برنامه هفتم توسعه، از آغاز عملی واگذاری فعالیتها به بخش خصوصی از طریق قطار کامل خبر داد.
دکتر جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک در پاسخ به پرسش خبرنگار تین نیوز مبنی بر موضع راه آهن درباره روند تاسیس نهاد مستقل تنظیم گر ریلی که در شورای رقابت پیگیری می شود، با اشاره به نقش تاریخی راه آهن به عنوان بازیگر اصلی حمل ونقل ریلی گفت: مطالعاتی که در توسط شرکت رولند برگر و سایر موسسات تحقیقاتی انجام شده است نشان می دهد راه آهن باید از تصدی گری دور شود و اموری که در آن رقابت یا تضاد منافع با بخش خصوصی ایجاد می شود را به بخش خصوصی و تنظیم گر مستقلی واگذار کند.
وی افزود: در مقاطعی به دلیل تضاد منافع و تصدی گری هایی که راه آهن دارد، اختلاف نظرهایی میان بخش خصوصی و راه آهن به وجود آمد و شکایت ها و اعتراضاتی مطرح شد که نتیجه آن حرکت به سمت شورای رقابت و بحث ایجاد نهاد تنظیم گری بود اما در قانون برنامه هفتم توسعه، دولتی ماندن فعالیت ها کلا منتفی شده و واگذاری تصدی گری راه آهن یک تکلیف قانونی است.
به گفته مدیرعامل راه آهن، این شرکت در همین مسیر حرکت کرده و «قطار کامل» نخستین گام عملی در این حوزه است. ذاکری تصریح کرد: خوشبختانه در یک سال گذشته هم آیین نامه و هم دستورالعمل اجرایی قطار کامل تدوین شد و این کار با مشارکت کامل بخش خصوصی و انجمن های حمل ونقل ریلی انجام گرفت.
وی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم اولین قطار کامل را در یک ماه آینده توسط یکی از شرکت ها در شبکه ریلی کشور شاهد باشیم؛ با این اقدام، انحصاری که تصور می شد در راه آهن باقی بماند شکسته می شود و رقابت جدی میان شرکت های حمل ونقلی شکل می گیرد.
مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری ها به یک رویه تبدیل شده است
دکتر ذاکری با تأکید بر کاهش تصدی گری دولت اظهار داشت: اجرای قطار کامل به این معناست که لوکوموتیو، واگن، نیروی انسانی و مدیریت عملیات متعلق به بخش خصوصی خواهد بود و راه آهن صرفا مسیر یا روت را در اختیار قرار می دهد؛ این موضوع قطعا به افزایش بهره وری ناوگان و استفاده بهینه از ظرفیت ها منجر می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر مسیری از نظر اقتصادی صرفه داشته باشد و مشتری داشته باشد، ما مکلف هستیم واگذاری قطار کامل را انجام دهیم و روت را به شرکت ها واگذار کنیم. تنها در مسیرهایی که به دلیل کم بار بودن زیان ده هستند ممکن است انگیزه ای برای ورود بخش خصوصی وجود نداشته باشد.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به رویکرد تعاملی این شرکت گفت: امروز کسی نمی تواند ادعا کند که آیین نامه یا بخشنامه ای بدون نظر بخش خصوصی و یک شبه صادر می شود. حتی در تغییر تعرفه ها نیز نظر انجمن ها و شرکت های حمل ونقلی اخذ می شود. این به معنای مشارکت واقعی بخش خصوصی در تصمیم سازی های راه آهن است.
وی از نهایی شدن اساسنامه شورای گفت وگوی راه آهن خبر داد و افزود: این شورا با کمک بخش خصوصی و انجمن ها تدوین شده و به زودی به صورت رسمی شکل خواهد گرفت تا مسائل میان بخش دولتی و خصوصی در آن حل وفصل شود.