| کد خبر ۳۱۱۲۳۸
کپی شد

راه آهن ایران به دنبال جذب ۳ درصد از کل بار کریدور شرق-غرب است

مدیرعامل شرکت راه آهن یکی از محورهای اصلی که قرار است به‌طور جدی پیگیری شود را ترانزیت بار از شرق به غرب عنوان کرد و گفت: در نظر داریم سهم قابل توجهی از بار چین به اروپا را جذب کنیم که منظور از سهم قابل توجه، حدود سه درصد از کل بار عبوری شرق به غرب است.

راه آهن ایران به دنبال جذب ۳ درصد از کل بار کریدور شرق-غرب است
تین نیوز |

مدیرعامل شرکت راه آهن یکی از محورهای اصلی که قرار است به طور جدی پیگیری شود را ترانزیت بار از شرق به غرب عنوان کرد و گفت: در نظر داریم سهم قابل توجهی از بار چین به اروپا را جذب کنیم که منظور از سهم قابل توجه، حدود سه درصد از کل بار عبوری شرق به غرب است.

جزئیات امضای ۵ سند مهم سرمایه گذاری و لجستیکی با حضور وزیر راه و شهرسازی

تأمین وثیقه مهم ترین مشکل سرمایه گذاران در بخش ریلی

بورس سبز برای حمل و نقل راه اندازی می شود

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه آیین امضای قرارداد و تفاهم نامه سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه مرکز لجستیک آپرین و ناوگان، در پاسخ به خبرنگاران با تأکید بر ضرورت ارتقای کریدورهای بین المللی کشور به ویژه محورهای شرق ـ غرب و شمال ـ جنوب اظهار کرد: این کریدورها باید در قالب پروژه ها و طرح های پیشران پیش برود و خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از محورهای اصلی که قرار است به طور جدی پیگیری شود، ترانزیت بار از شرق به غرب است تا بتوانیم سهم قابل توجهی از بار چین به اروپا را جذب کنیم که منظور از سهم قابل توجه، حدود ۳ درصد از کل بار عبوری شرق به غرب است.

ذاکری با اشاره به موانع موجود در مسیر ترانزیت و وجود دریاچه وان گفت: حداکثر ظرفیت مرز رازی و انتقال بار از طریق دریاچه وان با کشتی های فری بوت حدود یک میلیون تن در سال است، در حالی که افق برنامه ۱۵ ساله راه آهن و حتی برنامه پنج ساله پیش بینی شده، نیازمند ظرفیتی بسیار بیشتر است. 

مدیرعامل راه آهن ادامه داد: بر همین اساس، مجلس و دولت تکلیف مهمی را بر عهده ما گذاشته اند و حتی مصوبات دستگاه های نظارتی نیز برای تسریع این پروژه صادر شده است که پروژه راه آهن تبریز ـ مرند ـ چشمه ثریا یکی از طرح های کلیدی در این زمینه محسوب می شود.

وی همچنین به اقدامات کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: ترکیه در حال ساخت خط آهن جدید تا شهر قارص است که به مرز ایران و نخجوان خواهد رسید و در فاصله سه تا هشت کیلومتری خط آهن ایران عبور می کند. این پروژه نیز در اولویت برنامه های ما قرار دارد.

ذاکری با بیان اینکه مقدمات اجرای پروژه فراهم شده، مطالعات زیست محیطی انجام و فاز نخست مطالعات نهایی شده است، گفت: به زودی ماده ۲۳ این پروژه منتشر خواهد شد و در صورت تصویب شورای اقتصاد، مراحل انعقاد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی دنبال خواهد شد. 

مدیرعامل راه آهن در خصوص پروژه های راه آهن شلمچه-بصره گفت: در رابطه با این پروژه سه وظیفه برای دولت جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شده بود که اولین وظیفه احداث خط آهن خرمشهر تا نقطه صفر مرزی شلمچه بود.

وی افزود در واقع مسیر تا حدی وجود داشت اما نیاز به ایجاد ایستگاه باری و مسافری بود که خوشبختانه تا اربعین امسال خطوط ایستگاهی در نقطه صفر مرزی ایجاد شد و متعهد هستیم تا همان زمان کل روسازی و زیرسازی این محور در داخل کشور تکمیل شود.  

ذاکری با بیان اینکه دومین وظیفه مین روبی مسیر بود گفت: که این عملیات سال گذشته و اوایل امسال به طور کامل انجام شد. به طوری که در ابتدا طول مسیر ۱۶ کیلومتر برآورد شده بود، اما بررسی ها نشان داد که دو کیلومتر پایانی نیازی به مین روبی ندارد. لذا  در نهایت ۱۴ کیلومتر مین روبی شد و تحویل راه آهن عراق گردید.  

مدیرعامل راه آهن با اشاره به احداث پل روی اروند رود بیان کرد: این پل ۷۰۰ متری تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و سه دهانه از پل احداث شده و نصب سگمنت های بتنی عرشه پل در حال اجراست.

وی افزود: روزانه یک قطعه سگمنت در اهواز ساخته و منتقل می شود و پیش بینی ما این است که با روند فعلی و تأمین مالی مناسب، تا خردادماه اصل پل تکمیل و تحویل راه آهن عراق شود.

ذاکری با اشاره به مشکلات پیمانکار منتخب دولت عراق در زمینه توافق بر سر حریم راه آهن و تضامین قراردادی گفت: در جلسه ای دوجانبه در اکتبر میان راه آهن عراق و شرکت پیمانکار اسپانیایی، دولت عراق تضامین شرکت را پذیرفت و مقرر شد عملیات اجرایی از اواخر دسامبر یا ابتدای ۲۰۲۶ آغاز شود. همچنین تخریب منازل و تصفیه خانه های مسیر توسط راه آهن و استانداری بصره انجام شده و اکنون مانعی برای اجرا وجود ندارد.  

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه راه آهن ترکیه علاقه مند به فعالیت قطارهای ترکیبی ایرانی ـ ترکیه ای در مسیر تهران ـ آنکارا است، گفت: قرار است در نشست مشترکی که به زودی با حضور معاون مسافری راه آهن ترکیه در ایران برگزار می شود مذاکرات فنی و مالی نهایی شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود ظرف دو هفته آینده با ورود هیأت ترک به ایران، تصویر روشنی از زمان آغاز حرکت قطارهای مسافری تهران ـ آنکارا ارائه شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به طرح «بورس سبز» گفت: بورس سبز به این معناست که صاحبان بار از طریق حمل ونقل ریلی اقدام کنند؛ اقدامی که موجب صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد شد.

وی افزود: هدف این طرح ایجاد انگیزه برای صاحبان بار است تا به سمت ریل حرکت کنند. بر اساس پیش بینی ما، هر مجموعه ای که بیش از ۲۰۰ هزار تن بار داشته باشد و بخواهد از حمل ونقل عمومی استفاده کند، باید از طریق بورس سبز اقدام کند.

ذاکری با بیان اینکه نرخ حمل ونقل ریلی به مراتب پایین تر از جاده ای خواهد بود. یادآور شد: البته این طرح هنوز مصوبه قانونی نگرفته است، اما پیشنهاد ما مشابه آن چیزی است که در بخش تولید برق رخ داد؛ جایی که کارخانه ها و شرکت های بزرگ مانند فولاد و ذوب آهن با سرمایه گذاری در این حوزه توانستند هزینه تمام شده خود را کاهش دهند.

مدیرعامل راه آهن افزود: این موضوع در نخستین جلسه به طور رسمی اعلام شد و قرار است در هیئت دولت و همچنین کمیسیون های عمران و اقتصاد مجلس مطرح شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.