| کد خبر ۳۱۱۲۰۲
کپی شد

‍امضای بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری لکوموتیو در تاریخ راه آهن/ بورس سبز برای حمل و نقل راه‌ اندازی می‌ شود

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: به منظور کاهش یارانه پنهان در حوزه حمل و نقل، باید در سیاست قیمت گذاری سوخت اتفاقی بیفتد؛ در این راستا ما به دنبال بورس سبز برای حمل و نقل با مکانیسم عرضه و تقاضا و حداقل مداخله دستوری هستیم.

‍امضای بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری لکوموتیو در تاریخ راه آهن/ بورس سبز برای حمل و نقل راه‌ اندازی می‌ شود
تین نیوز |

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:نزدیک ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این حوزه توسط دولت و بخش خصوصی لازم است که پیش بینی ما این است که ۳۷ درصد از آن را بخش خصوصی انجام خواهد داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه آهن در مراسم امضای قرارداد و تفاهم نامه سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه مرکز لجستیک آپرین و ناوگان با حضور وزیر راه و شهرسازی و محمد رضا رضایی کوچی با اشاره به رشد مثبت حوزه ترانزیت زمینی در سال گذشته، بر لزوم اجرای یک بسته اصلاحات سیاستی جامع تأکید کرد گفت: توسعه حمل و نقل ریلی کشور با مشارکت پررنگ بخش خصوصی و تأمین مالی پایدار محقق می شود.

تأمین وثیقه مهم ترین مشکل سرمایه گذاران در بخش ریلی

جزئیات امضای ۵ سند مهم سرمایه‌ گذاری و لجستیکی با حضور وزیر راه و شهرسازی

راه آهن ایران به دنبال جذب ۳ درصد از کل بار کریدور شرق-غرب است

آپرین؛ نقطه آغاز احیای ریل و بازگشت سرمایه به لجستیک کشور

وی اظهار داشت که در سال گذشته، مجموع بار ترانزیت زمینی شامل جاده و ریل به ۲۰ میلیون تن رسید که سهم راه آهن حدود یک چهارم آن بوده است. وی ابراز امیدواری کرد با اقدامات صورت گرفته، این روند توسعه یابد.

ذاکری با اشاره به برنامه توسعه هفتم، به تکلیف سنگینی اشاره کرد که بر وزارت راه و شهرسازی تحمیل شده که آن کسب سهم ۳۰ درصدی در حمل و نقل بار کشور است.

 وی یادآور شد که این تکلیف در برنامه های توسعه سوم، چهارم، پنجم و ششم نیز مطرح بوده و تحقق آن نیازمند برنامه ریزی مدون و سرمایه گذاری های سنگین است.

مدیرعامل راه آهن با توجه به محدودیت زمان، بر روی بسته اصلاحات سیاستی که در حال تدوین است، تمرکز کرد گفت: هدف این بسته، نهادینه کردن حمایت ها از طریق دولت و مجلس و دستیابی به تأمین مالی پایدار برای فعالیت های حمل و نقل ریلی است

ذاکری محورهای اصلی این بسته اصلاحات را در چند بخش کلیدی اعلام کرد و گفت:  اصلاحات بازار و مدیریت تقاضا اولین اصل  است این محور با هدف افزایش جذابیت برای فعالان و ذینفعان اصلی، به ویژه بخش خصوصی، طراحی شده است.

وی به قیمت گذاری سوخت و کاهش یارانه پنهان هم اشاره و  بر لزوم اصلاح سیاست قیمت گذاری سوخت، مشابه آنچه در حوزه انرژی رخ داده است.

وی  به ایجاد بورس سبز سوخت حمل و نقل اشاره کرد و گفت:با مکانیزم عرضه و تقاضا و حداقل مداخله دستوری به دولت و مجلس ارائه شده است.

ذاکری به مشوق های سوختی هم اشاره کرد و گفت پیشنهادمعافیت سوختی مبتنی بر عملکرد ریلی برای شرکت ها و صاحبان بار در صورت خرید سوخت از بورس سبز داده شده است.

کاهش تعرفه های خدمات بندری و لجستیکی

وی با اشاره به تکلیف رسیدن به ۲۵ درصد سهم بندری در برنامه توسعه،  گفت: برای اینکه صاحبان بار... به سمت ریل بیایند حتماً بایستی کاری بکنیم تعرفه خدمات بندری و لجستیکی در بنادر برای استفاده از ریل کاهش پیدا کند.

 تسهیلات در گمرک

ذاکری  به فعال شدن اولین بندر خشک کشور در آپرین اشاره کرد و گفت:برای رونق بخشی به این ظرفیت ها، نیاز به ایجاد جذابیت های بیشتر برای صاحبان کالا است.

ارتقاء عملیات و بهره برداری شبکه ریلی

این محور بر سیاست گذاری داخلی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی متمرکز است.

وی توضیح داد:در یک ماه  آینده، اجرای پایلوت واگذاری بخشی از مدیریت ترافیک به بخش خصوصی (شرکت هایی که واگن دارند) آغاز خواهد شد تا بهره وری و تعداد قطارها افزایش یابد.

مدیرعامل راه آهن در خصوص نیازهای سرمایه گذاری اعلام کرد: «نزدیک ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این حوزه توسط دولت و بخش خصوصی لازم است که پیش بینی ما این است که ۳۷ درصد از آن را بخش خصوصی انجام خواهد داد.» مابقی از طریق تعهدات، مولدسازی منافع عمومی و فاینانس خارجی تأمین خواهد شد.

ذاکری از پیش بینی ۱۲ سیاست برای تسهیل این امر خبر داد و از تشکیل شورای گفتگوی ریلی با همکاری انجمن های حمل و نقل خبر داد تا بخش خصوصی نه تنها در اجرا، بلکه در سیاست گذاری نیز حضور فعال داشته باشد.

درخواست فوری از دولت

 ذاکری به موضوع تأخیر در مبادله قراردادهای منعقد شده بر اساس ماده ۱۲ مصوب شورای اقتصاد اشاره کرد و درخواست کرد «اگر زحمتی نیست حضرت عالی و حتماً  امروز بعد از ظهر خواهش خواهیم کرد که در جلسه هیئت دولت موضوع را با وزارت نفت در میان بگذارند و امیدوارم که قراردادهای اجرا شده و امضا شده قبلی سریع تر مبادله بشود و عزیزان بهره مند شویم.

وی با اشاره به  پیشرفت در قراردادها در حوزه ریلی گفت: یکی از قراردادهای مهم که در این جلسه به آن اشاره شده، مربوط به تولید واگن های مسافری است. ۵۰ درصد پیش پرداخت این قرارداد به تولیدکنندگان پرداخت شده است. این نشان دهنده اعتماد و همکاری موثر بین طرفین است.

ذاکری به تولید واگن های مخزن دار هم اشاره کرد و گفت:همچنین تولید ۶۰۰ دستگاه واگن مخزن دار در دست اقدام است که تعدادی از آن ها به شبکه ریلی وارد شده اند. این موضوع می تواند به بهبود ترانزیت مواد نفتی و افزایش کارایی حمل و نقل کمک کند.

او به  بهبود وضعیت اقتصادی هم اشاره کرد افزود:این سرمایه گذاری ها می تواند نویدبخش بهبود وضعیت اقتصادی برای فعالان این حوزه باشد. برقراری ارتباطات مؤثر از بندرهای مختلف به سمت افغانستان و دیگر کشورها، اهمیت ویژه ای در این زمینه دارد.

ذاکری گفت:با توجه به روند فعلی، انتظار می رود که در مدت زمان کوتاهی، تعداد بیشتری از واگن ها به شبکه ریلی اضافه شوند که این امر می تواند به افزایش ظرفیت حمل و نقل کمک کند.

امضای 5 سند همکاری مرکز لجستیک آپرین

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.