رفع گلوگاه ریلی میان ایران و پاکستان با نوسازی خط فرسوده
با توافق جدید ایران و پاکستان برای بازسازی مسیر زاهدان کویته، گلوگاه مهم ترانزیت ریلی دو کشور برطرف می شود؛ اقدامی که ظرفیت جابه جایی بار را از ۲۳ هزار تن به ۱۰۰ هزار تن در ماه افزایش داده و زمینه تقویت کریدور ریلی سهجانبه ایران–پاکستان–ترکیه را فراهم می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از توافق ایران و پاکستان برای افزایش پنج برابری جابه جایی بار ریلی خبر داد؛ توافقی که با بازسازی مسیر فرسوده زاهدان کویته، ظرفیت ترانزیت را از ۲۳ هزار تن به ۱۰۰ هزار تن در ماه های آینده خواهد رساند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص توافقات ریلی ایران و پاکستان گفت: طبق توافقات انجام شده قرار بر این است که جابه جایی بار در مسیر ریلی دو کشور و ترانزیت از این مسیر به ۵ برابر افزایش پیدا کند. پیش از این میزان بار عبوری از مسیر ریلی موجود ۲۳ هزار تن بوده که با افزایش ۵ برابری این عدد در ماه های آینده به ۱۰۰ هزار تن می رسد.
ذاکری با اشاره به مشکلات خط ریلی بین ایران و پاکستان اظهار داشت: در خاک ایران خط نرمال ریلی احداث شده اما از زاهدان تا میرجاوه به طول ۹۴ کیلومتر خط آهن پاکستان است که در محدوده زاهدان تا کویته پاکستان این مسیر ریلی بیشتر قدیمی و فرسوده است.
وی درباره ضرورت بازسازی این خط برای افزایش سهم بار عبوری و ترانزیت بین دو کشورافزود: خط موجود فرسوده یکی از گلوگاه های ارتباطی دو شبکه است و همچنین، در حال حاضر بار محوری پاکستان ۱۶ تن و بار محوری ایران ۲۵ تن است. به همین دلیل قطارهای ایران امکان ورود به شبکه ریلی پاکستان ندارد و بار در این خط ریلی باید از واگن های ما به واگن های آن ها منتقل شود و توافق راه آهن دو کشور این بود که بازسازی محور انجام شود.
مدیر عامل راه آهن جمهور اسلامی ایران گفت: طبق توافق بازسازی مسیر تا میرجاوه بر عهده ایران و از میرجاوه تا کویته بر عهده کشور پاکستان بوده و قرار است با این اقدامات میزان بار ترانزیتی ریلی سه کشور ترکیه- ایران- پاکستان افزایش پیدا کند.