| کد خبر ۳۰۵۱۵۰
کپی شد

کریدورهای جهانی، چشم انتظار زیرساخت های ایرانی/ طلوع اقتصاد از شمال شرق ایران

در نقطه صفر مرزی، جایی که ایران به آسیای میانه دست می دهد و خطوط ریلی آینده اقتصاد منطقه را ترسیم می کنند، منطقه ای خاموش اما پرظرفیت در حال بیدار شدن است؛ اگر زیرساخت هایی که سال ها روی کاغذ مانده اند، رنگ عمل به خود بگیرند، اینچه برون می تواند دروازه طلایی ایران به تجارت جهانی باشد.

کریدورهای جهانی، چشم انتظار زیرساخت های ایرانی/ طلوع اقتصاد از شمال شرق ایران
تین نیوز |
در نقطه صفر مرزی، جایی که ایران به آسیای میانه دست می دهد و خطوط ریلی آینده اقتصاد منطقه را ترسیم می کنند، منطقه ای خاموش اما پرظرفیت در حال بیدار شدن است؛ اگر زیرساخت هایی که سال ها روی کاغذ مانده اند، رنگ عمل به خود بگیرند، اینچه برون می تواند دروازه طلایی ایران به تجارت جهانی باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا،  منطقه آزاد اینچه برون به واسطه موقعیت جغرافیایی ممتاز خود در مرز شمال شرقی کشور و هم جواری با کشورهای آسیای میانه به یکی از نقاط استراتژیک در شبکه ترانزیتی و اقتصادی ایران تبدیل شده است، این منطقه با دسترسی مستقیم به کریدورهای بین المللی KTI، BRI و INSTC، نه تنها ظرفیت بالایی برای تجارت بین المللی فراهم کرده، بلکه به عنوان یک پل ارتباطی میان ایران و بازارهای بزرگ آسیای مرکزی و چین عمل می کند، اهمیت این منطقه در شرایط کنونی جهانی که رقابت بر سر مسیرهای سریع و امن ترانزیتی تشدید شده، بیش ازپیش روشن می شود.

از سویی دیگر تحولات اقتصادی و تجاری کشور در سال های اخیر نشان داده اند که توسعه مناطق آزاد و بهره گیری از ظرفیت های ترانزیتی، می تواند محرومیت های تاریخی استان ها را کاهش داده و به رشد اقتصادی پایدار منجر شود، همچنین با راه اندازی این منطقه زمان انتقال کالا از چین به ایران به حدود ۱۲ تا ۱۵ روز کاهش پیدا می کند که این در مقایسه با مسیرهای سنتی دریایی، مزیت رقابتی قابل توجهی را برای این منطقه ایجاد کرده و به شکل چشمگیری هزینه ها و ریسک های لجستیکی را کاهش می دهد.

با این حال، بررسی روند توسعه منطقه نشان می دهد که نبود زیرساخت های اساسی همچون آب، برق، گاز و امکانات تخلیه و بارگیری، بزرگترین مانع برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است، موضوعی که نه تنها موجب کاهش جذابیت اقتصادی منطقه می شود، بلکه مانع بهره برداری کامل از ظرفیت های ترانزیتی و صنعتی اینچه برون است.

وقتی ۱۰ هزار شغل پشت درهای بسته راه آهن اینچه برون مانده اند

امیر یوسفی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با بیان اینکه با وجود مزیت های ترانزیتی، کمبود زیرساخت ها یکی از چالش های اساسی برای سرمایه گذاران است، می گوید: در حال حاضر این منطقه از امکانات اولیه همچون تخلیه، بارگیری و زیرساخت هایی همچون آب، برق و گاز برخوردار نیست.

یوسفی می افزاید: اگر زیرساخت ها هر چه سریع تر فراهم شود، نقطه پرشی برای استان خواهد بود که از حالت عقب افتادگی خارج می شود.

وی با اشاره به وضعیت راه آهن اینچه برون می گوید: با توسعه راه آهن حداقل ۱۰ هزار شغل ایجاد می شود اما هنوز دعوای بین راه آهن و منطقه آزاد اینچه برون رفع نشده است.

اگرچه رئیس اتاق بازرگانی روند پیشرفت در منطقه آزاد اینچه برون را کُند ارزیابی می کند، اما مدیرعامل منطقه آزاد اینچه برون با توضیحاتی نویدبخش تحولات مثبت و آینده ای روشن برای توسعه اقتصادی منطقه است.

سرمایه گذاری ۵۶ همتی در مسیر جاده ابریشم جدید

حسن ملک حسینی، مدیرعامل منطقه آزاد اینچه برون با بیان اینکه تاکنون تعداد ۱۰۳ فقره درخواست سرمایه گذاری با حجم ۵۶ همت رسیده است، به خبرنگار ایمنا می گوید: تعداد ۲۵ فقره از این درخواست ها تکمیل مدارک شده و تاکنون ۱۵ جواز تأسیس صنعتی صادر شده است.

وی از صدور سه مجوز فعالیت سرمایه گذاری خارجی با حجم هشت میلیون دلار خبر می دهد و می افزاید: با تکمیل این پروژه ها اشتغال هزار و ۹۰۰ نفر با اجرای این سرمایه گذاری ها برآورد می شود.

ملک حسینی یکی از پروژه های سرمایه گذاری شده را احداث تیرپارک می داند و اضافه می کند: این پروژه شامل هاستل با ظرفیت ۶۰ نفر در شبانه روز، رستوران، کافی شاپ، فروشگاه، پارکینگ سنگین و سبک به مساحت پنج هکتار و ظرفیت ۱۲۰۰ خودرو است که در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

با حمایت ملی و تلاش استانی به زودی ابعاد گسترده ای از ظرفیت های اینچه برون به بهره برداری می رسد و گلستان به یکی از قطب های اثرگذار در نقشه اقتصادی و امنیتی کشور تبدیل خواهد شد

مدیرعامل منطقه آزاد اینچه برون با اشاره به سایر پروژه های در حال انجام در منطقه می گوید: پروژه پایانه موقت مواد نفتی شرکت آسیان تجارت تأسیسات تخلیه و بارگیری مواد نفتی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع به پایان رسیده است و پروژه های محوطه تخلیه و بارگیری سایت عریض شرکت بهدیس به ظرفیت ۱۰ هزار تن و محوطه تخلیه و بارگیری سایت عریض شرکت صحرا تجارت قره قول به مساحت هشت هکتار با پیشرفت ۳۰ و ۱۰ درصد در حال انجام است.

مدیرعامل منطقه آزاد اینچه برون با اشاره به راه اندازی فاز نخست گمرک منطقه آزاد اینچه برون در پهنه چهار هزار هکتاری مرزی ادامه می دهد: برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار برای فنس کشی گمرک، تاییدیه سامانه پنجره واحد خدمات گمرکی و ایجاد دسترسی برای سازمان، ایجاد قبض انبار الکترونیکی با آرم سازمان، استقرار گمرک سازمان برای ارائه خدمات به بازرگانان و فعالان اقتصادی در گمرک مرزی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با هدف ارائه خدمات انبارداری، جابه جایی کالا، خدمات باسکول و توزیع کالا، ارائه خدمات به صاحبان کالا برای ورود و خروج کالا و تغییر نام گمرک به نام گمرک منطقه آزاد اینچه برون بخشی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

وی یکی دیگر از مهم ترین اقدامات صورت گرفته و بی نظیر در مناطق آزاد را صدور اسناد مالکیت ۸۰ درصد اراضی عنوان می کند و می افزاید: تاکنون فرایند صدور اسناد ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی محدوده منطقه آزاد انجام پذیرفته است و تهیه اسناد و صدور سایر پلاک ها نیز در دست اقدام است.

ملک حسینی با اشاره به رفع تعارضات و توافقات صورت گرفته می گوید: برای حدود ۶۴۰ هکتار عرصه مالکیت بنیاد مستضعفان و نیز دو هزار هکتار دیگر که برای سایر دستگاه های اجرایی در محدوده منطقه آزاد در جلسات متعدد و رایزنی، دیدار و گفت وگو با ریاست بنیاد و رؤسای دستگاه های مربوطه انجام و در خصوص آن توافق صورت گرفته است.

اینچه برون، یک فرصت حیاتی برای اقتصاد ایران است

علی اصغر طهماسبی، استاندار گلستان نیز با اشاره به فرصت های بی نظیر منطقه در شرایط تحول تجارت جهانی به خبرنگار ایمنا می گوید: این ویژگی ها به منطقه اینچه برون مزیتی بی نظیر می بخشد، چراکه با ایجاد خط ریلی مستقیم به آسیای میانه و چین مسیر حمل کالا را بسیار کوتاه و امن می کند.

وی ادامه می دهد: این مزایا در شرایط عادی مزیت اقتصادی و در شرایط بحرانی، فرصت حیاتی برای تداوم چرخه تأمین و صادرات به شمار می آید.

طهماسبی با بیان اینکه این منطقه ظرفیت ایجاد ۴۷ هزار شغل و استقرار هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی در منطقه آزاد اینچه برون را دارد، می افزاید: اینچه برون می تواند محرومیت تاریخی استان را به فرصتی برای رشد و شکوفایی تبدیل کند.

وی اضافه می کند: اقدامات اخیر نویدبخش آینده ای روشن برای استان است و با حمایت ملی و تلاش استانی به زودی ابعاد گسترده ای از ظرفیت های این منطقه به بهره برداری می رسد و گلستان به یکی از قطب های اثرگذار در نقشه اقتصادی و امنیتی کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایمنا، تحولات منطقه آزاد اینچه برون از آماده سازی زمین های وسیع، توسعه امکانات لجستیکی، احداث پروژه های صنعتی و زیرساخت های ترانزیتی حکایت دارد، این منطقه با ترکیب مزیت های جغرافیایی، سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و ظرفیت های اشتغال می تواند به قطب صنعتی، صادراتی و ترانزیتی شمال کشور تبدیل شود.

اینگونه به نظر می رسد که با رفع مشکلات زیرساختی و توسعه گمرک، راه آهن و امکانات لجستیکی، اینچه برون نه تنها محرومیت تاریخی استان گلستان را جبران می کند، بلکه به یک هاب اقتصادی و امنیتی ملی تبدیل خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.