| کد خبر: 256540 |

الزام تغییر اولویت حمل و نقل کشور از جاده ای به ریلی

در حمل و نقل ریلی، به ازای ترانزیت یک تن بار از سرخس به بندر عباس، فقط ۷ تا ۱۰ دلار هزینه سوخت مصرفی براساس قیمت جهانی است. اما در حمل و نقل جاده ای، به ازای همین میزان حمل بار، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ دلار یارانه سوخت پرداخت می شود.

تین نیوز

هشتمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن و هفتمین بزرگداشت روز ایمنی در حمل و نقل ریلی به همراه آئین نکوداشت سردار شهید علیرضا نوری با حضور مدیرعامل راه آهن آغاز شد. در این مراسم سید میعاد صالحی با اشاره به الزام تغییر اولویت حمل و نقل کشور از جاده ای به ریلی گفت: در حمل و نقل ریلی، به ازای ترانزیت یک تن بار از سرخس به بندر عباس، فقط ۷ تا ۱۰ دلار هزینه سوخت مصرفی براساس قیمت جهانی است. اما در حمل و نقل جاده ای، به ازای همین میزان حمل بار، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ دلار یارانه سوخت پرداخت می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، در این مراسم که شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز حضور داشتند، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن به تشریح برخی اقدامات و دستاوردها و برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

صالحی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به ضرورت توسعه صنعت حمل و نقل ریلی در کشور، تاکید کرد: در ماده ۲۴ برنامه ششم توسعه، مقام معظم رهبری در بین چهار حوزه حمل و نقل، بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید فرمودند و ما نیز موظف به اجرای این سیاست راهبردی هستیم.

وی اظهار کرد: مطابق بند ب ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه، بایستی سهم بار ریلی به ۳۰ درصد و سهم مسافر به ۲۰ درصد افزایش پیدا می کرد، اما این ماده یک بند الف و مقدم نیز دارد که بر اساس آن مقرر شده است یک درصد سهم دولت از فروش نفت، پس از اینکه سهم صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت برداشته شد، به صنعت حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا کند.

مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: در ۵ سال برنامه در دولت گذشته، مجموع پولی که باید به حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا می کرد، حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و بدون در نظر گرفتن نرخ تورم بود که متأسفانه از این میزان، هیچ مبلغی به حمل و نقل ریلی پرداخت نشد. برای سال ۱۴۰۲ نیز بیش از ۶ هزار میلیارد تومان می شود که امیدواریم از سوی سازمان برنامه به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه برای توسعه حمل و نقل ریلی، در مرحله نخست می بایست مشکلات را بشناسیم و بعد به سراغ سرچشمه های آن برویم، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در دیداری که با دانش آموزان در ۱۱ آبان ماه سال ۱۴۰۱ داشتند، سه مزیت رقابتی ایران را منابع انسانی، منابع زیرزمینی و موقعیت جغرافیایی با تاکید بر خطوط ریلی برشمردند و با صراحت گفتند که این موضوع با حمل و نقل ریلی امکان پذیر می شود و با جاده ممکن نیست.

مدیرعامل راه آهن در تشریح به مزیت مهم حمل و نقل ریلی در مقایسه با جاده ای، اظهار کرد: به عنوان نمونه به ازای ترانزیت یک تن بار از سرخس به بندر عباس، حدود ۳۰ تا ۵۰ دلار کرایه حمل دریافت می شود که در حمل و نقل ریلی فقط ۷ تا ۱۰ دلار آن هزینه سوخت مصرفی اساس قیمت جهانی است. اما در حمل و نقل جاده ای، به ازای همین میزان حمل بار، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ دلار یارانه سوخت پرداخت می شود.

صالحی با اشاره به انتقاد رهبر معظم انقلاب از عملکرد دولت های گذشته در بی توجهی به حمل و نقل ریلی، خاطرنشان کرد: ۲۰ سال است که اولویت حمل و نقل کشور، در عمل ریلی نبوده و بر روی حمل و نقل جاده ای تمرکز شده است.

مدیرعامل راه آهن عنوان کرد: اکنون خوشبختانه گفتمان حمل و نقل ریلی در حال فراگیری است؛ اما باید سرعت بگیرد و بیش از قبل شاهد توسعه حمل و نقل ریلی در کشور باشیم.

صالحی با ذکر یاد مرحوم مهندس قاسمی، وزیر فقید راه و شهرسازی اظهار کرد: در دوره مهندس قاسمی فرایند تأمین مالی از طریق تهاتر برای ساخت و تکمیل پروژه های ترانزیتی و راهبردی ریلی پیشنهاد شد که با حمایتهای جناب آقای دکتر بذرپاش در حال پیگیری به نتیجه رساندن این موضوع جهت تأمین اعتبار و منابع مالی پروژه های کلیدی هستیم.

مدیرعامل راه آهن در ادامه، با اشاره به عملکرد صنعت حمل و نقل ریلی در تولید واگن داخلی، تصریح کرد: اکنون بیش از ۳۰ هزار واگن باری در کشور وجود دارد و در سال گذشته، با تولید ۱۵۹۸ واگن باری، رکورد تولید را در حوزه ناوگان ریلی باری شکستیم.

صالحی با یادآوری اینکه عمده تولید این واگن ها از سوی ۵ شرکت تولید کننده ناوگان و به سفارش سرمایه گذار خصوصی صورت پذیرفته است، تاکید کرد: یکی از کارهای ما، پیگیری استفاده از تسهیلات ماده ۱۲ است که بخشی از آن که مدت ها معطل مانده بود، به امضای وزیر راه و شهرسازی و وزارت نفت رسیده است و در صورت اجرا، بخشی از مشکلات برطرف خواهند شد.

به گفته وی، با همکاری شرکت های حمل و نقل ریلی، راه آهن توانست در سال گذشته رکورد جا به جایی مسافر را با عبور از ۲۹ میلیون و ۶۶۰ هزار نفر به ثبت برساند و در شاخص حمل ریلی که مجموع بار و مسافر است نیز به رغم وجود همه مشکلات، به رشد ۴.۵ درصدی دست پیدا کند.

مدیرعامل راه آهن، همچنین از همکاری نزدیک راه آهن با شرکت های دانش بنیان خبر داد و اظهار کرد: حمل و نقل ریلی کشور نیاز به داخلی سازی ۶ هزار قطعه داشته که برای تولید داخل آن ها، فراخوان داده ایم و تاکنون بیش از ۴ هزار قطعه داخلی سازی شده است.

همچنین با بررسی های انجام شده، برای ۱۰ قطعه از این تعداد که دارای ارزش افزوده بالایی هستند از شرکت های دانش بنیان دعوت به عمل می آوریم تا این قطعات را تولید کنند و ما نیز از آنان کاملاً حمایت خواهیم کرد.

صالحی در این نشست، خطاب به دانشجویان راه آهن تصریح کرد: در راه آهن، فرصت اشتغال و همکاری برای جریان منابع انسانی و جوانان نخبه دانشگاه ها در نظر گرفته شده است و امیدواریم که با تلاش و همت این جوانان نخبه، پرچم ریلی جمهوری اسلامی ایران، پر اقتدار به اهتزاز درآید.

گفتنی است؛ پس از این مراسم، مدیرعامل راه آهن به اتفاق هیأت همراه، ضمن افتتاح نمایشگاه حمل و نقل ریلی در دانشگاه علم و صنعت، از دستاوردهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه، بازدید به عمل آورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    بسیار هم عالی

  • علی 1 1

    ای وای از سر بی عقل جناب کرایه حمل بار با قطار به جز رفتن به جیب شرکت وسرمایه دار چه سودی برای مردم داره اما یک کامیون بجز مالک و راننده حدود 500 شغل از آن ارتزاق می‌کنند از تولید کوچکترین قطعه تا تعویض هر قطعه یک فرد یا گروه فنی باید ارتزاق کنند وزن نوعی چرخ تولید می‌چرخه مثال آپاراتی باطری ساز مکانیک لوازم فروش آهنگر نقاش صافکار قفل ساز تراشکار تعویض روغنیها عوارضیها . چند صد سال تولیدی قطعات ریز ودرشت دیگر

  • ناشناس 2 1

    هابابا مردم دیگه نباید نفس بکشن یعنی چه همش باید شماها بخورید

  • شهروند.دشتستان. 0 0

    راه آهن شيراز بوشهر. عسلويه بخواب ابدی رفته است

  • ناشناس 1 1

    آره درست میفرمایند ایشون حمل بار از جاده به ریلی بشد ولی بعد کی باید از اون آقاای که ی فلاکس آب جوش میفروشد به راننده تا بیست شغله دیگه که با کامیون امرار معاش میکنند به ی طریقی کسب او کارشون به راننده بستگی دارد چه جوری باید زندگیشونا بگذرونند

  • یه بنده خدا 1 0

    چرا جلوی نون حلال راننده هارو میگیرد ماشین دارها ده ملیارد میدن تا بتونن کار کنن برای مملکت حالا دارین نونشونو اجر میکنین بیشتر بار هارو ریل و راه اهن از بین برده نکنین

  • ناشناس 0 0

    درصورت برقی شدن خطوط راه آهن صرفه جویی بیشتری خواهدشدتولید برق هسته ای وراه آهن برقی راه حل مشکل انرژی کشوراست