| کد خبر: 256197 |

تحول بزرگ بین مسیرهای مواصلاتی ایران و روسیه در راه است!

معاون نخست وزیر روسیه گفت: احداث راه آهن رشت - آستارا یک تحول بزرگ در کل مسیرهای مواصلاتی بین دو کشور صورت ایجاد خواهد کرد.

تین نیوز

الکساندر نواک در حاشیه امضای ۱۰ تفاهم نامه و قرارداد بین ایران و روسیه، با بیان اینکه در دو سال گذشته اقدامات زیادی در حوزه اتصال شبکه های مواصلاتی بین دو کشور صورت گرفته است به خصوص موافقت نامه ای که امروز برای احداث راه آهن رشت - آستارا که یکی از مهم ترین اقدامات ما در حوزه ترانزیتی در چارچوب کریدور شمال جنوب بود، اظهار کرد: بر این باورم که اگر این قطعه مفقوده صورت بگیرد یک تحول بزرگ در کل مسیرهای مواصلاتی بین دو کشور صورت خواهد گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، معاون نخست وزیر روسیه افزود: این پروژه قرار است با حضور شرکت های ایرانی و روسی توانمند احداث شود و امروز در حضور رؤسای دو کشور سند آن به امضا رسید این پروژه یکی از مهم ترین پروژه های ترانزیتی بین دو کشور است.

نواک با بیان اینکه کریدور شمال و جنوب دارای سه بخش است، گفت: بخش غربی، شرقی و خزری، بخش شرقی و غربی که از خاک کشورهای همسایه می گذرد ریلی هستند و بخش دریایی از سمت خزر می گذرد. اگر موفق شویم با ظرفیت کامل این مسیر را اجرایی کنیم ۱۵ میلیون تن حجم توانمندی این مسیر است.

به گفته وی، در حال حاضر این ظرفیت ۱۵ میلیون تن است. اگر بتوانیم حجم تبادلات تجاری دو کشور را افزایش دهیم این رقم می تواند تا ۳۰ و ۶۰ میلیون تن افزایش یابد، چراکه یک جایگزین بسیار مناسب برای انتقال کالا و بار در مقایسه با گزینه مشابه مانند کانال سوئز از نظر زمان و هزینه ها است.

معاون نخست وزیر روسیه با بیان اینکه رقم سرمایه گذاری ارزیابی شده کنونی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یوروست و از یک سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می شود که امیدوارم زودتر از این تاریخ شاهد عملیات اجرایی آن باشیم، اظهار کرد: برای افزایش توانمندی این مسیر لازم است زیرساخت های لجستیکی را برای تخلیه و بارگیری در بنادر و توانمندی تأسیسات و تجهیزات مدنظر داشته باشیم، از این رو شرکت های روس بازدیدهایی از این امکانات داشتند و هم اکنون مذاکرات درباره افزایش ظرفیت های لجستیکی در شمال ایران در حال بررسی است.

نواک با بیان اینکه افزون بر محورهای انرژی، موافقتنامه ای در زمینه گمرکی بین ایران وروسیه امضا شد، همچنین در زمینه استفاده از ارز ملی در تبادلات دو طرف و تسویه حساب ها و تعامل های بانکی مذاکراتی داشتیم زیرا اهتمام ویژه ای برای حل مسائل موجود در این زمینه داریم، افزود: موفق شدیم موضوع های مطرح شده در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه از جمله کشاورزی، صنعتی، بانکی و دیگر حوزه ها را بررسی کنیم و به این توافق رسیدیم اگر مشکلی در این زمینه ها ایجاد شود در سریع ترین زمان ممکن آنها را حل و فصل کنیم تا بازرگانی بین دو کشور آسیبی نبیند.

وی گفت: اطمینان دارم طبق صلاحدید رؤسای دو کشور حجم تبادلات تجاری دو طرف افزایش خواهد یافت.

معاون نخست وزیر روسیه در پایان ضمن قدردانی از اوجی گفت: در این نمایشگاه دیدم که علاقه مندی زیادی برای افزایش همکاری ها بین طرف های ایرانی و روس وجود دارد، امیدوارم شاهد افزایش این همکاری ها باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.