| کد خبر: 247482 |

پس از عبور دومین و سومین قطار باری روسیه از مسیر ریلی ایران؛

بارگیری ۵ قطار باری از مبدا روسیه برای عبور از مسیر ایران

مدیرعامل راه آهن از تلاش برای فعال سازی کامل تمامی ظرفیت های ترانزیتی ریلی کریدور شرق-غرب و کریدور شمال – جنوب خبر داد و اظهار کرد که استفاده از ظرفیت های ترانزیتی این کریدورها، آورده نقدی ارزی و سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان به همراه دارد.

تین نیوز

مدیرعامل راه آهن از تلاش برای فعال سازی کامل تمامی ظرفیت های ترانزیتی ریلی کریدور شرق-غرب و کریدور شمال – جنوب خبر داد و اظهار کرد که استفاده از ظرفیت های ترانزیتی این کریدورها، آورده نقدی ارزی و سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان به همراه دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از  روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن به تشریح دستاوردهای راه ‎آهن در حوزه ترانزیت پرداخت و اظهار کرد: دولت سیزدهم در ادامه دیپلماسی حمل و نقل فعال که در پی گرفته است، موضوع ترانزیت را در اولویت نخست خود در حوزه حمل و نقل ریلی قرار داده است.
وی عنوان کرد: تاکنون با کشورهای همسایه که امکان همکاری ریلی و ترانزیتی وجود دارد، جلسات مختلفی را برگزار کردیم که یکی از این کشورها، کشور روسیه است.
دکتر صالحی با اشاره به نخستین قطار ترانزیتی که از مبدا روسیه و از مسیر کریدور ریلی ایران به مقصد هندوستان، سیر کرده بود، اظهار کرد: این قطار کانتینری بود و حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو تا سرخس سیر کرده بود.
مدیرعامل راه آهن یادآور شد: اکنون واگن هایی که با قطار در کشورمان در حال سیر هستند، فله بر می باشد و محموله آن کود شیمیایی است.
وی افزود: بامداد جمعه اولین قطار وارد ایران شد که ۳۷ واگن فله بر است و اکنون در مسیر بندرعباس در حال سیر است که در این مسیر از سرخس تا بندرعباس، حدود یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر را سیر خواهد کرد.
دکتر صالحی خاطرنشان کرد: قطار دوم نیز با ۴۰ واگن وارد کشورمان شده است که محموله آن نیز کود شیمیایی است و در همین مسیر به سیر خود ادامه خواهد داد.
رئیس هیات مدیره راه آهن تاکید کرد: حدود ۵ قطار دیگر نیز از روسیه و از ایستگاه سولین کامز بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است که این موضوع نویدبخش ترانزیتی پیوسته برای کشورمان به حساب می آید.
وی تصریح کرد: هم اکنون با توجه به نوع محموله، هم درآمد ارزی نقدی و هم آورده سیاسی برای کشورمان به عنوان هاب ترانزیتی و به عنوان یک موقعیت استراتژیکی ایجاد شده است که می توانیم از آن استفاده کنیم.
دکتر صالحی با بیان اینکه دلیل وقفه زمانی بین عبور نخستین قطار ترانزیتی از روسیه به ایران، تفاوت بین صاحب بار و نوع محموله بوده است، افزود: قطار اول، کانتینری با یکسری محموله ها بود؛ اما این قطار فله بر است که هر کدام از این قطارها صاحب بار دارد و همچنین از مبدایی که بار ارسال می شود، بارها با یکدیگر تفاوت دارند و ممکن است به شکل محدودتری باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: دوره زمانی سیر قطارها بستگی به تفاهم کشورهای مبدا و مقصد و صاحبان بار دارد. باری که هم اکنون درباره آن صحبت می کنیم، از کشور مبدا حرکت کرده و به کشور هندوستان و همچنین به کشور آفریقای جنوبی عزیمت می کند.
وی تاکید کرد: این محموله که هم اکنون در حال سیر است، ادامه دار است و امیدواریم که تناژ آن بیشتر از آن چیزی که هم اکنون است بشود.
دکتر صالحی با اشاره به برنامه های دولت سیزدهم جهت گسترش مسیرهای ترانزیتی ریلی در کشور، اظهار کرد: با توجه به موقعیت ارزشمندی که کشورمان در کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب دارد، ما با کشورهایی نظیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان مذاکرات زیادی داشتیم و در طول فعالیت دولت سیزدهم در یکسال و نیم گذشته، تفاهمات خوبی انجام شده است.
مدیرعامل راه آهن یادآوری کرد: با توجه به نوع کالاهایی که آن ها دارند، می تواند تماما به صورت ریلی از مسیر شمال – جنوب ایران عبور کند. در مسیر کریدور شرق به غرب نیز، هم از طرف قزاقستان و هم طرف چینی مذاکرات خوبی انجام شده تا بار از مبدا چین به قزاقستان سیر کند و با عبور از کریدور شرقی – غربی ایران، به اروپا برود.
وی با بیان اینکه، اکنون سه کریدور در مسیر کریدور شمال به جنوب فعال است، افزود: هم اکنون کریدور شرقی کریدور شمال به جنوب، از سرخس تا بندرعباس کاملا فعال است و در مسیر کریدور میانی و غربی کریدور شمال به جنوب نیز در حال برطرف کردن قسمت هایی از نواقص آن هستیم.
دکتر صالحی تاکید کرد: هم اکنون مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب کاملا فعال است و با ظرفیت کامل در خدمت ترانزیت کشور است و هم آورده ارزی نقدی برای کشورمان دارد و هم می تواند موجب سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    مرحبا

  • سعید 0 0

    سلام. با یک قطار و دو قطار و پنج قطار بارمون بار نمیشه. داستان پتانسیل و فرصت های ترانزیتی کشور هم تکراری شده. حمل و نقل باید پیوسته باشه.جریان داشته باشه. انبوه باشه. شما که استاد آمار دادن و رکورد زدن هستید بفرمایید تا نیمه امسال چند تن بار از کوریدور شمال جنوب ترانزیت شده؟ چند دلار نصیب کشور شده؟

  • ناشناس 0 0

    آقا سعید باید کار را کم کم وبا قدم های کوچک شروع کرد با تشکر