| کد خبر: 244528 |

◄ چند چرا در مورد حادثه ریلی حادثه قطار مسافری مشهد یزد

چرا در نقاط تقلیل سرعت سامانه‌ای برای هشدار به راهبر و ترمز در صورت بالا بودن سرعت وجود ندارد؟

تین نیوز

امروز گزارش کمیسیون عمران مجلس در مورد حادثه قطار مشهد یزد در مجلس قرائت شد.

به گزارش تین نیوز، در بخشی از این گزارش  به عواملی که می توانست از بروز حادثه و شدت آن پیشگیری کند، اشاره شده است.

کنترل اتوماتیک سرعت قطار با استفاده از بالیز پرتال در قبل از محل تقلیل سرعت، توجه رئیس قطار به هدایت قطار توسط کمک لکوموتیوران، وجود بیشتر تابلوهای هشدار تقلیل سرعت،  تعریف احتیاط ها، تقلیل سرعت ها و ایستگاهی موقت در سامانه مرکزی کنترل قطار (CTC)، حضور ناظر مقیم در کارگاه و مسئول حرفه ای برای ایستگاه موقت در محل عملیات اجرایی و نظارت و ضبط تصویری کابین لکوموتیو به عنوان عواملی که می توانست از بروز و شدت حادثه جلوگیری کند، ذکر شده است.

بیشتر بخوانید:

قرائت گزارش کمیسیون عمران در مورد سانحه قطار مسافری مشهد- یزد+ فایل گزارش+ فیلم

در همین راستا برخی کارشناسان حوزه ریلی پرسش های زیر را مطرح کردند:

1- چرا سرعت قطارها در مرکز مانیتور نمی شود

2- چرا در نقاط تقلیل سرعت سامانه‌ای برای هشدار به راهبر و ترمز در صورت بالا بودن سرعت وجود ندارد

3- آیا سیستم هوشیاری راهبر کار نمی‌ کرد، آیا کار کردن یا کار نکردن آن ثبت می شود

4- چرا سیستمی برای تشخیص راهبر به کار گرفته نشده است

5- چرا از سیستم هایی که مانع روی خط را تشخیص می‌دهد استفاده نمی شود

6- چرا از سیستم تشخیص مانع پیش رو مانند آنچه در خودروهای جدید به کار گرفته شده استفاده نمیشود

7- چرا از سیستم تشخیص موقعیت یابی و ردیابی خودرو برای قطار استفاده نمی شود

ضمن این باید در نظر داشت،  در سیستم کنترل اتوماتیک قطار، ATC، هم این قابلیت دیده نشده درصورتی که سیستم GPS در لکوموتیوها قرار دارد.

به گزارش تین نیوز، در تاریخ 18 خرداد 1401 قطار مسافری مشهد به یزد در ساعت 5 و 19 دقیقه در فاصله تقریبی 96 کیلومتری از طبس به سمت یزد با یک دستگاه بیل مکانیکی پیمانکار تعمیر و نگهداری خط برخورد کرد  این امر منجر به واژگونی کامل سه واگن و خروج از خط چهار واگن  دیگر شد.

در این حادثه 14 نفر از هموطنان فوت و 86 نفر مجروح شدند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 4 0

    سلام ، صرف نظر از اینکه تعدادی از سوالات غیر تخصصی و بیشتر عوامانه می باشد ، اما سوال اصلی اینست آیا همه این موارد که ذکر شد طی ۸ ماه اخیر توسط مدیریت عامل جدید بایستی انجام میشد یا در طی سالهای منتهی به ۷ سال اخیر ؟ طرح کنندگان این هجمه ها به راه آهن مسبب وضع موجود در دوره مسئولیتهای خود در سالهای اخیر نبوده اند؟ راه اندازی و افتتاح ناقص سامانه ها ، خطوط ، ناوگان و ایستگاهها طی سالهای اخیر چه کسانی بودند ،ایا در رده های میانی هنوز بر مسند نیستند ؟ آیا مدیران عامل قبلی راه آهن غیر از چند مورد محدود (که ضرر بعضی بیشتر از نفع بود) همه متخصص در حوزه راه آهن و حمل ونقل و غیر سیاسی بوده اند ؟ مساله اینست که عده ای خاص که در سالهای اخیر منافع کلانی به جیب زده اند و وضع فعلی را رقم زده اند این همه قیل و قال به راه انداخته اند و نیت خیر ندارند. مدیرعاملی که در هفتخوان استعفا داد آیا فقط سانحه هفتخوان را در کارنامه داشت ؟ آیا دو سانحه شدید قبل از سانحه هفتخوان که تلفات جانی داشت که منجر به استعفا یک مدیر کل منطقه شد ، در دوره ایشان نبوده ؟ همه این سوالات بیان شده بایستی در طول ۸ سال اخیر همزمان با ورود سامانه atc پیگیری و انجام می شد ، چرا در آنزمان آواز ابوعطا از کسی ساتع نشد تا این سوانح بوجود نیاید ، چرا تذکر دلسوزان در آنزمان در نطفه خفه می شد ؟
    الان هم بایستی با تغییرات وسیع در لایه های بعد از مدیرعامل به همه این سوالات پاسخ و موارد را رفع کرد.