| کد خبر: 230738 |

◄ مسیر ریلی شیراز-مشهد ۳ ساعت کوتاه‌تر می شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم استان‌های جنوبی که از شیراز با قطار به مشهد سفر می‌کنند، می‌توانند با استفاده از خط آهن اقلید-یزد، مسیر مشهد را ۳ ساعت سریع‌تر طی کنند.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم استان‌های جنوبی که از شیراز با قطار به مشهد سفر می‌کنند، می‌توانند با استفاده از خط آهن اقلید-یزد، مسیر مشهد را ۳ ساعت سریع‌تر طی کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از راه آهن، محمد اسلامی در حاشیه بازدید از ایستگاه اقلید پروژه راه آهن اقلید – یزد گفت: این پروژه چند سالی است آغاز شده ولی ۶۰ درصد از پروژه هم به لحاظ اعتباری هم به لحاظ عملیات فیزیکی در این دو سال اخیر به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: اگرچه به نظر می‌رسد این خط آهن تنها یک خط مواصلاتی برای اتصال دو استان است، اما احداث آن در انتقال بار از جاده به راه‌آهن فوق‌العاده مؤثر است. همچنین مردم عزیز استان‌های جنوبی که اکنون از شیراز با قطار به مشهد سفر می‌کنند، می‌توانند با استفاده از این خط آهن مسیر مشهد را ۳ ساعت سریع‌تر طی کنند. از سوی دیگر استان‌های فارس و یزد و اصفهان که استان‌های گردشگری هستند، از طریق این خط به یکدیگر متصل می‌شوند.

اسلامی با بیان اینکه ارزش این خط آهن حدود ۴,۰۰۰ میلیارد تومان است، افزود: امیدوار هستیم این پروژه را تا پایان دولت و قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به بهره برداری برسانیم.

این عضو کابینه دوازدهم گفت: ویژگی خط آهن یزد-اقلید این است که استان فارس را به شمال-شرق و جنوب-شرق کشور متصل می‌کند. این خط آهن در ادامه به بوشهر نیز متصل خواهد شد. این خط مسیر شیراز به مشهد را ۳ ساعت کاهش می‌دهد. این خط همچنین می‌تواند با اتصال به چشمه‌های بار، در سقف برنامه‌ای که پیش‌بینی شده، تردد ۷ میلیون تن بار و ۴ میلیون مسافر را در سال تضمین کند.

وی ادامه داد: در خردادماه قطار از روی این خط تردد خواهد کرد. البته عملیاتی در ایستگاه‌ها و خطوط تکمیلی در حال انجام است و حداکثر تا شهریور کل پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی درباره سایر پروژه‌های ریلی در دست احداث در کشور گفت: در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ کیلومتر خط آهن در دست ساخت است که برای افتتاح این خطوط تا پایان سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: ۴۰۰ کیلومتر از این خطوط، خطوط دوم است که ظرفیت حمل بار و مسافر را افزایش می‌دهد. این خطوط در مسیرهای بافق-زرین شهر و قزوین-زنجان در حال اجرا است. ۱۶۰۰ کیلومتر خط آهن جدید نیز در قالب ۷ پروژه ریلی در دست احداث است که تعدادی در نیمه اول و باقی مانده تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسند.

اسلامی ادامه داد: راندمان توسعه شبکه ریلی در سال جاری ۶ برابر راندمان توسعه راه آهن در طول تاریخ ایران است. خداوند را شاکریم که برنامه‌ریزی هایی که انجام شده و پشتیبانی همه‌جانبه‌ای که صورت گرفته باعث شده شرایط این توسعه چشم‌گیر فراهم شود.

مدیرعامل راه آهن: خط آهن اقلید-یزد تا چند ماه آینده به بهره برداری می‌رسد

در ادامه سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: خوشبختانه سرعت پیشرفت این پروژه رضایت بخش است و انشاالله طی ماه‌های آتی شاهد بهره برداری از این خط ریلی خواهیم بود.

وی افزود: کشور پهناور ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی برای استفاده از حمل و نقل ریلی دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد در حوزه ترانزیت نیز از موقعیت ویژه ای برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع ارتقای بهره وری اصلی ترین دستور کار راه آهن است، لذا اتصال مراکز بار به سیستم حمل و نقل ریلی و ایجاد مسیرهایی که بارهای بیشتری را به ظرفیت شبکه ریلی اضافه کند از جمله برنامه‌هایی است که در راستای ارتقای بهره وری دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: با ایجاد خط ریلی یزد-اقلید در فاز نخست حدود ۴ میلیون تن بار به ظرفیت شبکه ریلی افزوده خواهد شد و در افق ۲۰ ساله طرح این ظرفیت به ۷ میلیون تن می‌رسد.

رسولی اظهار داشت: در حوزه مسافری نیز با ایجاد میان بری که ایجاد می‌شود مدت زمان سیر قطارهای شیراز به مشهد و بلعکس حدود ۳ ساعت کاهش می‌یابد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.