◄ قطار برقی مشهد-تهران تا سال ۱۴۰۰ تکمیل میشود؟
از آنجایی که پروژه برقی سازی قطار تهران-مشهد با تاخیر شروع میشود، به موقع تحویل نخواهد شد و اکنون در مرحله مطالعات است و بعید است تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد.
همین ماه گذشته بود که وزیر راهوشهرسازی در اظهارنظری گفت: قراردادهای مربوط به پروژه برقی شدن قطار تهران-مشهد منعقد شده و تامین مالی آن از طریق فاینانس انجام شده است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، بهرغم اینکه وزیر راه اجرای این پروژه را در دست پیگیری عنوان کرده و مدیرعامل شرکت راهآهن نیز از گشایش السی آن تا بهار گذشته خبر داده بود، حالا معاون فنی و زیربنایی راهآهن گفته است: این پروژه هنوز در مرحله مطالعات است و بعید است تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد.
مازیار یزدانی اضافه کرد: پروژه قطار برقی مشهد-تهران خیلی به بودجه ربطی ندارد و تامین مالی آن از طریق قرارداد فاینانس (وام از بانک خارجی) انجام میشود.
یزدانی تصریح کرد: طبق قرارداد فاینانس، ایران باید ۱۵ درصد مبلغ کل قرارداد را که ۱.۲ میلیارد یورو است به عنوان پیشپرداخت، تامین کند.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن اضافه کرد: توافقهای لازم برای تامین این مبلغ (حدود ۲هزار و ۲۹۵میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی انجام شده است و باقی بودجه مورد نیاز پروژه از طریق فاینانس تامین میشود.
یزدانی، تامن بودجه این پروژه را از محل ارزی عنوان کرد و افزود: رقم یک میلیارد تومانی که در بودجه ۹۸ برای این پروژه آمده، سهم مشاور طرح است.
این مقام مسئول در حوزه ریلی ادامه داد: هنوز عملیات اجرایی آغاز نشده و از آنجایی که پروژه با تاخیر شروع میشود، به موقع تحویل نخواهد شد. چراکه اکنون در مرحله مطالعات هستیم و بعید است تا سال ۱۴۰۰ این پروژه به بهرهبرداری برسد.
گفتنی است که پیمانکار پروژه برقیکردن راهآهن تهران-مشهد، کنسرسیومی متشکل از مپنا، چند شرکت ایرانی و طرف چینی است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.