| کد خبر: 178767 |

◄ تعیین تکلیف اتصال ریلی ایران و عراق و سوریه

خطوط ریلی که از کربلا تا بغداد ساخته می‌شوند، تا سوریه ادامه می‌یابند و بجز هدف مذهبی در جهت اتصال ایران، سوریه، عراق و اردن و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به یکدیگر انجام خواهد شد.

تین نیوز

اگرچه ترانزیت و حمل‌ونقل بار در سطح داخلی و بین‌المللی برای ایران به‌عنوان کشوری که یکی از حلقه‌های اتصال کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب است، اهمیت بسیاری دارد اما شبکه حمل‌ونقل ریلی مسافری که با هدف گردشگری دینی در مرزهای غربی و جنوبی کشور انجام می‌شود نیز از مهم‌ترین منابع درآمدی راه‌آهن قلمداد می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، یکی از مسیرهای مهم در این زمینه، اتصال ریلی ایران به عراق و سوریه است که با وجود تحریم‌های اقتصادی، ایران قبول کرده است که یک بخش ۲۰ مایلی از این پروژه را احداث ‌کند؛ بخشی که خطوط راه‌آهن عراق را به سوریه متصل می‌کند.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن در این‌باره گفت: بخش بصره-شلمچه، مستلزم احداث ۲۰ مایل راه‌آهن با هزینه ۵۲ هزار دلار خواهد بود که با اضافه کردن این خطوط، خطوط راه‌آهن از عراق به بندر لاذقیه در دریای مدیترانه خواهد رسید.

مازیار یزدانی افزود: احداث این خط‌آهن امتیازات تجاری و اقتصادی زیادی برای ایران به همراه دارد و منجر به اتصال ایران و عراق و بنادر کشور و بنادر مدیترانه‌ای خواهد شد تا اینکه در سال‌های بعد به چین و روسیه هم برسد.

یزدانی تصریح کرد: ضمن اینکه تکمیل این پروژه بزرگ راه‌آهن، به گردشگری دینی میان سه کشور ایران، عراق و سوریه نیز کمک خواهد کرد.

پروژه اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه (به طول 17 کیلومتر) از این مسیر سه طرفه ریلی، در سال 90 به بهره‌برداری رسید و ادامه آن تا شهر بصره به‌طول 32 کیلومتر در خاک عراق باقی مانده است و در حال حاضر یک خط ریلی از بصره تا کربلا فعال است.

اجرای این پروژه چندین سال است که به تعویق افتاده است؛ تا اینکه پارسال ایران و سوریه، به‌منظور مقابله با تحریم‌ها و افزایش همکاری‌های اقتصادی، درباره احداث یک راه‌آهن بین دو کشور از طریق عراق ابراز تمایل کردند.»

هرچند سهم سوریه نیز در این مسیر 30 کیلومتر است اما حدود 1800 کیلومتر راه‌آهن از این مسیر ریلی در جنگ سوریه نابود شده است که این کشور اعلام کرده آن را تکمیل می‌کند.

طبق این پروژه، خطوط ریلی که از کربلا تا بغداد ساخته می‌شود، تا سوریه ادامه می‌یابد که بجز هدف مذهبی در جهت اتصال ایران، سوریه، عراق و اردن و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به یکدیگر انجام خواهد شد. اعتبار موردنیاز برای کل این پروژه نیز ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

ضرورت تسریع در این اتصال ریلی

کاهش مصرف سوخت و تصادفات جاده‌ای و جلوگیری از تلفات ناشی از آن اولین اثر مهم اتصال ریلی ایران به عراق و سوریه در این مسیر پرتردد باری و مسافری است. ضمن اینکه با احتساب اینکه هر قطار، معادل 15 اتوبوس و 60 تریلی ظرفیت حمل دارد‌، طبق آمار سازمان راهداری از حجم تردد 600 هزار تریلی و 200 هزار اتوبوسی که سالانه در این مسیر تردد می‌کنند نیز به نحو چشمگیری کاسته خواهد شد.

محاسبات سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز نشان می‌دهد که به ازای حمل هر تن­‌کیلومتر بار، صرفه­‌جویی 35 سی‌سی و در حوزه مسافری نیز به ازای هر نفرکیلومتر، 20 سی‌سی صرفه‌جویی در مصرف سوخت گازوئیل حاصل می‌شود که با توجه به حجم بالای ترددها فقط در مسیر ایران-عراق، می‌توان به این طریق سالانه حدود 225 میلیون لیتر در مصرف گازوئیل صرفه‌جویی کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.