| کد خبر: 171719 |

وضعیت نخستین پروژه ریلی پرسرعت ایران به‌کجا رسید؟

◄ خط سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان هنوز در مراحل آغازین است

عملیات زیرسازی راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان به‌عنوان نخستین و بزرگ‎ترین راه‌آهن پرسرعت کشور به‌طول ۴۱۰کیلومتر با سرعت عملیاتی ۳۰۰کیلومتر بر ساعت در قالب ۲۲ست قطار ۸واگنی طراحی شده است.

تین نیوز

راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین راه‌آهن پرسرعت کشور به‌طول ۴۱۰کیلومتر با سرعت عملیاتی ۳۰۰کیلومتر بر ساعت در قالب ۲۲ست قطار ۸واگنی طراحی شده است.

به گزارش تین‌نیوز، مدیرکل راه‌‌آهن اصفهان ضمن بیان این موضوع به خبرنگار ما گفت: این پروژه هنوز در مراحل آغازین خود است و رفته‌رفته عملیات زیرسازی آن در حال انجام است.

سادات+حسینی+مدیر+کل+راه+آهن+اصفهان+1

سیدرضا سادات‌حسینی اضافه کرد: سرعت فعلی قطارها در ایران حداکثر تا 160کیلومتر بر ساعت است و قرار است در پروژه‌های سریع‌السیر به 250کیلومتر بر ساعت برسد.

سادات‌حسینی درباره قیمت تمام‌شده در پروژه‌های پرسرعت ریلی گفت: برآورد هزینه‌ها در این پروژه‌ها بسیار بالا است. ضمن این‌که جهش‌های ارزی اخیر نیز هزینه‌های ساخت، تعمیر و نگهداری خطوط و اصلاحات خط را بالاتر نیز خواهد برد.

این مقام مسئول، هزینه هرکیلومتر از راه‌آهن سریع‌السیر با سرعت 250‌کیلومتر بر ساعت را 20‌تا 30میلیون‌یورو عنوان و تاکید کرد: احداث هر کیلومتر از خطوط ریلی با سرعت 200 کیلومتر نیز 5 الی 6 میلیون دلار هزینه خواهد داشت که اگر مشکلات اقتصادی کشور مرتفع شوند سرعت پروژه‌ها نیز  بالاتر خواهد رفت و از هزینه‌ها کاسته خواهد شد.

سادات‌حسینی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان را اولین پروژه ریلی سریع‌السیر ایران دانست و افزود: ترکیه خطوط پرسرعت زیادی دارد که با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند چون هزینه عملیاتی در سرعت‌های بالاتر به میزان قابل لتوجهی افزایش خواهد یافت.

مدیرکل راه‌آهن اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا با انعقاد قرارداد با طرف چینی در مقایسه با اروپایی‌ها هزینه‌ها کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: نمی‌توان از استانداردهای uic عدول کرد و حتی با فاینانس چین هم باید این استانداردها رعایت شوند؛ بنابراین کاهش محسوسی در هزینه‌ها رخ نخواهد داد.

این مقام مسئول افزود: راه‌آهن ایران در رعایت استانداردها عملکرد بسیار مثبتی دارد و در جایی هم اگر نتوانند استاندارد سیر در سرعت بالا را حفظ کنند، با سرعت پایین‌تر از کیفیت کار نخواهند کاست و همه استانداردهای بین‌المللی را رعایت می‌کند.

لازم به توضیح است که قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان شامل دو قطعه تهران- قم ( به‌طول ۱۶۵ کیلومتر) و قم- اصفهان (به‌طول ۲۴۵ کیلومتر) است که توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و مشارکت یک شرکت چینی در حال اجرا است.

این خط قادر به جابه‌جایی ۱۶ میلیون مسافر در سال است و در طول مسیر از شهرهای قم، دلیجان و میمه عبور خواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 7 0

    توروخدااااااا توروبه 124000 پیامبر توروبه امام حسین توروبه سی جز قران توروبه امام هشتم این قطارسریع السیر تهران قم اصفهان راراه اندازی کنین دیگه مااحتیاااااااج داریم

  • ناشناس 7 0

    توروخدا هرچه سریع تر قطار سریع السیر تهران قم اصفهان را راه اندازی کنید

  • ناشناس 5 1

    سلام خسته نباشید میشه این قطار از شهر کاشان هم رد بشه چون دانش جویان مسافران همیشگی این خط میشن باتشکر

  • امیرعلی 1 0

    اگه میشه قطار از پاسدارانم رد شه یا مثلا همت اون طرفا

  • نفس 2 0

    جند سال وقت لازم داريد تا اين قطار افتتاح بشه ....20ساله دردست احداثه