| کد خبر: 152306 |

آخوندی: قطار سریع السیر صرفه اقتصادی ندارد

آخوندی: قطار سریع السیر صرفه اقتصادی ندارد

تین نیوز

آخوندی: قطار سریع السیر صرفه اقتصادی ندارد

روزنامه همبستگی، وزیر راه و شهرسازی از افزایش سه برابری ظرفیت جابه جایی مسافر با اجرای طرح برقی شدن قطار تهران- مشهد خبر داد.

عباس آخوندی عصر دیروز( سه شنبه2 آبان ) در جلسه مجمع نمایندگان خراسان رضوی که در محل کمیسیون اصل نود برگزار شد افزود: یکی از برنامه های اصلی که برای توسعه فرودگاه مشهد در دست داریم این است که موقعیت آن را فراتر از ظرفیت فعلی آن افزایش دهیم .

آخوندی با اشاره به اینکه قاعدتا اعتبار مورد نیاز قطار سریع السیر تهران- مشهد بیش از 12 میلیارد دلار خواهد بود، گفت: سرعت این قطار بین 250 تا 300 کیلومتر در ساعت خواهد بود اما راه جایگزین آن استفاده از قطار برقی است که با سرعت حدود 200 کیلومتر در ساعت این مسیر را طی می کند که هزینه آن نیز با هزینه‌های جانبی به 5/3 میلیارد دلار می‌رسد و حدود یک چهارم قطار سریع السیر هزینه نیاز دارد. وی تصریح کرد: بابرقی شدن راه آهن تهران- مشهد ظرفیت جابجایی 40 میلیون مسافر در سال به سه برابر وضعیت کنونی می‌رسد.

آخوندی با بیان اینکه در این زمینه نیازمند فاینانس هستیم تا اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح تامین شود، گفت: قطار سریع السیر علاوه بر هزینه بالای جانبی، هزینه بلیت را برابر با قیمت بلیت هواپیما افزایش خواهد داد که برای مردم طبقه متوسط صرفه اقتصادی ندارد این در حالی است که با برقی شدن قطار تهران- مشهد نیز هزینه بلیت افزایشی نخواهد‌داشت.

آخوندی با بیان اینکه قرار داد برقی شدن قطار تهران- مشهد با چین امضاء شده است تصریح کرد: برای فعال شدن این قراداد 15 درصد آن باید پرداخت شود که اگر تا پایان سال 2017 یعنی نیمه آذر ماه این مبلغ پرداخت نشود، کل قرارداد لغو خواهد شد که خوشبختانه با مساعدت شخص رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت این مبلغ در موعد مقرر متعهد شده است و از نمایندگان خراسان رضوی می خواهیم که این موضوع را پیگیری کنند چراکه در صورت اجرای این پروژه اتفاق بسیار بزرگی برای استان خواهد افتاد.

 

منبع: همبستگی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    قطار برقی هم در صورت بهینه سازی خط و استفاده از قطارهای آونگی یا کج شونده به 250 تا هم میرسند ترکیه همین کار کرده.

    دراینکه قطار سریع السیر صرف ندارد. مترو هم صرف ندارد هزینه هایش با بلیط فروشی اصلا یکدهم هم در نمی اید.ولی چون از هزینه های غیر مستقیم مثل ترافیک ،الودگی هوا و مصرف سوخت ،استهلاک ماشین ،کاهش تصادفات، و کاهش بیماران قلبی که از هزینه دولت در بخش بهداشت درمان میکاهد اثر غیرمستقیم دارد. یعنی چند برابر هزینه های غیر مستقیم کشور را میکاهد.
    قطار سریع السیر هم اگر تصادفات جاده ای از 17000 به 4000 کاهش دهد چند برابر هزینه قطار سریع السیر برمیگرداند.
    نکته مهم دیگر اگر قطار سریع السیر صرف ندارد چرا پس برای اصفهان میسازند؟ طول خط و تراکم جمعیت معلوم هست قطار سریع السیر کاربری باربری هم ندارد که بگوییم بخاطر صنعتی بودن هست.
    در حالیکه مسیر تهران شمال با کمترین طول مسیر و پوشش جمعیت 20 میلیون خیلی توجیه پذیر بود.

    متاسفانه در ایران پروژه ها سیاسی هست .چند روز پیش خبری درمورد وزرای بعد از انقلاب منتشر شد که اصفهان با 34 تا دوم بود! 6 استان هم اصلا وزیر نداشتند .کشور ما مدیریتش قومی محلی و منطقه است.
    بهمین دلیل بسیاری از پول های کشور میلیارد ها دلار در مسیرهایی خرج میشود که کمترین بهره دارد.

    مطمئنا مسیر تهران شمال و حتی مشهد از نظر مسافر و اهمیت چند برابر اصفهان اهمیت دارد. مضاف که اصفهان با ان حجم مساحت بسیار کم تراکم جمعیت هست صرف ندارد. حتی سیاسی کاری که بعدها شد شهر بزرگ کاشان دور زدن. دلیجان زدند.

    من نماینده میشناسم ازادراه کنار روستای خودشان انداخته بود تا راحت به روستایش برود. خلاصه این کشور و ملت است که بخاطر منافع شخصی یکعده معدود هزینه میدهند