| کد خبر: 76481 |

نگاهی به شرکت ملی نفتکش ایران

تین نیوز | شرکت ملی نفتکش ایران با قدمت 60 ساله در حمل و نقل نفت، با ظرفیت 15 میلیون و 500 هزار تن عنوان بزرگ ترین ناوگان نفتی دنیا را دارد.

شرکت ملی نفتکش ایران با قدمت 60 ساله در حمل و نقل نفت، با ظرفیت 15 میلیون و 500 هزار تن عنوان بزرگ ترین ناوگان نفتی دنیا را دارد.

این ناوگان تلاش کرده سایه تحریم بر سر صادرات و حمل طلای سیاه ایران سنگین نشود. بر اساس آمارهای شرکت ملی نفتکش ایران، اکنون براساس شرایط بازار از ٨٥ تا ٩٧ درصد این ظرفیت استفاده می‌شود.

تاریخچه شرکت ملی نفتکش ایران 
در دوران ملی شدن صنعت نفت شركت های نفتی غربی ایران را تحریم نمودند و كشورمان را در انزوا و بن بست اقتصادی قرار دادند. در پی این رویداد ضرورت تشكیل ناوگان نفتكش ملی بیش از پیش نمایان گشت. جوانه های این فكر در سال 1334 ریشه دوانید و سرانجام در بهمن ماه 1337 با به آب اندازی یك نفتكش 35 هزارتنی اولین ناوگان نفتی ایران رسماً كار خود را آغاز كرد.

پس از آن با گسترش فعالیت های دریایی خود نقش با اهمیتی در اقتصاد كشور ایفا نمود،  اما اوج فعالیت های این ناوگان از سال 1358 آغاز گردید.

شروع جنگ تحمیلی و افزایش نیاز های روز افزون دوران جنگ، عملیات ناوگان نفتی ایران را وارد مرحله جدیدی نمود.

در این زمان نقل و انتقال دریایی نفت تولدی دیگر یافت و به اوج شكوفایی خود رسید. در این دوران شركت ملی نفتكش ایران علاوه بر مرزهای دریایی جهانی ، مرزهای ایثار ، شهامت و فداكاری را درنوردید و به عنوان یكی از مهمترین وبا تجربه ترین  ناوگان های دریایی مطرح گردید.    
 
این شركت علاوه بر ناوگان نفتكش، دارای 28 فروند شناور، یدك كش، تداركاتی، خدماتی، نفربر، گشتی، آتشخوار، تعمیراتی و عملیاتی می باشد.
 
طرح بازسازی  
پس از اعلام آتش بس، شركت ملی نفتكش ایران طرح بازسازی ناوگان خودرا در الویت قرار داد و نسبت به تعمیر و نوسازی آنها اهتمام ورزید.
 
فعالیت های اساسی
بارگیری و حمل نفت خام صادراتی كشور به بازار های جهانی
تا مین وتوزیع نفت خام و سوخت مصرفی مورد نیاز بنادر و جزایركشور در خلیج فارس
عملیات امداد و نجات درخلیج فارس
تامین خدمات مورد نیازكشتی ها و شناورهای شركت ملی نفتكش ایران
خدمات دریایی به چاه ها وسكوهای دریایی نفتی در خلیج فارس
تعمیرات و نگهداری نفتكش ها و شناورها
اجرای برنامه های آموزشی جهت تامین كادر دریایی مورد نیاز
 
توسعه و نوسازی ناوگان
1- شركت ملی نفتكش ایران به منظور هماهنگی با كنواسیون های محیط زیست دریایی و طرح جایگزینی نفتكش های قدیمی و فرسوده ،  اقدام به سفارش و خرید 37 فروند نفتكش دوجداره با ظرفیت های مختلف نموده است. تاكنون تعدادی از نفتكش های مزبور به ناوگان شركت ملی نفتكش پیوسته ومابقی در آستانه ساخت و تحویل قراردارند.

2- شركت ملی نفتكش ایران به خاطر حفظ وصیانت از محیط زیست دریایی در سال 1378 از سوی سازمان محیط زیست موفق به دریافت لوح سبز ونشان یاد بود گردید.   

3-  این شركت اولین ناوگان كشتیرانی درحوزه خلیج فارس و خاورمیانه است كه موفق به دریافت گواهینامه های بین المللی استاندارد ایزو 9002 ، 14001، ISM  ، STCW95 وGREEN AWARD  شده است.
 
مركز آموزش تخصص های دریایی محمود آباد
 در سال 1363 شركت ملی نفتكش ایران به منظور اجرای آموزش های دریایی و تربیت كادر های مورد نیاز، مركز آموزش های تخصصی محمود آباد را تاسیس نمود.

در این مركزكارآموزان ودانشجویان علوم دریایی در رشته عرشه ، مهندسی موتورخانه و تداركات آموزش های لازم را براساس جدیدترین روش های بین المللی فرا می گیرند. همچنین در راستای تامین كاركنان دریایی مورد نیاز، شركت ملی نفتكش ایران در دانشكده های دریانوردی چابهار، نوشهر، بندر عباس، محمود آباد و دانشگاه آزاد اسلامی خارك دانشجویانی تحت آموزش دارد.

جایگزینی تدریجی كاركنان خارجی نفتكش ها با كاركنان ایرانی از برنامه های اساسی شركت ملی نفتكش ایران است كه در این راستا به موفقیت های چشمگیری دست یافته است.
 
 نگاهی کوتاه به تاریخچه 
• ۱۹۵۵: شرکت ملی نفت‌کش ایران درحالی تأسیس شد که صادرات نفت به بیرون توسط کشتی‌های نفت‌کش خارجی ممنوع اعلام شده بود.

• ۱۹۷۰: شرکت ملی نفت‌کش با شرکت ملی نفت ایران ادغام شدند.

• ۱۹۷۵: طبق ماده جدید انجمن، شرکت ملی نفت‌کش ایران به عنوان یک شرکت حمل و نقل مستقل به ثبت رسید و این درحالی انجام گرفت که تمامی سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت ایران بود.

• ۱۹۷۶: در سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت نفت‌کش انگلیستان به مدت ۱۰ سال با گستره ساحل دریا و آموزش با موفقیت را برای هیئت ایرانی انجام شده است.

• ۱۹۸۰: با آغاز جنگ ایران و عراق این شرکت عملکرد خوبی داشته و توانسته ۲٫۵ میلیون بشکه نفت خام در روز را در خطرناکترین مناطق عملیاتی جنگی انتقال دهد. ۱۵۰ دریانورد در جریان نزدیک به ۲۰۰ حمله هوایی به شهادت رسیدند.

• ۱۹۸۹: آغاز پروژه ساخت ۳۰ نفت‌کش با ظرفیت ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تن با بهره‌گیری از اعتبار بیش از ۱/۸ میلیارد دلار از منابع مالی بین‌المللی.

• ۲۰۰۰: خصوصی سازی این شرکت در انطباق با قانون سوم پنج ساله طرح توسعه تجارت است.

• ۲۰۰۵: پنجاهمین سالگرد تأسیس

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.