| کد خبر: 74839 |

عرضه روزانه ۱۹ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کلانشهرها

تین نیوز | روزانه 19 میلیون لیتر بنزین یورو چهار در 6 کلانشهر ایران به جز اهواز و شیراز عرضه می شود.
 
سعید محجوبی افزود: هم اکنون پالایشگاههای نفت اراک، اصفهان و تبریز روزانه به ترتیب 16، 2 و یک میلیون لیتر بنزین براساس استانداردهای یورو چهار تولید می کند.
 
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش  تصریح کرد: استاندارد یورو چهار در بنزین از دو جنبه محیط زیستی و موتوری بررسی می شود، جنبه موتوری نیز به عدد اکتان باز می گردد، اما آن چیزی که از اهمیت زیادی در بحث آلودگی هوا برخوردار است میزان گوگرد، بنزن، آروماتیکها و الفین موجود در بنزین است.
 
وی افزود: استاندارد یورو چهار در بنزین تولید شده در پالایشگاههای یادشده کشور کاملا رعایت می شود و هم اکنون عدد اکتان این نوع بنزین 91 است.
 
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر این که بنزین تولید شده در دیگر پالایشگاهها همچون آبادان از استانداردهای قابل قبولی برخوردار است، گفت: به عنوان مثال هم اکنون بنزین تولیدی در این پالایشگاه دارای عدد اکتان 87 و میزان بنزن و آروماتیکها در آن براساس استانداردهای روز دنیاست، اما چون میزان گوگرد آن بالاتر از 50 ppm است به عنوان یورو چهار معرفی نمی شود.
 
محجوبی ادامه داد: پالایشگاه آبادان هم اکنون روزانه 9,5 میلیون لیتر تولید بنزین دارد.
 
استانداردهای آلایندگی اروپا میزان بیشینه‌ مجاز برای انتشار گازهای آلاینده‌ خودروهای نو را که در کشورهای اتحادیه اروپا فروخته می‌شود، تعریف می‌کند.
 
این استاندارد، انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربن‌ها (THC)، هیدروکربنهای بدون متان (NMHC)، مونواکسید کربن (CO) و ذرات معلق (PM) را در بر دارد. برای گونه‌های مختلف خودرو استانداردهای گوناگونی در نظر گرفته می‌شود.
 
استاندارد بودن یک موتور با تست موتور در یک چرخه آزمون معین، بررسی می شود. موتورهایی که با این استاندارد مطابقت نداشته باشند قابل فروش در اروپا نیستند، اما استانداردهای جدید برای خودروهای قبلی اعمال نمی‌شود.
 
هیچ اجباری برای به کارگیری یک فناوری خاص وجود ندارد؛ اگرچه برای تعیین استاندارد، قابلیتهای فناوریهایی که در دسترس هستند در نظر گرفته می‌شود. مدلهای کاملاً جدید فناوری باید آخرین استانداردها را رعایت کنند، اما تغییر اندک در یک فناوری که در حال تولید است می‌تواند با همان استاندارد قبلی کار کند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.