بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

بنزین صادراتی ایران هر لیتر ۵۵۰۰ تومان بود، نه ۵۰۰ تومان

مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، ادعای صادرات بنزین به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان در سال های گذشته را تکذیب کرد.

بنزین صادراتی ایران هر لیتر ۵۵۰۰ تومان بود، نه ۵۰۰ تومان
تین نیوز |

مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، ادعای صادرات بنزین به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان در سال های گذشته را تکذیب کرد و گفت: شرکت پالایش و پخش را با سود ۳۲ همتی تحویل گرفتند و با ضرر ۳۱ همتی و ناترازی بنزین تحویل دادند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، شهاب الدین متاجی، مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار داشت: اخیرا برخی رسانه ها دوباره ادعای معاون سابق وزیر نفت مبنی بر صادرات بنزین به قیمت لیتری ۵۰۰ تومان را مطرح کرده اند که کذب بودن این ادعا به دو دلیل قابل اثبات است.  

متاجی افزود: نخست اینکه، در صفحه ۲۰ صورت های مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۹ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، میزان فروش صادراتی فرآورده های نفتی و درآمد حاصل از آن آمده است که مطابق آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال ۱۳۹۹ برای فروش حدود ۱۰ میلیارد لیتر فرآورده در حدود ۵۵ همت درآمد داشته است، یعنی به طور میانگین ۵۵۰۰ تومان به ازای فروش هر لیتر فرآورده نفتی در دوران کرونا درآمد داشته است.

وی در ذکر دلیل دوم گفت: با توجه به اینکه فرض محال، محال نیست، فرض کنیم ادعای صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان صحیح باشد، با این میزان درآمدی که ثبت و تایید شده، میبایست در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۱۰ میلیارد لیتر صادرات انجام میشد که معادل کل بنزین تولیدی کشور از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹است که امری محال است، زیرا نه این مقدار فرآورده در کشور موجود بوده و نه زیرساخت بارگیری و انتقال آن وجود داشته است. 

متاجی ادامه داد: دو دلیل فوق به خوبی اثبات می کند که صادرات بنزین با قیمت لیتری ۵۰۰ تومان دروغ بوده و طرح مسائلی این چنین در راستای ضربه به اعتماد عمومی و منافع ملی و مخدوش کردن تلاش ثمربخش کارکنان شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی است.  

مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: جریانی که شرکت ملی پالایش و پخش را از شرکتی با ۳۲ همت سود، به شرکتی زیانده با ۳۱ همت ضرر تبدیل کردند به همراه حامیانشان بجای پاسخگویی از نحوه عملکرد خود در این سه سال با مطرح کردن مسائلی اینچنینی به دنبال فرافکنی و فرار از پاسخگویی هستند.  

وی افزود: آنها نه تنها عامل ناترازی بنزین در کشور هستند بلکه در قبال عملکرد خود مبنی بر زیان ده کردن شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی پاسخگو هم نیستند؛ در تمامی دنیا، عملکرد مدیران بر اساس مقایسه صورتهای مالی رسمی که تحویل گرفته و تحویل داده اند مورد سنجش قرار می گیرد اما مدیریت پیشین شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی که با افزایش هزینه های جاری و ضررهای عملیاتی، شرکت را از شرکتی با ۳۲ همت سود به شرکتی با ۳۱ همت ضرر تبدیل کرده که در سامانه کدال هم برای عموم قابل دسترسی است، و در شرایطی که به ناترازی بنزین دامن زده، به جای پاسخگویی درباره عملکرد خود، برای منحرف کردن اذهان عمومی از واقعیتها در حال جریان سازی های مخرب و دروغین هستند.

این کارشناس انرژی در خصوص راهکارهای رفع ناترازی بنزین گفت: از مهمترین راهکارها، متنوع سازی سبد سوخت است که متأسفانه توسعه صنعت CNG در طی سالهای اخیر به کندی پیش رفته، درحالی که می توان بخش قابل توجهی از ناترازی بنزین را با توسعه متناسب ظرفیت CNG که زیرساخت های آن موجود است، رفع کرد.

وی افزود: اصلاح روند مصرف با سیاست گذاری درست و برنامه محور، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، اقساط و از مدار خارج کردن خودروها و موتورسیکلت های فرسوده و اصلاح روند پرمصرفی خودروها، در کنار توسعه کمی و کیفی بخش تولید، می تواند نقشه راه رفع ناترازی بنزین باشد.

مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: می توان با اتخاذ تصمیمات و اعمال راهکارهای درست، دوباره ایران را از واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.