| کد خبر: 257624 |

عراق و افغانستان بنزین خود را از کشورهای ازبکستان و روسیه خریداری می کنند

رئیس اتحادیه صادرکننده های فرآورده های نفتی گفت: کشورهای عراق و افغانستان اکنون بنزین مورد نیاز خود را از کشورهای ازبکستان و روسیه با استاندارد بالاتری تأمین بنزین می کنند به همین دلیل طالبان دیگر متقاضی بنزین ایران نیست.

تین نیوز

حمید حسینی با اشاره به اینکه مدت زمانی است که کشور عراق و افغانستان بنزین خود را از کشورهای ازبکستان و روسیه خریداری می کنند و استاندارد کالاهای ورودی خود را افزایش داده اند، افزود: بالا رفتن کیفیت محصولات صادراتی دلیل بازگشت بنزین از سوی طالبان بوده و این کشورها دیگر هر کالایی را با هر کیفیتی نمی پذیرند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایران جیب، رئیس اتحادیه صادرکننده های فرآورده های نفتی در پاسخ به این سئوال که آیا با وجود ناترازی بنزین، صادرات بنزین وجود دارد، گفت: بنزین صادراتی محصول پالایشگاه های مادر نیست، ضمن آنکه محصول تولیدی پالایشگاه های کوچک مقیاس مورد از لحاظ کیفیت تأیید پالایش و پخش نیست.

وی ادامه داد: بالا رفتن کیفیت محصولات صادراتی از سایر کشورها به موجب کوچک شدن بازار صادراتی ایران شده است در حالیکه ایران تا پیش از این ۷۰ تا ۹۰ درصد بازار صادراتی محصولات نفتی این کشورها را در اختیار داشت.

رئیس اتحادیه صادرکننده های فرآورده های نفتی اضافه کرد: اکنون با توجه به اینکه تغییراتی در کیفیت کالای صادراتی به عراق و افغانستان اتفاق افتاده است پالایشگاه های کوچک مقیاس امکان افزایش کیفیت را ندارند. زیرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اجبار کرده است که نباید کالایی مشابه بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه های مادر تولید کرد.

به گفتی وی پالایشگاه های کوچک مقیاس مجبورند کالایی با کیفیت پایین تولید کنند که در داخل مشتری ندارد و این محصولات صادر می شود.

وی توضیح داد: باید مجوز تولید محصولات باکیفیت تری مانند بنزین یورو ۳ و گازوئیل به پالایشگاه های کوچک مقیاس داده شود تا در زمستان بخشی از سوخت داخلی را برای نیروگاه ها تأمین کند.

رئیس اتحادیه صادرکننده های فرآورده های نفتی اضافه کرد: در چنین شرایطی امکان استفاده از نفتا برای پتروشیمی ها و گازوئیل برای نیروگاه ها وجود دارد که پخش و پالایش باید در این زمینه همکاری کند.

به گفته حسینی با وجود اینکه ازبکستان و روسیه بنزین با کیفت تری به عراق و افغانستان می فروشند، مشتریان افغانی باز هم درخواست بنزین از کشور ما را دارند تبعات گمرکی آن را به عهده گرفته اند. که در برخی از مواقع این محصول صادر و بعضاً مرجوع می شود که ربطی به صادر کننده ایرانی ندارد زیرا محصول خود را فروخته و پول آن را دریافت کرده است.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکننده های فرآورده های نفتی محصولات مرجوعی از سایر مبادی وارد افغانستان می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.