| کد خبر: 264539 |

چرا بنزین را به کد ملی ندهیم؟

نماینده پیشین مجلس گفت: ما منابعی داریم که باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم، باید پالایشگاه احداث کنیم و به جای خام فروشی نفت ایجاد ارزش افزوده کرده و بنزین را صادر کنیم نه اینکه با تعریف پروژه های بدون پشتوانه و با آزمون و خطا؛ فقط محل مصرف جدید در کشور ایجاد کرده و به مصرف بیشتر سوخت دامن بزنیم.

تین نیوز

نماینده پیشین مجلس گفت: ما منابعی داریم که باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم، باید پالایشگاه احداث کنیم و به جای خام فروشی نفت ایجاد ارزش افزوده کرده و بنزین را صادر کنیم نه اینکه با تعریف پروژه های بدون پشتوانه و با آزمون و خطا؛ فقط محل مصرف جدید در کشور ایجاد کرده و به مصرف بیشتر سوخت دامن بزنیم.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، هدایت الله خادمی در ارزیابی تخصیص بنزین به کد ملی به جای خودرو اظهار داشت: این پیشنهاد بر این مبنا ارائه شده که عدالت رعایت شده و سوخت برای همه مردم باشد و این در حالی است که درواقع سرمایه کشور را به باد می دهیم.

وی افزود: اختصاص بنزین به کد ملی همانند همان بلایی است که با خام فروشی نفت بر سر منابع کشور می آوریم در حالی که می توانیم آن را تبدیل به ده ها فرآورده باارزش کرده و بفروش برسانیم، ما حتی نفتی را که می فروشیم در صندوقی ذخیره نمی کنیم که از سود آن کشور را اداره کنیم. حال آنکه باید این سرمایه برای فرزندانمان بماند، بنابراین  نسل آینده نسلی خواهد بود بدون منابع نفت، گاز و آب.

این نماینده سابق مجلس گفت: تخصیص بنزین به کد ملی مانند این است که منابعی را که در اختیار داریم بیشتر مصرف کنیم تا از بین برود، ضمن اینکه اگر بنزین را به کد ملی بدهیم مشخص نیست که چه اتفاقی در این مسیر رخ می دهد چون به هر حال امکان تقلب هم وجود دارد و از سوی دیگر این رویه تبدیل به سنتی می شود که چنانچه در آینده به هر دلیلی نتوانند ادامه دهند، دیگر نمی توان آن را متوقف کرد. وقتی به هر کس با توجه به کد ملی بنزین داده شود در دهه های آینده هم باید تداوم داشته باشد و همیشه باید این سهمیه را سالانه افزایش هم بدهیم و هر قدر که جمعیت زیاد می شود این بنزین اختصاصی نیز باید بیشتر شود، در حالی که منابع آن وجود ندارد و دلیلی ندارد این کار را کنیم.

وی بیان داشت: این طرح ها در حالی مطرح می شود که فکری نشده که این افراد بنزین را چگونه بفروشند این برنامه نیاز به مکانیزمی دارد که هزینه بر است، علاوه بر این کسی که بنزین را می فروشد با قیمتی متفاوت از آنچه به او تعلق گرفته به فروش می رساند که منجر به دونرخی و چند نرخی شدن شده و همچنین رانت بوجود می آید، ضمن اینکه باعث تورم و مشکلات آتی می شود.

خادمی با بیان اینکه تخصیص بنزین به کد ملی کار غیرمنطقی است که تجربه آن در دیگر کشورها نیز وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما منابعی داریم که باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم، باید پالایشگاه احداث کنیم و به جای خام فروشی نفت ایجاد ارزش افزوده کرده و بنزین را صادر کنیم نه اینکه با تعریف پروژه های بدون پشتوانه و با آزمون و خطا؛ فقط محل مصرف جدید در کشور ایجاد کرده و به مصرف بیشتر سوخت دامن بزنیم، در حالی که تمام دنیا از هر راهکاری برای کنترل و کاهش مصرف سوخت دریغ نمی کنند.

وی تاکید کرد: ما باید قیمت بنزین را منطقی و در مقابل با افزایش تولید آن را صادر و ایجاد شغل کنیم وقتی اشتغالزایی می کنیم و مردم درآمد داشته باشند توان پرداخت قیمت واقعی سوخت را دارند نه اینکه با برنامه های پوپولیستی فقط به مصرف بیشتر منابع کشور دامن بزنیم.

این عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس گفت: مشکل کشور ما این است که شغل ایجاد نمی کنیم و با انجام یک اشتباه، اشتباهات بعدی را نیز تکرار می کنیم. بعبارت دیگر طرحی همچون تغییر سهیمه بنزین به این شکل جز حیف و میل و بر باد دادن منابع کشور نیست و با  برنامه های رشد تولید، مصرف بهینه، مهار تورم، رشد تورم و خودکفایی مغایرت دارد.

وی اظهار داشت: اکنون سوال این که چه دستی در کار است که ما بعد از انقلاب تاکنون فقط ۳ پالایشگاه جدید احداث کرده ایم و فقط نفت را خام می فروشیم تا کشورهای دیگر پالایشگاه ساخته و تبدیل به فرآورده های پایین دست کنند و در نهایت بنزین را به خود ما بفروشند و ما هم برای مصرف بیشتر محل مصرف جدید تعریف کنیم؟

خادمی با بیان اینکه طراحان تخصیص بنزین به کدملی شناختی از منابع ایران و روش مصرف انرژی در دنیای پیشرفته ندارند، گفت: اگر قرار است عدالت رعایت شود کشور را هم بین افراد تقسیم کنیم، اگر قرار بر رعایت عدالت است اکنون بسیاری از مردم خانه و زمین ندارند پس سوبسید آب و برق و گاز متمولین را به مردم بدهیم. همان قدر که این اقدامات شدنی نیست، تغییر شیوه تخصیص بنزین به این شکل نیز نشدنی است.

وی یادآور شد: پیشنهاددهندگان این طرح ها به فکر منافع ملی و نسل آینده نیستند و با این افکار منابع را هدر می دهند، در حالی که راهکار این است پالایشگاه احداث کنیم و به جای فروش نفت خام تولید بنزین و فرآورده داشته باشیم، وقتی تولید بالا برود چون هزینه سرمایه گذاری ثابت است هزینه تولید کاهش پیدا می کند و در این صورت بنزین به قیمت مناسب و فوب به مردم بفروشیم و مابقی را صادر کنیم، ضمن اینکه حتی اگر سوبسیدی هم داده شود با صادرات پوشش باشد.

این نماینده پیشین مجلس گفت: در شرایط کنونی برای کاهش رشد مصرف بنزین راهکار این است که مافیا اجازه دهد که خودرو وارد کشور شود. وقتی خودروی استاندارد وارد شود مصرف بنزین کاهش می یابد و وقتی احتراق کم شود دی اکسیدکربن کمتری وارد فضا و آلودگی هم کمتر می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.