| کد خبر: 162613 |

سکوی فاز ۲۲ پارس جنوبی جلوه‌گری اقتصادمقاومتی

امروز با نصب سکوی تمام ایرانی فاز ۲۲ پارس جنوبی علاوه برنمایش توان داخلی،ظرفیت برداشت از میدان مشترک پارس‌جنوبی روزانه ۵۶.۶ میلیون‌مترمکعب گاز غنی و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی افزایش می یابد.

تین نیوز

امروز با نصب سکوی تمام ایرانی فاز ۲۲ پارس جنوبی علاوه برنمایش توان داخلی،ظرفیت برداشت از میدان مشترک پارس‌جنوبی روزانه ۵۶.۶ میلیون‌مترمکعب گاز غنی و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی افزایش می یابد.

به گزارش مهر پس از گذشت ۶ سال از آغاز به کار فعالیت توسعه پروژه فاز های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی، سکوی فاز ۲۲ در حال حاضر آماده بارگیری، حمل و نصب در این فاز است. پس از نصب  این سکو،  فاز ۲۲ پارس جنوبی آماده بهره برداری خواهد شد.

قرار است امروز طی مراسمی، این سکو بارگیری حمل شود. اهمیت تکمیل و بهره برداری از این فاز زمانی مشخص می شود که نگاهی به درآمدزایی هر یک از این فازها برای کشور داشته باشیم. به گفته غلامرضا منوچهری، معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران، بر اساس نرخ‌های متوسط رو به پایین، تولید گاز از هر فاز پارس جنوبی، معادل پنج میلیون دلار برای کشور درآمد مستقیم دارد. به این ترتیب هر روز سرعت بخشیدن به تکمیل و بهره برداری از این فازها می تواند کشور را یک گام به درآمد پنج میلیون دلاری نزدیک کند. 

فرهاد ایزدجو، مجری طرح توسعه فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی ضمن اعلام آمادگی برای بارگیری دو سکوی دریایی فازهای ٢٤-٢٢ پارس جنوبی، به خبرنگار مهر گفت: عملیات ساخت سکوی اصلی ٢٢و سکوی اقماری ٢٤A در یارد صدرا، در مجموع با پیشرفت نزدیک به ٩٥ درصد به اتمام رسیده و سکوی ٢٢ ، روز پنج شنبه(امروز) و سکوی ٢٤A  در فروردین ماه ٩٧ بارگیری و پس از مهاربندی ، به موقعیت دریایی خود در پاس جنوبی حمل و نصب می شوند.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این دو سکو ، روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب معادل یک میلیارد فوت مکعب گاز غنی از بخش فراساحل این فازها برداشت می شود. گفتنی تمامی مراحل طراحی و ساخت این دو سازه عظیم دریایی توسط متخصصان داخلی انجام گرفته است که هر کدام وزنی حدود ٢٣٠٠ تن دارد.

طرح توسعه فاز های ٢٤-٢٢ پارس جنوبی برای تولید ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک و تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز متان، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (LPG)، ۲۷۵۰ تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده است. این پروژه از سوی یک کنسرسیوم در حال اجرا است.

پیشرفت ۹۲ درصدی فاز ۲۴-۲۲/ پالایشگاه آماده کار

ایزدجو چندی پیش میزان پیشرفت بخش خشکی و پالایشگاهی طرح توسعه فاز ۲۴-۲۲ پارس جنوبی را ۹۲ درصد اعلام کرد و توضیح داد: عملیات مربوط به ساخت، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی تمامی بخش‌های نخستین ردیف پالایشگاهی این طرح شامل واحد دریافت گاز، واحد فلر، واحدهای یوتیلیتی (سیستم هوای ابزار دقیق، تولید بخار، تولید نیتروژن) واحدهای آبگیر و آب‌شیرین‌کن، واحدهای فرایندی (واحد شیرین‌سازی و نم‌زدایی گاز) و همچنین واحد افزایش فشار گاز به پایان رسیده و همه شرایط برای ورود گاز ترش از فاز ۶، ۷ و ۸ و انجام عملیات شیرین‌سازی مهیا است.

به گفته مجری طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس‌جنوبی، در صورت دریافت گاز ترش مورد نیاز این بخش پالایشگاهی از طریق فازهای ٦، ٧و٨، عملیات شیرین‌سازی با ظرفیت روزانه ۱۲ و نیم میلیون مترمکعب گاز و ارسال به شبکه سراسری می‌تواند از اسفندماه سال جاری آغاز شود.

بر اساس برنامه زمان‌بندی، کارفرما و پیمانکاران پروژه در حال توسعه فازهای 24 -22پارس جنوبی، هر چهار ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این فاز تا پایان سال ۹۷ به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

 به این ترتیب، با بهره‌برداری کامل از این طرح روزانه ۵۶.۶ میلیون‌مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد، سالانه  ۱میلیون تن گاز مایع و ۱ میلیون تن گاز اتان به ظرفیت برداشت از میدان مشترک پارس‌جنوبی افزوده خواهد شد.

درخشش شرکت های داخلی/ اعتمادها نتیجه داد

اولین سکوی فاز ۲۲ پارس جنوبی به وزن ۲۳۰۰ تن که در جزیره صدرای بوشهر ساخته شده است، امروز، پنج شنبه، هفدهم اسفندماه، طی مراسمی بارگیری می‌شود تا پس از انتقال، در محل مورد نظر بر سر چاه‌های این فاز در دریا نصب ‌شود. در حال حاضر ۱۰ سکوی پارس جنوبی شامل ۴ سکو برای فازهای ۲۲ و ۲۴، ۴ سکو مربوط به فاز ۱۳ و ۲ سکوی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در جزیره صدرای بوشهر در حال ساخت است که بین ۷۶ تا ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و بنابر آمادگی کارفرما، طی ماه‌های آینده به ترتیب پیشرفت، روند انتقال و نصب آنها انجام خواهد شد.

 در زمان حضور شرکت‌های خارجی از جمله اِنی، توتال، شل و... در پارس جنوبی، صدرا به عنوان پیمانکار جزء و زیرمجموعه این شرکت‌ها، چنین اموری را انجام می‌داد اما بعد از تشدید تحریم‌ها و خالی کردن عرصه کار توسط این شرکت‌ها در پارس جنوبی، نگاه‌ها به توان درون‌زای کشور باعث شد تا صدرا با تمام توان وارد عرصه اجرای این پروژه‌ها شود. 70 درصد سهام شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) متعلق به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است.

در گذشته ساخت سکوهای دریایی به صورت صد درصدی در خارج از کشور انجام می‌شد اما ثمره اعتماد به توانمندی شرکت‌های داخلی، منجر به انجام سخت‌ترین و حساس‌ترین پروژه‌ها در داخل کشور شد که برای نمونه می‌توان به ساخت این سکو اشاره کرد که برای اولین بار تمام مراحل ساخت آن شامل طراحی، تأمین کالا، ساخت، بارگیری، انتقال، نصب، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی توسط یک شرکت ایرانی انجام شده است و این دستاوردی است که در دل تحریم‌ها حاصل شد و نتیجه آن کسب دانش برای کشور است.

با تکمیل این ۱۰ سکو در سال آینده، روزانه ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز شیرین وارد شبکه سراسری می‌شود و ۱۸۷ هزار بشکه میعانات گازی در روز به عنوان خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود. همچنین تولید روزانه یک‌هزار تن گوگرد و سالانه ۲.۵ میلیون تن پروپان و بوتان از عواید نصب این سکوها  برای صنعت و اقتصاد کشور است.

با توجه به اهمیت رویکرد اقتصاد مقاومتی؛ شرکت صدرا و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء علاوه بر اشتغال‌زایی، توانمندسازی شرکت‌های داخلی و استفاده از ظرفیت آنها در امر ساخت سکوهاست و در این راستا توانسته‌اند در حوزه تولید کابل، پمپ، الکترود و برخی تجهیزات دیگر، مشاوره‌هایی را به شرکت‌های داخلی بدهند تا استانداردهای مورد نیاز در این حوزه را کسب کنند و امکان تأمین کالا از بازار داخل را برای صدرا فراهم سازند.

طی دو سال اخیر، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) حمایت‌های بسیاری از شرکت صدرا کرد و باعث شد تا پروژه‌های این شرکت از حالت رکود خارج شود و پیشرفت ۲۹ تا ۵۰ درصدی داشته باشد. همچنین بدهی‌ها، معوقات بانکی و توقیف ناوگان شناوری این شرکت رفع شد و تراز منفی این شرکت طی دو سال به تراز مثبت تبدیل و سهام آن رشد چشمگیری پیدا کرد.

سکوی فاز 22 پارس جنوبی امروز با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بارگیری خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.