| کد خبر: 126488 |

ماراتن تکمیل فازهای نیمه تمام پارس جنوبی به آخر خط رسید

پیش قراولان صنعت نفت و گاز آماده رکورد زنی

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
«در چهار سال این دولت ۱۱ فاز پارس جنوبی به بهره برداری می‌رسد و موجب شد زمستان امسال علیرغم سرمای شدید در استان‌ها با مشکلی از نظر گاز ‌رسانی روبه‌رو نباشیم.» این جمله بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت است که هم کارنامه خود را از چهار سال می‌گوید و هم وضعیت کنونی صنعت گاز کشور را. زمانی که دولت دهم به دولت یازدهم تحویل داده شد، یکی از صنایعی که دچار افت و رکود سنگین بود، صنعت گاز بود. صنعتی که پایگاه اصلی آن پارس جنوبی و فازهای نیمه تمام به جای مانده بود.

اما آن‌طور که وزارت نفت اعلام می‌کند، تمام فازهای نیمه تمام به پایان رسیده و بهره برداری‌ها و ورود به خطوط بهره برداری تاپایان سال جاری اجرائی می‌شود. آخرین ماه سال ۹۵ هم گاز پس از ۳۸ سال به استان سیستان و بلوچستان رسید تا گاز ‌رسانی تمام استان‌های کشور تکمیل شود.
 
هفته دوم سال ۹۶ هفته‌ای پرکار بود. بیژن زنگنه پیش از سفر به مسکو در معیت حسن روحانی رئیس جمهور سری به پارس جنوبی زد تا از نزدیک آخرین تحولات این منطقه را بررسی کند. وزیر نفت در این بازدید از آمادگی ۵ فاز در عسلویه برای افتتاح خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صنعت نفت به بهره‌برداری خواهد رسید. او گفت: «از ابتدای فعالیت در وزارت نفت برخی فاز‌های در اولویت قرار گرفت و کمتر از چهار سال فاز‌های اولویت دار به نتیجه رسیده است.

فاز‌های اولویت دار شامل فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۲ و پس از آن ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ بوده‌اند که تمامی این فاز‌ها تکمیل شده است.»زمستان سال ۹۵ به روایتی سخت‌ترین زمستان در دهه ۹۰ محسوب می‌شود. سالی که ترکمنستان در اقدامی یک طرفه گاز را به روی ایران بست. شهرهای شمالی غافلگیر شدند، با این حال تدابیر دولت سبب شد تا به گفته زنگنه زمستان ۹۵ علیرغم سرمای شدید در استان‌ها با مشکلی از نظر گاز ‌رسانی روبه‌رو نباشیم.
 
افتتاح‌های تاریخی در راه است
امسال، سالی است که رهبر معظم انقلاب این سال را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری کرده‌اند. سالی که باید تمام کارهای نیمه تمام به پایان برسد و ثمره آن منجر به تولید و اشتغال شود. وزیر نفت در این رابطه می‌گوید: « در سال ۹۶ افتتاح بزرگ و تاریخی را در عسلویه به ارزش ۲۰ میلیارد دلار خواهیم داشت و چندین پتروشیمی نیز افتتاح خواهد شد.

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و شعار سال در سال گذشته وظایفی که در زمینه اقتصاد مقاومتی بر عهده ما گذاشته شد به خوبی محقق شد و امسال نیز با عقد قرار داد‌های جدید نفتی و گازی نیز شاهد تحرک و اشتغال مستقیم و غیر‌مستقیم بسیاری خواهیم بود.»آنطور که زنگنه توضیح داده، در حال حاضر فاز‌های ۱۳، ۱۴، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ در اولویت هستند که تا پایان سال به همراه چند پتروشیمی به بهره برداری خواهند رسید.
 
از شش ماه گذشته به این سو، گفته‌های مسئولان وزارت نفت حکایت از آن دارد که آرزوی تاریخی برداشت یکسان از میدان مشترک گازی پارس جنوبی به واقعیت می‌پیوندد. زنگنه در این رابطه می‌گوید: «در سال ۸۴ برداشت‌ها از میادین مشترک از قطر پیشی گرفت و پس از آن فاصله زیادی ایجاد شد، امسال نیز با تلاش و همکاری مهندسین داخلی و فعالیت‌های شبانه روزی مجدد از قطر پیشی خواهیم گرفت. زیرا هم اکنون ٢١ فاز در دست بهره برداری داریم که انشالله تا پایان امسال به ٢۴ فاز خواهد رسید.»

قطعا این اتفاق تحول بزرگی در تولید گاز خواهد بود، چه آنکه افزایش بیش از ٢ برابری تولید گاز، سبب می‌شود که نیاز کشور از گاز تامی شود. از سویی استحصال اتان از خروجی فاز ١٢ پارس جنوبی قرار است با سرمایه‌گذاری ٧ میلیون دلاری که در این حوزه انجام شده، روزانه ١,٣ میلیون تن اتان  و ١,۵ میلیون تن ال پی جی برداشت شود و گاز متان را نیز به شبکه باز گرداند.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی از آغاز مرحله آزمایشی راه اندازی و تولید در لایه نفتی پارس جنوبی هم‌زمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت خبرداد.

به گزارش شانا، غلامرضا منوچهری روز یکشنبه (٢٩ اسفندماه) با اشاره به استمرار فعالیت‎ها برای راه‎اندازی شناور فرآورش و ذخیره‌سازی نفت (FPSO) ، چا‎ه‎ها و سکوی تولید در لایه نفتی پارس جنوبی، گفت: نخستین چاه‎های لایه نفتی پارس جنوبی از امروز (٢٩ اسفندماه ٩۵) هم‌زمان با میلاد دخت نبی اکرم (ص) و سالروز ملی شدن صنعت نفت، باز می‎شوند و برداشت نفت خام از این پروژه به تدریج به روزانه ٣۵ هزار بشکه در روز می‎رسد.
 
 تحول سوم، تولید نفت از پارس جنوبی
سالهاست که نفت پارس جنوبی برداشت نمی‌شود. اخیرا اعلام شد که این امر هم در دست اجراست و قرار است نفت این منطقه که اتفافا در درجه‌بندی نفت سبک محصوب می‌شود، برداشت شود. وزیر نفت در این رابطه خبر داده که  لایه نفتی پارس جنوبی نیز به‌زودی افتتاح می‌شود.

آن‌طور که اعلام شده هم اکنون روزانه بیش از ٢ هزار بشکه تولید می‌شود که برای افتتاح فاز اول آن این میزان باید به روزانه ٣۵ هزار بشکه برسد. غلامرضا منوچهری معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت هم در این رابطه گفته است: « برداشت از هر چاه با روزانه پنج هزار بشکه آغاز می‎شود و ظرف پنج تا هفت روز به تدریج به رقم برداشت روزانه ٣۵ هزار بشکه می‎رسیم و این رقم تولید استمرار خواهد داشت.
 
قرار است به محض این که ظرفیت مخزن شناور پالایشی کوروش که هم‌زمان کار جمع‌آوری و تصفیه نفت خام را انجام می‎دهد به مقداری مشخص رسید، نفتکش برای بارگیری محموله نفتی در کنار آن پهلو می‎گیرد و امیدواریم که ظرف ٣ تا ۴۵ روز آینده نخستین محموله صادراتی از لایه نفتی پارس جنوبی را داشته باشیم. «این عملیات برای نخستین بار است که این کار در ایران انجام می‎شود.

پروتکل صادراتی و پیش نیازها برای صادرات نخستین محموله نفت خام برداشتی از لایه نفتی پارس جنوبی آماده شده و از آنجا که عملیات استقرار نخستین شناور پالایشگاهی کشور به نام FPSO CYRUS در کنار سکوی چاه‌های لایه میدان نفتی پارس جنوبی از اوایل اسفندماه آغاز شده بود، حالا این برنامه هم به‌زودی اجرائی می‌شود.

گزارش‌ها حاکی است که حجم ذخایر درجای نفت خام لایه نفتی پارس جنوبی بیش از ١۴ میلیارد بشکه برآورد شده که فرایند برداشت از آن با بهره‌گیری از یک سکوی تولیدی با هفت حلقه چاه و پیش‌بینی سه حلقه چاه تزریقی، همچنین شناور پالایشگاهی مجهز به تازه‎ترین فناوری‌های روزآمد صنعت نفت که همه فرآیندهای تولید، آماده‌سازی، ذخیره‌سازی و سرانجام صادرات را به طور متمرکز امکان‌پذیر می‌کند میسر خواهد شد.

لینک خبر
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.