| کد خبر: 211154 |

واکنش گمرگ به اظهارات مدیرکل سازمان راهداری

سخنگوی گمرک به اظهارات مدیرکل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص وضعیت مرز میرجاوه و کامیون‌های متوقف شده در این منطقه واکنش نشان داد.

تین نیوز

سخنگوی گمرک به اظهارات مدیرکل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص وضعیت مرز میرجاوه و کامیون‌های متوقف شده در این منطقه واکنش نشان داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران اظهار کرد: پس از بستن مرز میرجاوه توسط پاکستان به دلیل شیوع کرونا، گمرک  به صاحبان کالا برای تغییر مسیر یا ابطال اظهارنامه‌های صادراتی اطلاع داده است تا با بازگشایی مجدد مرز از سوی پاکستانی ها  مجددا  صادرات یا ترانزیت کالا  را از سر بگیرند در همین راستا با همه دست اندرکاران حوزه تجارت از جمله سازمان راهداری نیز برای مجاب کردن شرکتهای حمل و نقلی از همان اسفندماه مکاتباتی داشتیم که متاسفانه بخشی از این شرکت ها به هشدارهای گمرک توجه نکردند.

وی افزود: باتوجه به مسدودی مرز کشور پاکستان بصورت  یکجانبه و توقف تعداد زیادی از کامیون‌ها و تانکرهای سوختی در برخی از مرزهای ایران با این کشور از جمله در مرز میرجاوه، برخی ابهامات به‌وجود آمد که در این خصوص باید اذعان داشت ، اساسا بحث تجمع کامیون‌ها و بلاتکلیفی آنها که از دغدغه های تمامی دستگاه‌های کشور و از جمله گمرک بوده است.

وی ادامه داد: علی رغم پیگیری‌های مستمر صورت گرفته از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله گمرکات اجرایی در سطح استان سیستان وبلوچستان، بدلیل  تصمیمات یکطرفه کشور پاکستان در مسدود کردن مرز با به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین عدم همکاری وهمیاری کامیونها وبرخی شرکت های حمل ونقل بوده است . بطوریکه شرکت های حمل ونقلی وصاحبان کالا پس از مسدودی مرزهای پاکستان این امکان را داشته اند که با استفاده از ظرفیت های قانونی برای انصراف از صادرات ویا تغییر مرزاز میرجاوه وانتقال کالا به سایر کشور ها اقدام کنند . ولیکن همچنان تعدادی از این کامیون‌ها و تانکرها از این فرصت استفاده نکرده و با توقف بی دلیل و غیرموجه موجب ایجاد ازدحام در برخی پارکینگ های مرزی شده‌اند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: با پیگیری‌های مستمر وبا درخواست تعداد زیادی از صاحبان کالا وهمکاری گمرک نسبت به تعیین تکلیف بیش از 300 دستگاه کامیون متوقف شده در مرز میرجاوه مبادرت شده است.

لطیفی بیان کرد: تعدادی از صاحبان کالا با اصلاح اظهارنامه های خود با تغییر مرز به سایر مرزها وگمرک هایی نظیر گمرک دوغارون، جلفا وچابهار هدایت شده اند. همچنین تعدادی از کامیونها به واگن ها وسیستم حمل ونقل ریلی منتقل شده اند و تعدادی نیز با ابطال اظهار نامه ، محموله های  در اختیار صاحبان کالا قرار گرفته است .

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از کالاهای صادراتی از مرز میرجاوه تانکرهای حمل مواد سوختی ومشتقات نفتی هستند ادامه داد: تعداد زیادی از کامیونهای حامل گاز صادراتی با درخواست صاحبان کالا ومسئولان استانی خود وبا مشارکت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان پس از ابطال ویا اصلاح اظهارنامه در مخازن استانی تخلیه شده است که بطور نمونه این مورد شامل 177 دستگاه کامیون وتانکر شده است وبرخی از شرکت هانیز با جداسازی کشنده از محموله با مسئولیت خود درحال فعالیت در حوزه حمل و نقل با کشنده هایشان هستند و تعداد محدودی کامیون در این مرز متوقف است. .

این مقام گمرک ایران افزود : همانگونه که تعداد زیادی از کامیونها وبا درخواست صاحبان کالا تعیین تکلیف شده اند، این امکان برای سایر کامیونها وبا درخواست رسمی صاحبان کالا مقدور است وطبعا کلیه تبعات عدم استفاده از این امکان بر عهده صاحبان کالا وشرکت های حمل ونقل است .

لطیفی گفت :در مورد کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی نیز تاکید میشود که امکان تغییر مرزوترانزیت مجدد کالا حسب درخواست شرکت های حمل ونقل مربوطه به سایر مرزها وجود دارد بطوریکه از کامیونهای متوقف در مرز میرجاوه، تعدادی نیز با تقاضای شرکت های حمل مربوطه مجددا به گمرکات چابهار وجلفا ترانزیت شده اند .

وی ادامه داد: اساسا مجوز فعالیت شرکت های حمل ونقل از سوی سازمان حمل ونقل جاده ای صادر می شود همچنین از سوی دیگر مجوز پارکینگ ها برای توقف کامیونهای حامل کالاهای صادراتی وترانزیتی نیز توسط این سازمان صادر می شود لذا تقاضای گمرک از سازمان حمل ونقل جاده ای این است که با توجه به اینکه کشور پاکستان از زمان شیوع ویروس کرونا بطور یکجانبه اقدام به مسدودی مرزهای خود کرده است واساسا امکان انجام هرگونه تشریفات صادرات ،ترانزیت واصلاح یا ابطال اظهار نامه های گمرکی نیز صرفا از سوی شرکت های حمل ونقل وصاحبان کالا امکان پذیر است، وباعنایت به اینکه امکان نظارت بر عملکرد این شرکت ها از سوی سازمان حمل ونقل جاده ای مقدور است ، این سازمان نسبت به ترغیب شرکت های حمل برای ارائه درخواست تغییر مرز وترانزیت مجدد کالا به سایر مرزها ، همکاری لازم را بعمل آورد .

لطیفی با اشاره به اقدامات گمرک در پی تصمیم یکجانبه پاکستان در انسداد مرزهای خود با کشورمان گفت : در مکاتبه ای که رییس کل گمرک ایران به بالاترین مقام گمرک پاکستان داشته بر لزوم اجرای پروتکل های بهداشتی به جای مسدود کردن مرزها تاکید شده است و در همین زمینه مکاتبات دیگری نیز با سازمان جهانی گمرک و وزارت امور خارجه  شده تا توقف تجارت را شاهد نباشیم ، علاوه بر این موارد  گمرک استان نیز  با ارسال 14 نامه به مسئولین استانی از جمله مدیرکل سازمان حمل‌و‌نقل جاده ای استان در اسفند سال گذشته و فعال سازی دفاتر کنسولی دو کشور و انجام مذاکرات وملاقات های مرزی با مسئولین گمرکی و مرزی پاکستان  تمام تلاش خود را به منظور بازگشایی مرزهای تجاری وتسهیل تجارت خارجی با پاکستان کرده است.

به گفته وی، لیکن همکاری شرکت های حمل ونقل واستفاده از فرصت های قانونی موجود جهت تغییر مرز می تواند از ازدحام در مرز وتوقف وبلاتکلیفی کالاها جلوگیری کند وگمرک آمادگی کامل خود را برای  بهره برداری مناسب وشایسته این تسهیلات توسط تجار وصادرکنندگان کالا را اعلام می‌دارد.

به گزارش تسنیم، اخیرا سلمان‌زاده مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با تشریح جدیدترین وضعیت ورود و خروج کامیون‌ها در مرزهای کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا، گمرک را مسئول حل مشکل کامیون‌های متوقف شده مرز میرجاوه معرفی کرده بود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.