| کد خبر: 188808 |

◄ همایش سراسری معاونان راهداری و فنی سراسر کشور برگزار شد

حجم بارش‌های سیل آسا همزمان با تردد وسایط‌ نقلیه به ویژه در استان‌ها و محورهای پرتردد، حجم خسارت به راه‌ها را افزایش داد. هم اکنون در استان‌های سیل زده ایلام، خوزستان، لرستان و گلستان امکان تردد مردم در راه‌های ارتباطی بین شهرها و روستاها برقرار شده است.

تین نیوز

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در همایش سراسری معاونان راهداری و فنی کضور گفت: حجم بارش‌های سیل آسا همزمان با تردد وسایط‌ نقلیه به ویژه در استان‌ها و محورهای پرتردد، حجم خسارت به راه‌ها را افزایش داد. هم اکنون در استان‌های سیل زده ایلام، خوزستان، لرستان و گلستان امکان تردد مردم در راه‌های ارتباطی بین شهرها و روستاها برقرار شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، حیدر مطاعی معاون راهداری این سازمان در همایش سراسری معاون راهداری و فنی سراسر کشور با اشاره به این مطلب افزود: تعامل معاونان راهداری استان‌های سراسر کشور درخصوص موضوعات تخصصی حوزه راهداری برای افزایش بهره‌وری در این حوزه منتج به انجام بهینه عملیات راهداری و استفاده حداکثری از امکانات در اختیار است. در زمستان گذشته بارندگی‌های زیادی داشتیم که حجم بارش‌ها همزمان با تردد وسایط‌ نقلیه به ویژه در استان‌ها و محورهای پرتردد، حجم خسارت را به راه‌ها افزایش داده است. که در این راستا انجام عملیات راهداری جاری و تعمیر خسارات وارده به جسم خاک در اسرع وقت حائز اهمیت است و از انباشت خسارات به راه‌ها و افزایش اعتبارات مورد نیاز برای این امر جلوگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص اجرای طرح راهداری زمستانی و طرح نوروزی و به ویژه در زمان وقوع سیل در استانهای شمالی، غربی و جنوبی کشور، تلاش راهداران در بعد استانی و در بعد ملی قابل ستایش است.

تأکید بر لزوم استفاده از تراشه‌های آسفالت

در ادامه این نشست تخصصی، رضا اکبری مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن تقدیر از خدمات راهداران در ماه‌های گذشته درخصوص انجام طرحهای راهداری زمستانی، نوروز و مقابله با بحران سیل در استان‌های سیل‌زده، به افزایش هزینه‌های حوزه راهداری و کاهش میزان اعتبارات درخصوص نگهداری راه‌های شریانی در سال جاری اشاره کرد و افزود: این امر لزوم توجه به اولویت‌بندی در زمینه نگهداری راه‌ها را ضروری می‌سازد و اینکه باید راجع به انجام امور نگهداری راهها و اتخاذ رویکردهای مناسب، با تفکر و بررسی عمل شود که کجاها و در چه محورهایی می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد و یا اینه امور نگهداری با اولویت‌بندی انجام شود.

اکبری با اشاره به اینکه بهسازی سبک و سنگین و نگهداری جاری و پیشگیرانه باید باتوجه به گزارش وضعیت رویه راه‌های کشور PMS انجام شود خاطرنشان کرد: اولویت اول روکش آسفالت گرم شش محور از محورهای شریانی است که در این محورها به هیچ وجه کار با دوام کمتر از ۲ سال انجام نشود

مدیرکل دفتر نگهداری راههای سازمان همچنین به لزوم استفاده از تراشه‌های آسفالت تأکید کرد و گفت: در سال گذشته دستورالعمل استفاده از تراشه‌های آسفالت به استانها ابلاغ شده است که این امر می‌توان صرفه‌جویی اقتصادی ایجاد کرد که باتوجه به وجود ۳ الی ۵/۳ درصدی قیر در آن به میزان قابل‌توجهی به صرفه است.

کمبود جدی اعتبارات در حوزه راههای فرعی و روستایی

در ادامه این نشست حمزه ذاکری مدیرکل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی به وسعت گسترده طول راههای فرعی و روستایی و اعتبارات کم اختصاص یافته به این حوزه اشاره کرد و افزود:

براساس برنامه ششم سالانه باید ۲۰ درصد راهها نگهداری شود که تحقق این امر باتوجه به خرابی‌ها و خسارات صورت گرفته و کاهش اعتبارات این حوزه امر دشواری است در این ارتباط طبق دستورالعمل ابلاغی به استانها در سال گذشته، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانها باید نسبت به انجام پروژه‌های راهداری و نگهداری در حوزه نگهداری راههای روستایی و فرعی از طریق اعتبارات استانی از طریق شورای برنامه‌ریزی استان اقدام کنند.

ذاکری خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ سامانه مدیریت روسازی راههای فرعی مورد بهره‌برداری قرار گرفت که این سامانه تحت وب بوده و اطلاعات و داده‌های برداشت شده از رویه راههای کشور در استانها و ستاد مرکزی همزمان قابل دسترسی است. در این راستا انتظار می‌رود درخواستهایی که برای صدور مجوز به ستاد مرکزی ارسال می‌شود، منضم به بررسی‌های لازم در این خصوص باشد که در غیر اینصورت نسبت به صدور مجوز اقدام نمی‌شود.

تشکیل کمیته فنی در ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها

معاون برنامه‌ریزی سازمان  اظهار کرد: معاونان فنی و معاونان راهداری برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی کارهای مشترک زیادی دارند لذا  برای نظارت بیشتر  بر اجرای بهتر پروژه‌ها، ضروری است کمیته فنی متشکل از معاون راهداری، معاون فنی و کارشناسان ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها تشکیل شود و مطالعه پروژه، برآورد و اجرا  در کمیته بررسی شود.

وی افزود:  مسئولیت برآورد پروژه، نظارت بر اجرای  پروژه تا آخرین مرحله تحویل  برعهده مدیران فنی می‌باشد، همچنین مدیران فنی می توانند  با استفاده از سامانه پروژه‌های عمرانی که در ادارات کل  راه اندازی شده است، بررسی صورت وضعیت پروژه‌‌ها ، جرائم و تأخیر در تحویل پروژه را واضح و روشن پیگیری کنند.

مقبلی تأکید کرد: بر اساس  پیش بینی سازمان هواشناسی در ادامه سال جاری نیز با بارش‌های سیل‌آسا مواجه خواهیم بود، بنابر این با توجه به تجربه سیل گذشته ضرورت دارد در فرصت باقی مانده، تنظیم بستر رودخانه ها، کم کردن شکستگی‌ها با استفاده از سنگ‌های حجیم در بستر رودخانه‌ها برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ناشی از حوادث طبیعی مانند  سیل به ابنیه فنی در دستور کار ادارات کل قرار گیرد.

 معاون برنامه‌ریزی گفت: با توجه به کمبود اعتبارات ملی، باید برنامه‌ریزی مناسب برای اجرای پروژه‌ها برمبنای توجیه اقتصادی پروژه‌ها انجام شود و اعتبارات برای پروژهایی که به حداقل هزینه برای بهره‌برداری نیاز دارند، تخصیص داده شود، همچنین مدیران راهداری و فنی می‌توانند برای  ساخت و نگهداری راه‌های روستایی از اعتبارات استانی استفاده کنند.

مدیرکل دفتر فنی و امور پیمان‌ها توصیه‌هایی درخصوص پیمان عنوان کرد و بر اهمیت و ضرورت مستندسازی در زمینه پیمان برای رسیدگی در کمیته پیمان ستاد، پرهیزی از ماده ۴۶ با ممانعت از خاتمه پیمان و اهتمام ویژه به مقوله تعمیر و نگهدای هدفمند از پروژه‌ها و ساختمان‌های اداری، مدیریت و کنترل بر اعتبارات تخصیص داده شده به استان‌ها تأکید کرد.

شایان ذکر است، بهره‌گیری از ظرفیت ماده ۱۲ سازمان برنامه و بودجه، رسیدگی به صورت وضعیت‌ها با استفاده از ظرفیت همکاران ستاد از دیگر مواردی بود که مدیرکل دفتر فنی و امور پیمان‌ها به آن‌ها اشاره کرد.

سازمان را به سمت چابک‌سازی سوق دهیم

در ادامه این نشست محمد تیموری معاون توسعه مدیریت و منابع اظهار کرد: پویایی و بهره‌وری سازمان‌ها در قالب چابک‌سازی امکان‌پذیر است و سازمان ما نیز برای افزایش بهره‌وری در فرایند امور باید به سمت چابک‌سازی  سازمانی حرکت کند.‌

وی ضمن تأکید بر اهمیت دقت نظر در وصول درآمدها، نحوه وصول و ردیابی درآمدها گفت: به رغم این که هزینه‌ها در سال‌جاری دارای سیر صعودی بوده است، در سال‌جاری در بودجه کل کشور اعتبارات منابع عمومی نسبت به سال قبل افزایشی نداشته است لذا میزان اعتبار ثابت است و با این منابع می‌توان حجم کمتری از امور انجام داد بنابراین در سال‌جاری تأکید بر اولویت‌بندی و امتیاز‌دهی به پروژه‌هایی است که از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

ارتقای کیفیت ارایه خدمات مجتمع‌های خدماتی – رفاهی

حمیدرضا شهرکی ثانوی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری با حضور در این همایش طی سخنانی بر ارتقای کیفیت ارایه خدمات از سوی مجتمع‌های خدماتی – رفاهی به هم‌وطنان و استفاده‌کنندگان از این مجتمع‌ها تأکید کرد.

وی افزود: در راستای تأکیدات وزیر راه و شهرسازی درخصوص توسعه فضاهای عمومی، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی با کیفیت بالا و در فضای مناسب، این امر باید در دستور کار مدیران مجتمع‌ها قرار گیرد و از سوی رؤسای استان‌ها نظارت و کنترل‌های لازم انجام شود.

شهرکی‌ثانوی همچنین از اجرای طرح رتبه‌بندی مجتمع‌های خدماتی – رفاهی خبر داد و افزود:طرح مذکور از طریق مشاور در حال انجام است و پس از تائید در استان‌ها اجرا می‌شود.

گفتنی است در حال حاضر بالغ بر ۷۵۳ مجتمع‌ خدماتی – رفاهی در کشور به بهره‌برداری رسیده است که در ایجاد اشتغال در صنعت حمل و نقل کشور نقش قابل توجهی دارد.

توسعه پروژه‌های سامانه‌های حمل و نقل هوشمند

علی اکبر آشوری رئیس مرکز مدیریت راه‌های کشور گزارشی از پیشرفت پروژه‌های حمل و نقل هوشمند در کشور ارایه و بر توسعه این پروژه‌ها در سال‌جاری تأکید کرد.

وی افزود: پروژه‌ سامانه توزین در حال حرکت، سامانه مدیریت ناوگان، دوربین‌های نظارت تصویری و سامانه اطلاع‌رسانی ۱۴۱ از جمله پروژه‌های اولویت‌دار در سال‌جاری است که بسترهای توسعه ظرفیت این سامانه‌ها در همه استان‌ها فراهم شده است.

آشوری در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات مربوط به آماده‌سازی زیرساخت‌ها و نصب این سامانه‌ها اشاره کرد و افزود :در مکان‌یابی و نصب این سامانه‌ها شاخص‌های ایمنی و حریم راه‌ها در نظر گرفته می‌شود و با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله پلیس راه، بهره‌برداری می‌شود.

 در حال حاضر بیش از ۷۷۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری در سراسر کشور راه‌اندازی شده است.

یادآور می‌شود در این نشست همچنین تعدادی از معاونین راهداری و فنی و نظارت ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانها به نمایندگی از سایر ادارات کل، مشکلات و انتظارات حوزه کاری خود را در قالب پرسش و پاسخ مطرح کردند. ​

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.