| کد خبر: 171348 |

◄ کارنامه توافقات ترانزیتی ایران از ابتدای سال 97

رضا نفیسی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات انجام‌شده اظهار داشت: در این مدت سعی شد ارتباطات حمل‌ونقلی با کشورهای همسایه و سایر کشورها توسعه یابد.

تین نیوز

رضا نفیسی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات انجام‌شده اظهار کرد: در این مدت سعی شد ارتباطات حمل‌ونقلی با کشورهای همسایه و سایر کشورها توسعه یابد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، نفیسی افزود: توسعه ارتباطات با کشورهای دارای مراودات ترانزیتی از طریق برگزاری جلسات و دیدار‌های دوجانبه در دستورکار این دفتر قرار گرفت تا مسائل و مشکلات با تعامل و تبادل‌نظر برطرف یا درصورتی نبود مشکلات و موانع روابط تحکیم شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت حمل‌ونقل بین‌المللی با اشاره به برنامه سازمان برای توسعه ارتباطات حمل‌ونقلی با سایر کشور‌ها بیان داشت: در سال‌جاری جلساتی با کشورهای سوئیس و یونان، ترکمنستان،  ازبکستان، گرجستان، آذربایجان برگزارشده است.

نفیسی با اشاره به نتایج جلسه با مسئولان حمل‌ونقل  کشور گرجستان گفت: در این جلسه دو کشور با حسن نیت و باهدف ارائه تسهیلات بیشتر برای شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی و گرجی، موافقت کردند  تسهیلاتی برای کامیون‌های گرجی و ایرانی قائل شوند و تا سال ۲۰۱۹ بالغ‌بر ۱۹ هزار پروانه تردد بین دو کشور تبادل شود.

او درخصوص نشست دوجانبه ایران و ترکمنستان نیز گفت: با توجه به افزایش یک‌جانبه اخذ عوارض از ناوگان ترانزیتی ایرانی در خاک ترکمنستان از ۱ به ۱.۵ دلار، سفیر ترکمنستان با درخواست معاون وزیر راه و شهرسازی و حضور در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دیدار و درخصوص رفع موانع ترانزیتی و توسعه روابط حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور گفت‌وگو کردند که سفیر ترکمنستان یکی از دلایل این افزایش را اخذ مابه‌التفاوت سوخت در مرز بازرگان از کامیون‌های ترکمنی اعلام کرد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی یادآور شد: مابه‌التفاوت سوخت در مرز بازرگان نه‌تنها از کامیون‌های خارجی بلکه از ناوگان ایرانی نیز اخذ می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به نارضایتی رانندگان ناوگان ایرانی عبوری از مرز ترکمنستان و افزایش ۶۰۰ دلاری هزینه‌های آن‌ها بیان داشت: در بخش‌نامه ابلاغی ۱۵ تیرماه، بارگیری کامیون‌های ترکمنی که مبادرت به حمل کالای ترانزیتی ترکمنستان و صادراتی ایران از داخل پایانه‌های مرزی ایران را داشتند ممنوع گردید؛ اما مجدد از آن‌ها دعوت شد تا برای رفع این مشکل در جلسات حضور یابند.

نفیسی درخصوص امضا توافق‌نامه‌ حمل‌ونقل جاده‌ای در سفر رئیس‌جمهوری به سوئیس اظهار داشت: سوئیس تنها کشوری بود که موافقت‌نامه حمل‌ونقلی با ایران نداشت که پیش‌نویس این توافق‌نامه در اواخر فروردین‌ماه سال‌جاری با هیئت سوئیسی امضا و مقرر شد در سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به سوئیس این توافقنامه امضا شود.

او افزود: از مزایای این توافق‌نامه می‌توان به نامحدود بودن تردد و حمایت سازمان‌های بین‌المللی حمل‌ونقلی از آن اشاره کرد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی همچنین به نشست با مسئولان حمل‌ونقل جاده‌ای ازبکستان اشاره کرد و گفت: حذف عوارض ورود از ناوگان جاده‌ای یکدیگر باهدف کاهش هزینه‌های جابجایی کالا بین دو کشور و ترانزیت از قلمرو یکدیگر، چگونگی افزایش تردد ناوگان جاده‌ای ازبکی به ایران و مسائل مربوط به تردد کامیون‌های دو طرف از مرزهای جاده‌ای دو کشور، عوارض و هزینه‌های پرداختی توسط رانندگان ازجمله مواردی بودند که مورد مذاکره قرار گرفت.

او در ادامه با اشاره به اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای فی‌مابین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری یونان به‌منظور توسعه هرچه بیشتر روابط حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای فی‌مابین برگزار و درزمینهٔ بررسی مسائل و مشکلات حمل‌ونقل کالا و مسافر بین دو کشور و سایر موارد مذاکره شد که طرفین به توافقاتی دست یافتند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی اظهار داشت: با توجه به اهمیت حمل‌ونقل چندمنظوره طرف ایرانی اعلام کرد که همکاری چندجانبه برای پیگیری راه‌اندازی کریدور خلیج‌فارس–دریای سیاه بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان‌، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان ضرورت دارد.

نفیسی که عضو کمیته برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب نیز هست درخصوص برگزاری این اجلاس که در مهرماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود، گفت: کریدور شمال-جنوب که وظیفه حمل بار هند به روسیه را دارد برای فعال شدن می‌تواند توسط اعضای این کریدور موردحمایت قرار گیرد که در این خصوص برگزاری نشست‌هایی با کشورهای عضو به‌منظور تبادل‌نظر و بحث و بررسی، تأثیرگذار خواهد بود.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به شناسایی بارهای عبوری از کریدور شمال-جنوب اشاره کرد و گفت: نزدیک  ۴.۵ میلیون تن بین هند و روسیه مبادلات تجاری وجود دارد که این کریدور می‌تواند نقش بسزایی در جابجایی کالا بین دو کشور ایفا کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.