| کد خبر: 153900 |

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی خبر داد:

خراسان شمالی سومین استان در سوانح ترافیکی راکبان موتورسیکلت

علی اصغر بدیعی مقدم مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: این استان به لحاظ بالا بودن شمار سوانح ترافیکی موتورسیکلت سواران در جایگاه سوم استان‌های کشور قرار دارد.

تین نیوز

علی اصغر بدیعی مقدم مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: این استان به لحاظ بالا بودن شمار سوانح ترافیکی موتورسیکلت سواران در جایگاه سوم استان‌های کشور قرار دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی، علی‌اصغر بدیعی مقدم اظهار کرد: شمار راکبان موتورسیکلت قربانی حوادث رانندگی در این استان ۱۰ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

بدیعی مقدم افزود: در سطح کشور به طور میانگین حدود ۲۰ درصد از  قربانیان سوانح ترافیکی، راکبان موتورسیکلت هستند اما این رقم در خراسان شمالی ۳۰ درصد است.

وی گفت: اجرای طرح ارتقای ایمنی موتورسیکلت سواران هر ساله در استان اجرا می‌شود و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز توجه ویژه‌ای برای حمایت از اجرای برنامه‌ها دارد و اعتبار مناسبی نیز در این باره دیده است.

وی شناسایی روستاهای پرتصادف برای راکبان موتورسیکلت را از برنامه‌های مهم برای کاهش این سوانح عنوان کرد و گفت: بر اساس نتایج مطالعه مشاور، ۳۷ روستای استان به عنوان روستاهای پرتصادف برای راکبان موتورسیکلت شناسایی شد که این نتایج مبنای برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته است.

بدیعی مقدم تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی، توزیع اقلام مختلف ایمنی از جمله شب نماها و کلاه ایمنی رایگان از جمله برنامه‌هایی است که برای کاهش میزان تصادفات و نیز کاهش میزان شدت حادثه و صدمه در سوانح احتمالی است.

وی گفت: بر اساس نتایج مطالعه مشاور، علت مرگ موتورسواران در ۹۲.۳۶ درصد از حادثه‌ها، ضربه به سر و گردن گزارش شده است و بر این اساس برای کاهش میزان تلفات در حادثه‌های احتمالی فرهنگ‌سازی برای ترویج استفاده از کلاه ایمنی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: موتورسیکلت ناایمن‌ترین وسیله نقلیه است و از این رو برای کاهش صدمات باید هم راننده و هم سرنشینان از کلاه ایمنی استفاده کنند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی بیان کرد: پارسال حدود ۵۰۰ دستگاه کلاه ایمنی به صورت رایگان میان موتورسیکلت سواران توزیع شد و  امسال نیز توزیع هم همین تعداد کلاه ایمنی در دستور کار است.

وی افزود: توزیع کلاه ایمنی رایگان، یک اقدام فرهنگی است که در این اقدام تلاش داریم تا استفاده از آن میان مردم  روستاها نیز فرهنگ‌سازی شود.

وی گفت: برای کاهش میزان تصادفات، آموزش‌های لازم داده می‌شود و علاوه بر آن توزیع برچسب شبرنگ نیز در دستور کار است.

وی اظهار کرد: علت برخی حادثه‌ها نقص در سیستم روشنایی موتورسیکلت است که این شبرنگ‌ها کمک می‌کند تا موتورسوار در شب دیده شود.

به گفته وی بر اساس نتایج این مشاور، تنها ۶.۷ درصد از  راکبان موتورسیکلت گواهینامه دارند و مابقی یعنی ۹۳.۳ درصد از این راننده‌ها گواهینامه نداشته‌اند و زمانی که فرد گواهینامه ندارد، احتمال وقوع حادثه بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان آموزش به موتورسواران مغفول مانده است و باید بیشتر مورد توجه باشد افزود: در سال گذشته ۳۷ روستا به عنوان روستاهای پرتصادف برای موتورسیکلت شناسایی شدند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: بر اساس فراخوان داده شده، از دهیاران این روستاها درخواست شد تا لیستی از راکبان موتورسیکلت در روستا را ارائه دهند.

وی گفت: خانواده‌ها بدون اینکه از خطرات استفاده از موتورسیکلت آشنایی داشته باشند موتورسیکلت را در اختیار فرزندان کم سن و سال قرار می‌دهند، بعضاً پسران ۱۲، ۱۳ ساله از موتورسیکلت استفاده می‌کند و یا دانش‌آموزان برای رفت و آمد به مدرسه در روستای مجاور در جاده‌ها با موتورسیکلت تردد دارند. وی افزود: یکی از آموزش‌ها در مدارس همین است که دانش‌آموزان از موتورسیکلت استفاده نکنند. وی با اشاره به اینکه بعضاً نوجوان و دانش‌آموز به لحاظ جثه کوچک  توانایی لازم برای کنترل وسیله را ندارد گفت: متأسفانه پدر و مادر خطر را درک نکرده و  یا  منع قانونی استفاده از این وسیله نقلیه را نمی‌دانند و اطلاع ندارند.

بدیعی مقدم افزود: یکی از محورهای پر تصادف برای راکبان موتورسیکلت محور زرق آباد در شهرستان اسفراین است و نیز محور روستای خانلق در شهرستان شیروان است و بر اساس نتایج مطالعات مشاور بیشتر حادثه‌ها برای راکبان موتورسیکلت در راه روستایی و یا در محورهای نزدیک شهرها به ثبت رسیده است.

وی عنوان کرد: ۵۰ تا ۵۲ درصد از حوادث رانندگی راکبان موتورسیکلت در راه‌های روستایی، ۱۲ تا ۱۶ درصد در محورهای فرعی، ۲۲ درصد در محورهای اصلی و ۱۰ درصد در بزرگراه‌ها اتفاق افتاده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.