◄ میرشفیع: راه آهن رشت – آستارا با کمتر از ۷۰۰ میلیون دلار قابل تکمیل است
یک کارشناس صنعت ریلی گفت: پروژه راه آهن رشت - آستارا با هزینه ای کمتر از ۷۰۰ میلیون دلار و با توان داخلی قابل اجراست و پرداخت هزینه های دوبرابری برای اجرای چنین پروژه ای منطقی نیست.

نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی، با اشاره به اهمیت کریدور رشت – آستارا گفت: این مسیر می تواند ایران را به اروپا، روسیه و قفقاز متصل کند، هرچند مسیرهای جایگزین مانند تبریز – نخجوان – گرجستان نیز وجود دارد و پس از صلح اخیر میان ارمنستان و آذربایجان، احیای این کریدور در دستور کار کشورهای منطقه قرار گرفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سید حسین میرشفیع با بیان اینکه پروژه احداث راه آهن رشت – آستارا سال هاست در برنامه دولت بوده، افزود: این طرح هم مجوز ماده ۲۳ و هم مراحل مطالعاتی را پشت سر گذاشته و اکنون پیمانکار آن، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مشخص است. تاکنون حدود ۵۰ درصد مسیر تملک شده است.
میرشفیع یادآور شد که طبق توافق اولیه با روسیه، قرار بود این پروژه به صورت BOT اجرا شود، اما بعداً مدل تأمین مالی به فاینانس تغییر یافت. مبلغ مصوب این فاینانس ۱.۶ میلیارد یورو بود، اما اختلاف نظر بر سر برآورد هزینه ها و کامل نبودن مطالعات مانع امضای قرارداد تجاری شد.
این کارشناس صنعت ریلی با اشاره به نتایج بازبینی مطالعات و مهندسی ارزش پروژه گفت: برآوردها نشان می دهد خط رشت – آستارا با هزینه ای حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار قابل تکمیل است و پرداخت دوبرابر این رقم منطقی نیست. به گفته او، حتی سرمایه گذاران داخلی و ایرانیان خارج از کشور آمادگی دارند این مبلغ را تأمین کنند.
تردید روس ها و محدودیت های زیرساختی
میرشفیع اظهار داشت که روس ها به دلیل نگرانی از بازگشت سرمایه، نگاه محتاطانه تری اتخاذ کرده اند و ظرفیت فعلی خطوط ریلی در منطقه، مانند محور قزوین – رشت و راه آهن آذربایجان، کشش بارهای سنگین را ندارد. برآورد اولیه ترانزیت ۱۵ تا ۳۰ میلیون تن در سال از این مسیر، به گفته او، بیش از حد خوش بینانه بوده و تحقق آن در شرایط فعلی دور از واقعیت است.
وی افزود: مسیرهای جایگزین مانند اینچه برون و جلفا نیز می توانند بخشی از بارهای ترانزیتی را جذب کنند و همین نکته بازگشت سرمایه سنگین در کریدور رشت – آستارا را دشوار می کند.
ضرورت توجه به گلوگاه های حیاتی شبکه ریلی
میرشفیع تأکید کرد سرمایه گذاری در گلوگاه های دیگر شبکه ریلی کشور، از جمله محور تهران – رشت و ادامه آن تا بندرعباس، می تواند اثربخشی بیشتری در توسعه ترانزیت داشته باشد. وی یادآور شد که بهره برداری از بندر کاسپین و تکمیل مسیرهای تهران – تبریز و خاوران، انتقال بار به بنادر غرب دریای مازندران را تسهیل کرده است.