۶ شهرستان غربی خراسان رضوی هنوز چشم انتظار راه آهن هستند
با وجود قرارگیری ۶ شهرستان خراسان رضوی میان دو خط ریلی اصلی تهران مشهد، اتصال آن ها همچنان رویایی تحقق نیافته باقی مانده است.

با توجه به اینکه شهرستان های کاشمر، خلیل آباد، بردسکن، مه ولات، ششتمد و سبزوار واقع در غرب و جنوب غرب خراسان رضوی در میانه ۲ خط ریلی مشهد- تهران و مشهد-بافق (شمال به جنوب) قرار گرفته اند، اما اتصال این ۶ شهرستان به دو خط راه آهن اصلی به رویایی برای این مناطق تبدیل شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، با اعلام مسولان محلی برای پیوستن ۶ شهرستان یاد شده در خراسان رضوی به شبکه ریلی کشور طرح مطالعاتی اتصال راه آهن مشهد- تهران به راه آهن مشهد- بافق از مسیر کاشمر و دیگر شهرستان های مذکور در سال ۱۳۹۱ آغاز شده است.
با گذشت بیش از ۱۳ سال فقط بخشی از این طرح مطالعاتی به ثمر نشسته و هنوز اجرای این طرح مصوب در بخش مطالعاتی، در هاله ای از ابهام قرار دارد.
مزایای اقتصادی و اجتماعی یک خط آهن ۲۲۰ کیلومتری
فرماندار کاشمر در این خصوص گفت: طرح مطالعاتی اتصال کاشمر، مه ولات، خلیل آباد، سبزوار، ششتمد و بردسکن به شبکه ریلی با خط آهنی به طول ۲۲۰ کیلومتر آغاز شده و ۱۴۰ کیلومتر آن تکمیل شده است، فرمانداران این خطه خواستار تسریع در پیگیری طرح مطالعاتی اتصال راه آهن مشهد- بافق به مشهد- تهران از طریق این خط آهن هستند.
محمد قربانی افزود: برای اجرای طرح مطالعاتی در۸۰ کیلومتر باقی مانده باید با پیگیری های مستمر و مجدانه، این مطالعات به سرانجام برسد و زمینه آغاز عملیات اجرایی فراهم شود.
وی تصریح کرد: با اجرای پروژه مزبور، راه آهن بافق- مشهد به راه آهن تهران-مشهد متصل می شود که به معنای ایجاد یک شریان حیاتی جدید است.
به گفته وی، این مسیر با عبور از شهرستان های مه ولات، کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و ششتمد در نهایت به ایستگاه راه آهن سبزوار خواهد رسید و علاوه بر جابه جایی مسافر می تواند برای ترانزیت و جابجایی بار منطقه به بنادر و مبادی خروجی کشور مورد استفاده ویژه قرار گیرد و منطقه را به مرکز ثقل اقتصادی تبدیل کند.
فرماندار کاشمر به ظرفیت عظیم معدنی در منطقه ترشیز بویژه بردسکن اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست با اتصال کاشمر و بردسکن به ایستگاه نصرآباد شهرستان مه ولات می توان مواد معدنی خام معادن منطقه را به مراکز فرآوری در دیگر نقاط کشور منتقل کرد و یا برای صادرات به بنادر جنوبی فرستاد که خود تحولی بزرگ برای اقتصاد معدنی منطقه است.
راه آهن، فرصت طلایی و نیاز حیاتی
علی گرمابی، فرماندار خلیل آباد نیز با تاکید بر ضرورت توسعه پایدار منطقه گفت: ما دیگر به تصمیم گیری های جزیره ای فکر نمی کنیم، دغدغه ما توسعه کلان منطقه است و راه آهن، نیاز اصلی و حیاتی ماست و این فرصتی طلایی نباید از دست برود.
ریحانه شریعتی، فرماندار مه ولات نیز ضمن گله مندی از ناایمن بودن جاده های منطقه اظهار کرد: مردم ما بیش از این تحمل داغ فوت عزیزانشان بواسطه تصادفات جاده ای را ندارند، لذا بی وقفه پیگیر خواهیم بود تا این طرح ریلی امیدبخش در زمان مناسب آغاز و به بهره برداری برسد.
حسین فیض آبادی، فرماندار ششتمد نیز گفت: ۷۰ کیلومتر از این مسیر در حوزه این شهرستان قرار دارد و ما آماده هرگونه همکاری برای تسهیل عملیات اجرایی خط آهن از مه ولات تا سبزوار هستیم.
محمد قربانی فرماندار کاشمر از هماهنگی و اتفاق نظر مدیران اجرایی شهرستان های منطقه برای پیگیری احداث این خط آهن خبر داد و گفت: فرمانداران منطقه با امضای یک درخواستی رسمی از استاندار خراسان رضوی خواسته اند تا با برگزاری جلساتی در سطح استانی و با حضور نمایندگان مجلس، مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی، شرکت توسعه زیرساخت حمل و نقل و معاونان استاندار، اعتبار لازم برای این طرح تخصیص یابد و روند اجرای آن تسریع شود.
تودرتوی تامین اعتبار برای طرح مطالعاتی
کارشناس راه آهن شرکت توسعه و ساخت زیربناهای حمل و نقل خراسان رضوی نیز گفت: طول مسیر این خط ریلی به دلیل شرایط جغرافیایی از ۲۲۰ کیلومتر اولیه به ۲۸۰ کیلومتر افزایش یافته و هزینه ای حدود ۲۲۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای آن پیش بینی می شود.
علیرضا دیواندری افزود: از طرفی جابه جایی بار و ترانزیت کالا اصلی ترین توجیه اقتصادی این طرح ریلی است.
حسین نازدار، مدیر طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان رضوی نیز به گفت: مطالعات مرحله نخست این طرح ریلی انجام شده و اکنون پیگیر تامین منابع برای اجرای فاز دوم طرح مطالعاتی هستیم تا در نهایت اجرای طرح در آینده انجام شود.
به گفته مسوولان اجرایی طرح ریلی راه آهن مه ولات-سبزوار با پیش بینی اعتبار ۲۲۰ هزار میلیارد ریالی در خم نخست، یعنی طرح مطالعاتی مانده است و نه برای اعتبار کلان اجرایی بلکه برای تزریق اعتبار طرح مطالعاتی نیازمند مصوبات بودجه ای است.
با این اوصاف رویای اتصال شهرستان های غربی خراسان رضوی به شبکه ریلی هرچند شیرین اما بسیار دست نیافتنی به نظر می رسد.
راه حل دست یابی رویایی مردمان منطقه ترشیز و سبزوار به این زیرساخت حمل و نقل سریع و ایمن نیازمند ایده ها و طرح های نو و شگرف است.