تاکید ویژه رئیس جمهور بر تسریع ساخت راه آهن رشت - آستارا
اهمیت تکمیل راه آهن رشت - آستارا به عنوان یکی از حیاتی ترین پروژه های ترانزیتی کشور در دهه های اخیر به حدی است که رئیس جمهور کشورمان در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهور روسیه بر تکمیل آن تاکید و اعلام کرد که شخصا تسریع در اجرای احداث خط آهن رشت - آستارا را پیگیری می کند.

اهمیت تکمیل راه آهن رشت - آستارا به عنوان یکی از حیاتی ترین پروژه های ترانزیتی کشور در دهه های اخیر به حدی است که رئیس جمهور کشورمان در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهور روسیه بر تکمیل آن تاکید و اعلام کرد که شخصا تسریع در اجرای احداث خط آهن رشت - آستارا را پیگیری می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ولادیمیر پوتین و مسعود پزشکیان در تماس تلفنی که روز دوشنبه (سوم شهریور) با یکدیگر داشتند به موضوعات و توافقات مختلفی میان دو کشور از جمله راه آهن رشت - آستارا اشاره کردند.
رئیس جمهور روسیه در این گفت وگو اذعان کرد که همکاری ها در سایر عرصه ها از جمله احداث خط آهن مهم رشت - آستارا رو به پیشرفت است و رئیس جمهور کشورمان نیز اعلام کرد که شخصا تسریع در اجرای احداث این خط آهن و دیگر توافقات فی مابین را پیگیری می کند.
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی هم اخیرا در صحبت های خود در تشریح آخرین وضعیت راه آهن رشت - آستارا گفته که در طول سال گذشته حدود ۶۰ کیلومتر از این مسیر تملک شده و اکنون برنامه ریزی و طراحی اجرایی مراحل بعدی پیگیری می شود.
صادق همچنین از پیشرفت های چشمگیر طرح راه آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه گم شده کریدور بین المللی شمال - جنوب خبر داده و اعلام کرده که ۳۰ کیلومتر از اراضی تملک شده در اختیار طرف روس برای انجام مطالعات فنی قرار گرفته است.
به گفته وزیر راه، این مسیر حلقه مفقوده اتصال ریل شمال به جنوب کشور را کامل می کند و تحول بزرگی در ترانزیت منطقه ای خواهد بود.
گفتنی است؛ احداث راه آهن رشت - آستارا که از ۲۰ سال پیش کلید خورده، ۱۶۲.۵ کیلومتر در دو قطعه طراحی شده و شامل ۹ ایستگاه صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، پره سر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا می شود.
اهمیت این پروژه از این جهت است که به عنوان حلقه اتصال بخش شمالی کریدور شمال - جنوب بوده و تکمیل کننده زنجیره راه آهن های شمال کشور است.
کریدور شمال - جنوب نیز یکی از مهم ترین راه های ترانزیتی بین المللی است که ارتباط بین کشورهای حوزه خلیج فارس، ایران، دریای خزر، قفقاز، روسیه و اروپا را برقرار کرده و با کاهش قابل توجه زمان و هزینه انتقال کالا، به افزایش رقابت پذیری حمل ونقل ایران در سطح جهانی کمک می کند.
آن طور که گفته می شود، تکمیل راه آهن رشت - آستارا به تکمیل کریدور بین المللی ریلی (NOSTRAC) می انجامد و راه آهن ایران را به راه آهن کشورهای قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل می کند. از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی، مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.
با بهره برداری از این مسیر ریلی، ظرفیت جابه جایی بار سالانه تا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت که این امر نه تنها فشار حمل ونقل جاده ای را کاهش می دهد بلکه باعث کاهش آلاینده های زیست محیطی نیز می شود. افزایش حجم بار ترانزیتی همچنین به توسعه زیرساخت های لجستیکی و اقتصادی منطقه گیلان و به طور کل کشور کمک شایانی خواهد کرد.