بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

واگذاری لکوموتیوهای باری به بخش خصوصی را در برنامه داریم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش مسافری به دلیل سودده نبودن برای بخش خصوصی جذابیت کمتری دارد، گفت: در حوزه لکوموتیو تا جای ممکن واگذاری را در برنامه داریم و خواسته ما از راه آهن همین بوده که بار را از بخش دولتی به خصوصی واگذاری کنیم، زیرا بار حوزه سوددهی برای بخش خصوصی است و با این کار نیاز کشور برای تحقق اهداف ترانزیتی هم محقق شود.

واگذاری لکوموتیوهای باری به بخش خصوصی را در برنامه داریم
تین نیوز |

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش مسافری به دلیل سودده نبودن برای بخش خصوصی جذابیت کمتری دارد، گفت: در حوزه لکوموتیو تا جای ممکن واگذاری را در برنامه داریم و خواسته ما از راه آهن همین بوده که بار را از بخش دولتی به خصوصی واگذاری کنیم، زیرا بار حوزه سوددهی برای بخش خصوصی است و با این کار نیاز کشور برای تحقق اهداف ترانزیتی هم محقق شود.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهرداد بذرپاش با بیان اینکه امیدواریم  در سال ۱۴۰۳ بتوانیم سال متفاوتی را در حوزه ریلی داشته باشیم، گفت: در زمینه حمل ونقل ریلی آنچه مهم است، توسعه زیرساخت ها از نظر توسعه خطوط و ناوگان ها و کشنده هاست. از سال گذشته برنامه ای هدف قرار دادیم که این کارها اثرات خود را در بخش ترانزیت و جابه جایی کالا بگذارد.

وی ادامه داد: اینکه بتوانیم بار را از بخش جاده ای به ریلی با مشوق هایی که قرار می دهیم منتقل کنیم، منافع زیادی متوجه کشور خواهد کرد از جمله ایمنی بیشتر جاده ها، زیرا از هدف گذاری های اصلی ما در دولت کاهش سوانح جاده ای است که به دلیل نبود ایمنی کافی در جاده ها رخ می دهد و از دلایل اصلی آن تردد ماشین های تجاری و نبود ایمنی کافی در نقاط حادثه خیر است. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جابه جایی کار از جاده به ریل به مشوق نیاز دارد، گفت: یکی از کارهای اصلی افزایش سرعت سیر است. سرعت سیر ما باید به سرعت قابل قبولی برسد که این کار نیازمند سرمایه گذاری بیشتر است و با توجه به محدودیت های منابع در دولت نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم که برای حضور بخش خصوصی که برای توسعه زیرساخت ها هم تمایل دارد، مکانیزم های تشویقی جدیدی را طراحی کردیم.

مشوق هایی در قالب تهاتر نفتی و تسهیلات بانکی برای بخش خصوصی 

بذرپاش اظهار کرد: در بخش توسعه ناوگان مشوق هایی در قالب تهاتر نفتی و تسهیلات بانکی تدارک دیدیم. در حوزه واگن های مسافری پیشنهاد تامین ۵۰۰ واگن مسافری را دادیم که بخشی از شرکت ها اعلام آمادگی کردند البته نیاز ما بیشتر است که توافقات خوبی با تولیدکنندگان داخل انجام می دهیم.

وی ادامه داد: البته در حوزه واگن باری بحران نداریم و تعداد شرکت هایی که در این حوزه کار می کنند قابل توجه است. در حوزه لکوموتیو تا جای ممکن واگذاری را در برنامه داریم و خواسته ما از راه آهن همین بوده که بار را از بخش دولتی به خصوصی واگذاری کنیم که امیدواریم این کار تا جای ممکن امسال انجام شود برای اینکه بار حوزه سوددهی برای بخش خصوصی است و با این کار نیاز کشور برای تحقق اهداف ترانزیتی هم محقق شود. 

حمل و نقل مسافری برای بخش خصوصی سودده نیست

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در بخش مسافری  به دلیل سودده نبودن برای بخش خصوصی جذابیت کمتر است و ما هم ملاحظات خود را داریم برای مسافران به دلیل اینکه اقشار متوسط و بعضا کم بضاعت جامعه از قطار استفاده می کنند و ما ملاحظات قیمتی را برای تعرفه گذاری داریم. اما تلاش می کنیم حد وسط را داشته باشیم که شرکت ها هم ضرر نکنند و مردم هم از خطوط ریلی بهره مند شود. 

بذرپاش با اشاره به تسهیلات ترانزیتی در بخش ریلی بیان کرد: در ۱۴۰۲ رشد ترانزیت جاده ای بیش از ۵۸ بوده و در بخش ریلی هم رشد داشتیم و امیدواریم این عدد امسال افزایش یابد. در دو ماه ابتدای امسال هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۵ درصدی داشتیم و نشان می دهد رشد ترانزیت ادامه داد و هرچه تسهیلات بیشتری قرار دهیم، رشد بیشتری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد؛ در سفر رییس جمهوری به بنادر شمال کشور مشخص شد که میزان تخلیه و بارگیری کالاها نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته که نشان می دهد تقاضای روزافزونی به بنادر ما وارد می شود. همچنین کالاها در بنادر جنوبی کشور هم بسیار بیشتر است و از این رو، زیرساخت ها را باید توسعه دهیم که بتوانیم این تقاضا را پوشش دهیم. 

کاهش زمان سیر کالا از روسیه به بندرعباس

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیدار روسایی جمهور ایران و روسیه بیان کرد: زمان سیر کالا از روسیه به بندرعباس کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. یکی از کارهایی که می تواند کشورها را به جابه جایی کالا از کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب ایران ترغیب کند، کاهش زمان سیر است که باید هدف گذاری کنیم برای کاهش زمان سیر، زیرا هنوز این زمان زیاد است.

همچنین در کالاهایی که از جنوب به شمال حمل می شود، سال گذشته زمان سیر یک سوم کاهش پیدا کرد و برنامه ریزی برای کوتاه کردن زمان سیر هم در سال جدید در برنامه داریم.

بذرپاش ادامه داد: برای کوتاه کردن زمان سیر در کریدورهای شمال- جنوب و شرق - غرب زیرساخت ها باید افزایش پیدا کند، باید خطوط تک خطه را دوخطه کنیم و در مواردی اولویت را به جابه جایی بار بدهیم. در مذاکرات منطقه ای رئیس جمهور و کمیسیون های مشترک همکاری های اقتصادی هم تسهیل تردد کالا بین کشورها در راس گفت وگوهاست؛ در زمینه تعرفه کالاهای ترجیحی، ماندگاری کالا در پایانه ها و توافقات دیگر. این موضوع را در کاهش زمان سیر و افزایش ترانزیت شاهد هستیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت ۱۰۰ درصدی که ظرفیت های تولید داخل دارد و خدمات جدیدی که به بخش خصوصی می دهیم، آنها رغبت پیدا کنند، این صنعت راهبردی و آینده دار است و می تواند ما را چند پله در نظامات اقتصادی منطقه بالاتر ببرد. از این رو، تکمیل زنجیره های شمالی جنوب و شرقی غربی به ویژه در زمینه ریلی را در برنامه داریم.

برخی کالا از واگن های قطار به عنوان انبار استفاده می کردند

وزیر راه و شهرسازی درباه علت ماندگاری کالا در بنادر توضیح داد: برخی صاحبان بار از واگن ها به عنوان انبار استفاده می کردند تا کشتی مورد نظرشان برسد، چون برایشان نسبت به اجاره انبار ارزان تر بود و برخی از اختلافات به این خاطر بوده است. درواقع یکی از دلایل خواب کالاها و زمان بر بودن سیر کالا همین بوده که در این خصوص کارگروه ویژه ای تشکیل شد و در هماهنگی بین سازمان بنادر و راه آهن و گمرک بخشی از این مشکلات حل شده است.

بذرپاش در پاسخ به سوال ایسنا درباره قطار برقی در کشور بیان کرد: راه اندازی قطار سریع السیر مشهد سرمایه گذاری سنگینی می خواهد. با توجه به این مسئله تمهیداتی را اندیشیده ایم تا این پروژه مانند برخی پروژه ها پس از آغاز و در میانه راه به مشکل مالی نخورد. توافقات خوبی با شرکای خارجی برای ورود فناوری داشته ایم ضمن اینکه منابع مالی دائمی برای این پروژه پیش بینی شده است. در خصوص خط آهن تهران - اصفهان نیز با مشکل فاینانس مواجه شدیم که با همکاری بانک مرکزی این مسئله به زودی برطرف می شود.

قرارداد رشت - آستارا در حال انجام است

وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت قرارداد اجرایی راه آهن رشت - آستارا توضیح داد: توافق قرارداد اجرایی انجام شده  و علمیات تملک زمین در حال انجام است. البته توافق بین دو کشور سخت است و هر دو کشور بروکراسی های خود را دارند. اما دو کشور برای اجرای این پروژه کاملا مصمم هستند و زمین های مورد نیاز هم در حال تملک است. 

بذرپاش با بیان اینکه زمین های این مسیر به مرور تملک می شود، گفت: روس ها برای مسیر این راه آهن مطالعات ژئوتکنیک را در حال انجام دارند. تاکنون گمانه زنی ها درباره مسیر در ۵۰ نقطه انجام شده که البته طرف روسی تمایل به گمانه های بیشتری دارد.

توافق با وزارت صمت برای واردات واگن مسافری

وی همچنین از توافق با وزارت صمت برای رفع موانع واردات واگن مسافری خبر داد و گفت: پیش ازاین قانون ما را از واردات منع کرده بود که در توافق با وزارت صمت مقرر شد اگر واگن داخلی جواب ندهد، از ظرفیت واردات استفاده کنیم.

بذرپاش درباره مباحث پیش آمده بین بخش خصوصی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: همکاری بین راه آهن و بخش خصوصی مورد توجه وزارت راه است. این یک همکاری انتخابی نیست بلکه یک اجبار است. اگر بخش خصوصی وارد این صنعت نشود چه در حوزه زیرساخت و چه ناوگان توفیقی نخواهیم داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عباس قربانعلی بیک پاسخ

    پایدارسازی اقتصاد راه‌آهن مسافری، با تمرکز بر نسبت درآمد به هزینه
    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-259884

    نبود لکوموتیو تنها در بخش مسافری بیش از 900 قطار و 350 هزار صندلی سفر را در 45 روز نیمه دوم تابستان از برنامه حرکت حذف کرده و تنها در کمتر از 2 ماه حدود 140 میلیارد تومان از درآمد شرکت های ریلی از دست می‌رود ...