| کد خبر: 265261 |

خطر جدی فرونشست در مسیر راه آهن تهران-مشهد

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در چندین مسیر ریلی و فرودگاه ها موضوع فرونشست را مورد مطالعه قرار دادیم و یکی از مسیرهای ریلی که موضوع فرونشست در آن جدی بوده، راه آهن تهران-مشهد است. بطوریکه در نقاطی از این راه آهن آثار فرونشست کاملا مشهود است.

تین نیوز

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در چندین مسیر ریلی و فرودگاه ها موضوع فرونشست را مورد مطالعه قرار دادیم و یکی از مسیرهای ریلی که موضوع فرونشست در آن جدی بوده، راه آهن تهران-مشهد است. بطوریکه در نقاطی از این راه آهن آثار فرونشست کاملا مشهود است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، علی بیت الهی درباره فرونشست در محدوده زیرساخت های حمل و نقل اظهار داشت: در چندین مسیر ریلی و فرودگاه ها موضوع فرونشست را مورد مطالعه قرار دادیم و یکی از مسیرهای ریلی که موضوع فرونشست در آن جدی بوده، راه آهن تهران-مشهد است. بطوریکه در نقاطی از این راه آهن  آثار فرونشست کاملا مشهود است. 

وی ادامه داد: در این مسیر ریلی در قطعه نزدیک به ورامین در ایستگاه حوالی ابردژ و در ادامه مسیر نزدیک به ایستگاه نیشابور به شدت آثار فرونشست مشهود و بسیار هم خطرناک است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به بروز شکاف و حفرات، احتمال اینکه این مسیر ریلی و خطوط ریزش  داشته باشد، وجود دارد. این خطر بالقوه محتمل است از این رو باید اقدامات  مقابله ای، تمهیدات مهندسی دیده شود و راهکارهایی وجود دارد و می توان اقدامات انجام داد تا خطر فرونشست را به حداقل رساند.

بیت الهی با بیان اینکه درباره راه آهن تهران - مشهد اقداماتی را انجام داده ایم، افزود: در نقاط شکاف ها و حفرات را با موادی پر کردیم و می توان با روش عایق بندی جلوی گسترش این عوارض به حریم ریل گرفت. این اقدامات در دنیا هم تجربه شده است و تمام مواد و تجهیزات و دانش تخصصی آن در کشورمان وجود دارد و موانعی از این بابت وجود نیست. 

وی با اشاره به انتشار اخباری درباره خطر فرونشست در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: اثرات فرونشست در فرودگاه مهرآباد نمایان و مشهود نیست و حاشیه های پهنه فرونشستی جنوب غرب تهران در مجاورت این منطقه قرار گرفته و فعلا نگرانی وجود ندارد. اما با تدوام این روندی که درباره کاهش آب های زیرزمینی وجود دارد، احتمال این است که طی سال های آینده مشکلاتی ایجاد شود و باید شدت این روند مانیتور و رصد شود اما اینگونه نیست که باندهای پرواز فرودگاه مهرآباد در معرض فرونشست قرار داشته باشد. 

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به نرخ فرونشست در ایران تاکید کرد:  نزدیک به ۵ تا ١٠ درصد فرونشست های دنیا  در حدود ١٠ تا ١٢ سانتیمتر است و اغلب فرونشست های دنیا نرخ کمتر از ١٠ درصد را دارند اما ٣ تا ۴ درصد فرونشست ها در دنیا بالای ٢٠ درصد است اما در ایران در چند استان نرخ فرونشست بالای ٢٠ درصد است و به طور متوسط نرخ فرونشست در ایران بالاتر از ١٠ درصد است.

بیت الهی گفت: ایران جزو کشورهای پرخطر در فرونشست در دنیا است به طوریکه ۵ درصد فرونشست های دنیا چنین نرخ های بالا را دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.