| کد خبر: 263938 |

احداث راه‌ آهن سریع‌ السیر تهران- مشهد قانونا الزامی شد

نمایندگان مجلس ساخت راه آهن سریع السیر برای شهرهای پر مسافر و مسیرهای طولانی از جمله مسیر تهران - مشهد را طی برنامه هفتم توسعه الزامی کردند.

تین نیوز

نمایندگان مجلس ساخت راه آهن سریع السیر برای شهرهای پر مسافر و مسیرهای طولانی از جمله مسیر تهران - مشهد را طی برنامه هفتم توسعه الزامی کردند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر دوشنبه مجلس شورای اسلامی وارد رسیدگی به مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه شدند.

در ادامه، بند «الف» اصلاحی ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق و ۸ جزء آن به رأی نمایندگان گذاشته و تصویب شد که به شرح زیر است:

ماده -٤٨ به منظور تحقق سیاست های کلی از جمله رشد اقتصادی، اجرای طرح های عظیم اقتصادی ملی، پیشران، روزآمد و مبتنی بر آینده نگری و تکمیل زنجیره ارزش و جهش اقتصادی اقدامات زیر انجام می شود:

الف- سازمان با همکاری وزارتخانه های ذیربط مکلف است چند طرح بزرگ اقتصادی ملی و پیشران از جمله موارد زیر را تهیه و ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیئت وزیران برساند:

  1. ۱- دالان های راهبردی ترانزیت ریلی و دریایی
  2. ۲- قطار سریع السیر در مسیرهای طوالنی و پرمسافر از جمله تهران- مشهد
  3. ۳- تحول رقومی (دیجیتال)
  4. ۴- توسعه منطقه مکران با رویکرد درونزایی و برونگرایی، با هدف تبدیل شدن به مرکز مبادلات بین المللی تولیدی، تجاری و گردشگری
  5. ۵- مهار آب های مشترک و مرزی و توسعه شهرها و روستاهای ساحلی با رعایت اصول آمایش و توسعه پسکرانه
  6. ۶- توسعه خوشه های تولیدی و کسب و کار با هدفگیری جذب سرمایه خارجی و توسعه بازارهای صادراتی
  7. ۷- توسعه زنجیره اکتشاف و استخراج نفت و گاز و پترو پالایشگاه ها و صنایع پایین دستی پتروشیمی
  8. ۸- هوشمندسازی و دستیابی به توانمندی تزریق ماهواره به مدارهای زمین آهنگ

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی پیشنهاد الحاقیه به بند «الف» ماده ۴۸ سال گذشته رئیس جمهور وعتدته ساخت هواپیمای مسافربری را در سفر به شاهین شهر استان اصفهان دادند قبلا هم تا دولت دهم ساخته می شد اما به دلیل اتفاقی که افتاد، رئیس جمهمور وقت دستور توقیف ساخت آن را داد که در این بند پیشنهاد الحاقیه الزام به ساخت هواپیما را مطرح می کنم.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس در پاسخ به حاجی دلیگانی اظهار کرد: بر اساس اعلام معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، در این بند ارجاعی به کمیسیون، برخی کلمات اصلاح شده است واجازه توسعه نداریم لذا امکان طرح این پیشنهاد وجود ندارد.

سپس علی علیزاده نماینده ماکو در مجلس پیشنهاد الحاق به بند الف ماده ۴۸ ارجاعی از کمیسیون تلفیق را ارائه داد و افزود: دریاچه ارومیه کاملا به گل نشسته است و حیات چند میلیون اطراف آن را به خطر انداخته است احیای دریاچه ارومیه در اولویت ۵ سال آینده قرار گیرد تا حیات هموطنانی که در اطراق این دریاچه زندگی می کنند با خطر مواجه نشود.

سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس در مخالفت با این پیشنهاد گفت: این پیشنهاد الحاق، جزء طرح های پیشران نیست؛ حتی برخی پروژه های مطرح شده در این بند به عنوان پیشران هم باید با اعداد و ارقام توضیح داده شود که چه تأثیری در اقتصاد کشور دارند؛ مثلا بحث خودرو هم باید پروژه پیشران مطرح شود.

حجت الاسلام سید محمد رضا میرتاج الدینی در موافقت با پیشنهاد الحاقیه علیزاده گفت: به زیر یک میلیارد متر مکعب رسیده در حالی که باید تا ۱۷ میلیارد متر مکعب به عنوان سطح حداقل اکولوژیک آن افزایش یابد؛ اگر دریاچه خشک شود، مشکلات زیست محیطی آن استان های زیادی را در بر می گیرد؛ احیای دریاچه ارومیه اولویت نخست کشور است نه فقط شمال غرب کشور؛ مسأله تأمین منابع آب برای دریاچه ارومیه یک نگاه ملی می طلبد.

داود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مجلس در این خصوص اظهار داشت: ما هم معتقدیم احیای دریاچه ارومیه باید اولویت مهم کشور باشد اما نکته ما این است که جای این موضوع نباید در این بخش جانمایی شود باید در بند «ت» ماده ۶۰ لایحه بیاید که در آن احیای زیستگاه های آبی را تصویب کرده ایم و می توانیم به طور خاص دریاچه ارومیه را ذکر کنیم در این بند قرار است پروژه های پیشران و عامل رشد اقتصادی را تسهیل کنیم به لحاظ جانمایی باید احیای دریاچه ارومیه به بند «ت» ماده ۶۰ منتقل شود.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در این باره خاطرنشان کرد: همه نمایندگان مجلس بر این که احیای دریاچه ارومیه بحث مهمی است و صیانت از آن تأثیرات زیست محیطی مهمی دارد، اتفاق نظر دارند اما در صدر ماده ۴۸ لایحه اجرای طرح های اقتصادی ملی پیشران و رشد دهنده را ذکر کرده ایم وگرنه مسائل مهم بیشتری هم داریم اما با توجه به صدر ماده ۴۸ پروژه هایی مطرح شده که نقش پیشران اقتصادی دارند با این حال کمیسیون تلفیق در این خصوص نظری ندارد.

در ادامه پیشنهاد الحاقیه علیزاده به رأی گذاشته شد که به تصویب نرسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    بهتره یکی بگه به اینها داستان چیه مثل ترن ست ها و ریل باس پورسید آقایی نشه که همش دود شد رفت هوا

  • عباس قربانعلی بیک 0 0

    با سلام و تشکر فراوان
    اگر هدف این تصمیم با تعریف دستورالعمل 394 سازمان برنامه است که سرعت راه‌آهن سریع‌السیر را بالای 160 میداند و یا تعریف uic که سرعت 200 قطار در خطوط قدیمی و 250 خطوط جدید را سریع‌السیر میداند، بسیار تصمیم خوبی و در برنامه هفتم قابل اجراست