| کد خبر: 249506 |

ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان قبل از عبور قطار در محور همدان - سنندج شکست

اطلاعات و اسناد رسیده نشان می دهد که بخشی از ریلِ تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان که برای روسازی راه آهن محور همدان - سنندج مورد استفاده قرار گرفته؛ قبل از قرار گرفتن در مدار و عبور قطار از روی آن، د‌چار شکستگی شده است.

تین نیوز

اطلاعات و اسناد رسیده نشان می دهد که بخشی از ریلِ تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان که برای روسازی راه آهن محور همدان - سنندج مورد استفاده قرار گرفته؛ قبل از قرار گرفتن در مدار و عبور قطار از روی آن، د‌چار شکستگی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد سالم، به گفته متخصصان «این نوع شکستگی ریل آن هم قبل از زیر مدار قرار گرفتن ریل و عبور قطار از روی آن؛ غیر معمول و دور از انتظار است».

در این شرایط وزارت راه با ارسال نامه ای به ذوب آهن اصفهان نسبت به کیفیت ریل های تولیدی، به این شرکت هشدار داده است.

تولید ریل ملی پروژه ای بود که مسئولان شرکت ذوب آهن اصفهان در چند سال اخیر با تبلیغات فراوان تلویزیونی و رسانه ای آنرا بهره برداری کردند.

اطلاعات و اسنادی که نیروهای دلسوز و وطن پرست در اختیار پایگاه خبری اقتصاد سالم قرار داده اند؛ حاکی از آن است که بخشی از ریلِ تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان که در ایجاد راه آهن محور همدان - سنندج استفاده شده؛ قبل از زیر مدار رفتنِ این محور و عبورِ قطار از روی آن، دچار شکستگی شده است.

شرکت مهندسین مشاور ایمر: این نوع شکستِ ریل، غیرمعمول و دور از انتظار است!

این وضعیت در حالی ست که طبق اعلام شرکت مشاور مربوطه، این محور هنوز زیر بارِ ترافیک و عبور قطار نرفته و ریلِ مربوطه قبل از زیرِ بار رفتن و عبور قطار، دچار شکستگی شده است!

تصویر ریلی که دچار شکستگی شده است

در همین رابطه در نامه ای که شرکت مهندسین مشاور «ایمر» به مدیرعامل شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران ارسال کرده، اعلام شده است: «مطابق گزارش نظارت روسازی راه آهن همدان_سنندج، یک مورد شکستگی ریل در محل درز اتصال در کیلومتر ۱۲۲۰۹۵ مشاهده شده است... که به پیوست تصاویر محل شکستگی ارسال می شود، با توجه به اینکه ریل شکسته شده تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان بوده و دارای گواهینامه بازرسی آن شرکت می باشد، و همچنین محل درز اتصال ریل با اتصالی بسته بوده است، لذا این نوع شکست ریل دور از انتظار و برای محوری که هنوز زیر ترافیک و بهره برداری قرار نگرفته، غیرمعمول می باشد. مقتضی ست دستور فرمایید نسبت به بررسی موضوع و تعیین علت شکست و ارائه گزارش تست ها در این خصوص اقدامات لازم را مبذول فرمایند».

ریل دچار شکستگی
ریلی که دچار شکستگی شد

ریلِ بی کیفیت، وقوعِ سوانح جبران ناپذیر را به دنبال دارد

این اتفاق اما واکنش وزارت راه و شهرسازی را نیز به دنبال داشته است به گونه ای که «شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور/ معاونت ساخت و توسعه راه ها» نامه ای خطاب به شرکت ذوب آهن اصفهان نوشته و به این شرکت نسبت به عواقبِ وجود نقص در ریل تولیدی، هشدار داده است.

در این نامه آمده است:«… نظر به اینکه ریل مهمترین جزء روسازی راه آهن می باشد و هرگونه نقص در آن خصوصا در زمان بهره برداری، سبب احتمال خروج از خط قطار و وقوع سوانح و عواقب جبران ناپذیر خواهد شد، مقتضی ست ضمن رعایت دقیق مشخصات فنی و خصوصی تولید ریل (صفحات ۷۳ الی ۸۷ قرارداد شماره ۱۵/۹۹/۱۰۸۶۴۲ مورخ ۳۱/۰۶/۱۳۹۹) و رعایت کلیه ضوابط استاندارد EN13674 (ویرایش ۲۰۱۷)، دستورالعمل ها و نشریه ها مربوطه، اقدامات لازم برای بروزرسانی و ارتقاء تجهیزات کنترل کیفیت ریل تحت نظارت شرکت بازرسی IEI و مهندسین مشاور ذیربط پروژه ها انجام شود.

همچنین با توجه به اینکه گزارش هایی مبنی بر خاصیت مغناطیسی دو سر ریل در بعضی از ریل های ارسالی در محورهای در دست ساخت راه آهن در هنگام عملیات جوشکاری گزارش شده است، لطفا دستور فرمایید ضمن اعزام کارشناسان متخصص و متبحر به محل و بررسی موضوع، دلیل نواقص مربوطه (مخصوصا شکستگی ریل) را بررسی و راهکارهای اصلاحی برای جلوگیری از تکرار آن و حصول اطمینان کامل از کیفیت ریل ارسالی به پروژه ها و تطابق آن با مشخصات و استانداردهای تعیین شده، معمول و نتیجه را اعلام نمایند.

لازم به ذکر است که طبق ماده ۷ قرارداد جاری، صدور گواهینامه بازرسی فنی موضوع بند ۶ ماده ۶ به هیچ وجه رافع مسئولیت فروشنده در مورد کنترل کیفیت کالا در جریان تولید و براساس استانداردهای متداول نخواهد بود و فروشنده ملزم می باشد نسبت به کنترل کیفیت و نظارت فنی در مراحل مختلف تولید راسا اقدام نماید».

انتقادات از تولید ریل در ذوب آهن اصفهان

پروژه تولید ریل در شرکت ذوب آهن اصفهان چند سالِ پیش در شرکت ذوب آهن اصفهان، به بهره برداری رسید.

این پروژه البته با انتقاداتی نسبت به کیفیتِ خطوط تولید خریداری شده از خارج از کشور برای تولید ریل و همچنین محل اجرای پروژه در شرکت ذوب آهن اصفهان و برخی موارد دیگر؛ از سوی برخی از تکنسین ها و پرسنل شرکت ذوب آهن اصفهان همراه شده و آنها در همین رابطه مطالب و طومارهایی به پایگاه خبری اقتصاد سالم ارسال کرده بودند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: اقتصاد سالم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عبدالله سورانی 0 0

    با سلام خدمت هموطن های عزیز
    بنده از کارشناس بازرس های ذوب آهن اصفهان هستم
    این خبر قویا کذب است و متاسفانه افرادی با انگیزه های شخصی با ساخت سایت تحت عنوان اقتصادسالم با ذوب آهن دشمنی واضح دارند.
    ریل ذوب آهن به لحاظ کیفیت از استاندار جهانی هم بالاتر است و این دلایل فنی دارد که در صورت نیاز ارائه خواهد شد.
    از ارگانهای حفاظت اطلاعات کشور انتظار می‌رود عوامل اقتصاد سالم شناسائی و محاکمه گردند

  • سعید قصابیان 1 0

    در قضاوت عجله نکنید
    الف) اینکه در اولین مورد ، عیب ریل کشف شده خبر خوبی ست و دقت ناظرین را نشان میدهد.
    ب) ریل عنصر بسیار مهم و حساسی ست و ایمنی سیر و حرکت بسیار به آن وابسته است. اما بنظر نمیرسد با مشاهده یک مورد شکستگی( آنچنان که شرکت مهندسین مشاور «ایمر» گزارش کرده ) بتوان حکم کلی در مورد همه ریل های تولید شده داد. همیشه امکان دارد یک شاخه ریل های معیوب از سیستم تست و کنترل کیفیت فرار کرده باشند.
    پ) این مشاهده اما باید شرکت بهره بردار و شرکت بازرسی و بویژه شرکت تولید کننده را در مورد کیفیت ریل ها حساس کند.کیفیت باید هم به لحاظ دفعات کنترل و هم از نظر عمق بازرسی زیر ذره بین قوی تر برود.
    ت) این یک ریل شکسته باید توسط یک مرجع بی طرف مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و نتیجه آن به عموم گزارش شود.
    ث) فرق است بین عیب موردی و عیبی که ناشی از فرایند تولید است. اولی فقط یکبار رخ میدهد و دومی بصورت پیوسته در محصول تکرار میشود. باید دنبال عیوب تکرار شونده بود.اگر عیب مشاهده شده در رده عیوب تکرار شونده تشخیص داده شود شرکت ذوب آهن قطعا مستوجب سرزنش و جریمه و حتی تعقیب حقوقی ست اما قبل از اثبات این امر نباید در قضاوت عجله کرد.با تاکید بر اینکه صدور گواهینامه بازرسی فنی رافع مسئولیت فروشنده در مورد کنترل کیفیت کالا نیست.
    ج) گرچه صدور گواهینامه بازرسی فنی رافع مسئولیت فروشنده در مورد کنترل کیفیت کالا نیست اما کیفیت بازرسی ها یی که توسط شرکت های بازرسی انجام میشود محل تردید است و شیوه بازرسی این شرکت ها باید توسط مراجع ذیصلاح ( احتمالا سازمان استاندارد) زیر ذره بین برود.
    پایان

  • متالوژ 1 0

    احتمال شکست ریل به صورت موردی حتی در محصولات برترین تولیدکنندگان ریل دنیا نیز وجود دارد و مشاهده می شود.
    عوامل مختلفی در شکست ریل موثر است و بدون آگاهی از جزئیات موضوع و بررسی همه جانبه ابعاد آن، نمی‌توان علت شکست را صرفا به فرایند تولید نسبت داد.
    اعمال بار نامتقارن جانبی ناشی از تفاوت پروفیل صفحات اتصالی طرفین ریل، می‌تواند باعث شکست شود.
    بنابر اطلاع بیش از سه سال است که ریل تولید ذوب آهن در پروژه های مختلف استفاده می‌شود و اولین بار است که خبر شکستن یک شاخه ریل به گوش می‌رسد.
    جمله بندی خبر مبنی بر "شکستن بخشی از ریل پروژه" صحیح نیست و شکستگی تنها در یک شاخه ریل ایجاد شده است.