| کد خبر: 242996 |

◄ ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه تهران- همدان- سنندج نیاز است

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک از تکمیل و افتتاح خط ریلی تهران- همدان- سنندج تا پایان بهمن ماه امسال در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز خبر داد.

تین نیوز

شاهین اسد فامیان درباره راه آهن تهران- همدان- سنندج گفت: این خط آهن در سال اول بهره‌برداری ظرفیت جابجایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و نیم میلیون تن بار را دارد که این ظرفیت در سال بیستم به دو برابر یعنی ۶۰۰ هزار نفر مسافر و یک میلیون تن بار می‌رسد.

به گزارش تین نیوز نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فامیان با بیان اینکه این محور از غرب تهران شروع می‌شود و شهر‌های رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، شهر بهار، قروه، دهگلان و سنندج را پوشش می‌دهد گفت: سرعت این خط ریلی برای قطار‌های مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطار‌های باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک تاکید کرد: در کل محور همدان- سنندج ۱۹ ایستگاه وجود دارد که ۱۲ ایستگاه آن در مسیر تهران- همدان و باقی در مسیر همدان- سنندج قرار گرفته است که شامل ۲ ایستگاه درجه یک، ۶ ایستگاه درجه دو و ۱۱ ایستگاه بین راهی می‌شود.

وی روند ساخت و توسعه راه آهن را شامل ۳ بخش زیرسازی، بخش اصلی راه یعنی خاکریری، خاک برداری، پل‌ها، تونل‌ها و تقاطع‌های متفاوت و بخش روسازی دانست و افزود: محور همدان- سنندج شامل ۳ قطعه اجرایی است که عملیات اجرایی قطعه یک از سال ۸۵ آغاز شد، اما چون تمرکز و اولویت با تهران- همدان بود، منابع مالی به سمت همدان رفت و از سال ۹۷ به بعد نیز همدان- سنندج به شکل جدی‌تر اجرایی شد.

فامیان درباره امتیازات این پروژه ریلی گفت: از جمله اهداف و برنامه‌های این محور، توسعه اتصال مراکز استان به شبکه ریلی بوده و این خط ریلی، مرکز استان‌های همدان و سنندج را به شبکه ریلی متصل می‌کند و

این طرح در مسیر همدان- سنندج منجر به توسعه اقتصادی مراکز صنعتی و کشاورزی می‌شود.

وی همچنین به مزایای حمل‌و‌نقل ریلی به عنوان حمل‌و‌نقل سبز اشاره کرد و گفت: این مدل حمل‌و‌نقل نسبت به حمل‌و‌نقل جاده‌ای از لحاظ زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت ایمن است.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک از وجود ۵۵ پل بزرگ بالای ۱۰ متر در این پروژه خبر داد و گفت: بخش زیرسازی محور تهران- همدان در اردیبهشت ۹۷ اعتبار مناسبی دریافت کرد و در تفاهمنامه ۸۰۰ میلیارد تومانی در ۲ سال زیرسازی به اتمام رسید که تا شهریور سال گذشته ریل‌گذاری‌ها به سنندج رسید.

فامیان تاکید کرد: در ۶ ماه گذشته ۱۲ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده، ولی به ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که ۸۰۰ میلیارد تومان آن مطالبات پیمانکاران و یا شرکت‌های تولید کننده ریل است.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک خاطر نشان کرد: اگر بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی مورد نیاز تخصیص یابد، خط ریلی همدان- سنندج در بهمن ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.