◄ ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه تهران- همدان- سنندج نیاز است
مدیر کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه یک از تکمیل و افتتاح خط ریلی تهران- همدان- سنندج تا پایان بهمن ماه امسال در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز خبر داد.
شاهین اسد فامیان درباره راه آهن تهران- همدان- سنندج گفت: این خط آهن در سال اول بهرهبرداری ظرفیت جابجایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و نیم میلیون تن بار را دارد که این ظرفیت در سال بیستم به دو برابر یعنی ۶۰۰ هزار نفر مسافر و یک میلیون تن بار میرسد.
به گزارش تین نیوز نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فامیان با بیان اینکه این محور از غرب تهران شروع میشود و شهرهای رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، شهر بهار، قروه، دهگلان و سنندج را پوشش میدهد گفت: سرعت این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.
مدیر کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه یک تاکید کرد: در کل محور همدان- سنندج ۱۹ ایستگاه وجود دارد که ۱۲ ایستگاه آن در مسیر تهران- همدان و باقی در مسیر همدان- سنندج قرار گرفته است که شامل ۲ ایستگاه درجه یک، ۶ ایستگاه درجه دو و ۱۱ ایستگاه بین راهی میشود.
وی روند ساخت و توسعه راه آهن را شامل ۳ بخش زیرسازی، بخش اصلی راه یعنی خاکریری، خاک برداری، پلها، تونلها و تقاطعهای متفاوت و بخش روسازی دانست و افزود: محور همدان- سنندج شامل ۳ قطعه اجرایی است که عملیات اجرایی قطعه یک از سال ۸۵ آغاز شد، اما چون تمرکز و اولویت با تهران- همدان بود، منابع مالی به سمت همدان رفت و از سال ۹۷ به بعد نیز همدان- سنندج به شکل جدیتر اجرایی شد.
فامیان درباره امتیازات این پروژه ریلی گفت: از جمله اهداف و برنامههای این محور، توسعه اتصال مراکز استان به شبکه ریلی بوده و این خط ریلی، مرکز استانهای همدان و سنندج را به شبکه ریلی متصل میکند و
این طرح در مسیر همدان- سنندج منجر به توسعه اقتصادی مراکز صنعتی و کشاورزی میشود.
وی همچنین به مزایای حملونقل ریلی به عنوان حملونقل سبز اشاره کرد و گفت: این مدل حملونقل نسبت به حملونقل جادهای از لحاظ زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت ایمن است.
مدیر کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه یک از وجود ۵۵ پل بزرگ بالای ۱۰ متر در این پروژه خبر داد و گفت: بخش زیرسازی محور تهران- همدان در اردیبهشت ۹۷ اعتبار مناسبی دریافت کرد و در تفاهمنامه ۸۰۰ میلیارد تومانی در ۲ سال زیرسازی به اتمام رسید که تا شهریور سال گذشته ریلگذاریها به سنندج رسید.
فامیان تاکید کرد: در ۶ ماه گذشته ۱۲ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده، ولی به ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که ۸۰۰ میلیارد تومان آن مطالبات پیمانکاران و یا شرکتهای تولید کننده ریل است.
مدیر کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه یک خاطر نشان کرد: اگر بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی مورد نیاز تخصیص یابد، خط ریلی همدان- سنندج در بهمن ۱۴۰۱ به بهرهبرداری میرسد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.