| کد خبر: 239906 |

◄ غفلت از حمل‌ونقل ریلی در ایران

رئیس انجمن کارفرمایی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی مشهد با اشاره به اینکه یکی از معیارهای توسعه یافتگی و جابه‌جایی مطمئن و باصرفه کالا به مقصد، توسعه خطوط ریلی است، گفت: حمل‌ونقل ریلی در ایران آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و همچنان درصد درآمدهای استانی و ملی با عدد مطلوب آن فاصله دارد.

تین نیوز

رئیس انجمن کارفرمایی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی مشهد با اشاره به اینکه یکی از معیارهای توسعه یافتگی و جابه‌جایی مطمئن و باصرفه کالا به مقصد، توسعه خطوط ریلی است، گفت: حمل‌ونقل ریلی در ایران آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و همچنان درصد درآمدهای استانی و ملی با عدد مطلوب آن فاصله دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجتبی بهاروند در خصوص نقش حمل‌ونقل ریلی در توسعه‌ اقتصاد کشور و خراسان رضوی اظهار کرد: حمل‌ونقل مادر تمام بخش‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی است و کشوری که از حمل‌ونقل مناسبی برای ارتباط بین تمام اجزای اقتصادی خود برخوردار نباشد نمی‌تواند توسعه پیدا کند.

وی افزود: به عنوان مثال اگر مواد اولیه از بندرعباس برای تولیدکننده‌ای در مشهد از طریق حمل‌ونقلی مناسب، به موقع به دست او نرسد نمی‌تواند تولید مناسبی داشته باشد. حمل‌ونقل رگ‌ها و  مویرگ‌های هر جامعه‌ برای تامین نیازهای مربوط به آن جامعه است.

رئیس انجمن کارفرمایی شرکت های حمل ونقل بین المللی مشهد با اشاره به مزایای حمل‌ونقل ریلی عنوان کرد: حمل‌ونقل شکل‌های مختلفی دارد که مهمترین آن‌ها دریایی، هوایی و زمینی است. حمل‌ونقل ریلی به دلیل ایمنی بالا و سرعت مناسب در حمل محمولات به صورت انبوه و در ابعاد بزرگ به‌صرفه‌تر است. همچنین سوخت کمتری مصرف کرده و مانند حمل‌ونقل از طریق کامیون، استهلاک و آلودگی‌های زیست محیطی را درپی ندارد.

بهاروند درباره توسعه بسترهای حمل‌ونقل در ایران تصریح کرد: در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در زمینه احداث مسیرهای ریلی انجام شد اما بعدها به دلیل شروع تحریم‌ها و مشکلات دیگر، سرمایه‌گذاری مطلوبی برای برطرف کردن نیازها و توسعه آن در شرق کشور صورت نگرفت. هم اکنون کشور ایران از بسترهای ریلی مناسبی برخوردار است اما این بسترها در زمینه ریل، ساخت و واردات لوکوموتیو و واگن به‌روزسانی، بازسازی و نوسازی نشده است.

فاصله زیاد توسعه حمل‌ونقل در ایران با سایر کشورها

وی ادامه داد: متاسفانه حمل‌ونقل در ایران طی یک دهه اخیر فاصله بسیاری از دنیا گرفته و عقب مانده است. سال‌های متمادی است که در پیک محمولات صادراتی و ترانزیتی همواره با مشکل کمبود واگن روبه‌رو هستیم و این معضل همچنان حل نشده است.

رئیس اسبق کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران درباره موانع و مشکلات در صنعت حمل‌ونقل ریلی ایران خاطرنشان کرد: از جمله مهمترین موانع موجود در توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌توان به دولتی بودن راه آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد زیرا بخش خصوصی داخلی و خارجی اجازه سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی را ندارد.

بهاروند افزود: همچنین وجود بروکراسی، بی‌انگیزگی و عدم تمایل مدیران دولتی از جمله عوامل عقب افتادگی و کندی سرعت به‌روز رسانی حمل‌ونقل ریلی در ایران است. از طرفی این موضوع باعث شده تا میان شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی از نظر تعدد ناوگان، قیمت مناسب و سرعت بالاتر رساندن محمولات چه در سطح ملی و چه در سطح استانی رقابتی وجود نداشته باشد.

یکی از معیارهای توسعه یافتگی و جابه‌جایی مطمئن کالا توسعه خطوط ریلی است/ بیشترین جابه‌جایی کالا در ایران از طریق جاده است

وی تاکید کرد: یکی از معیارهای توسعه یافتگی و جابه‌جایی مطمئن و باصرفه کالا به مقصد، توسعه خطوط ریلی است. همچنین در بحث صادرات، واردات و ترانزیت کالا از جمله عوامل مهم برای صاحبان کالا و طرف‌های خارجی، سرعت رسیدن محمولات به بازار هدف است. اما در ایران بیشترین جابه‌جایی کالا از طریق جاده و به وسیله کامیون صورت می‌گیرد.

رئیس انجمن کارفرمایی شرکت های حمل‌ونقل بین المللی مشهد عنوان کرد: حمل‌ونقل هم در سطح کشور و هم در سطح استان در توسعه  اقتصادی نقش بسزایی دارد. خراسان رضوی  دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای بوده و با چند کشور مرز مشترک دارد. بنابراین دارا بودن بسترهای حمل‌ونقل ریلی مناسبی در این استان می‌تواند نقش مهمی را در توسعه اقتصادی در بخش ملی و استانی داشته باشد.

بهاروند تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین صادرات و ترانزیت کالا از طریق ریل مربوط به بنادر جنوبی کشور به ویژه بندرعباس و با کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است.

وی خاطر نشان کرد: حمل‌ونقل ریلی در ایران آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و همچنان درصد درآمدهای استانی و ملی با عدد مطلوب آن فاصله دارد. همچنین در گذشته موضوع ساخت واگن در کشور مطرح شد اما به دلیل قیمت‌های بالا، کندی کار و کیفیت پایین واگن‌ها استقبال چندانی از آن‌ها نشد.

رئیس اسبق کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر مانند سایرکشورهای دنیا هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی بلند مدتی برای خرید واگن‎‌های به‌روز و ایجاد مسیرهای ریلی نداشته باشیم شاهد پیشرفتی در صنعت حمل‌ونقل ریلی نخواهیم بود. البته لازمه همه این عوامل لغو و برداشتن تحریم‌های ایران است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.