| کد خبر: 231174 |

افتتاح ۱۰۰۰ کیلومتر خط آهن جدید تا دو ماه آینده

وزیر راه و شهرسازی گفت: در دولت های یازدهم و دوازدهم، حدود ۲۵۰۰ کیلومتر به خطوط آهن کشور اضافه کردیم و همین میزان نیز در دست اجرا است که ۱۰۰۰ کیلومتر از آن در چند هفته آینده افتتاح خواهد شد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی گفت: در دولت های یازدهم و دوازدهم، حدود ۲۵۰۰ کیلومتر به خطوط آهن کشور اضافه کردیم و همین میزان نیز در دست اجرا است که ۱۰۰۰ کیلومتر از آن در چند هفته آینده افتتاح خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در حاشیه سفر خود به استان آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح ۱۲۳ کیلومتر بزرگراه کریدور شمال-جنوب در این استان گفت: بخشی که امروز به طول ۱۰۳ کیلومتر افتتاح شد، هزینه‌ای بالغ بر ۸۹۰ میلیارد تومان داشته است. ۵۰ کیلومتر از این کریدور در جغرافیای استان باقی مانده که در دست اجراست. امیدواریم که تا پایان ۱۴۰۰ کریدور شمال-جنوب در این استان به بزرگراه تبدیل شود.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که برای ما حائز اهمیت است این بوده که محورهای کریدوری شمال-جنوب را به خصوص در ناحیه غرب تکمیل کنیم. برای نیل به این هدف اهتمام ویژه‌ای شده و در کل ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه از مرز بازرگان تا بندر امام خمینی (ره) در دست اجرا است. به خصوص در منطقه غرب که تراکم جمعیت زیاد است، راهسازی سخت و هزینه بر است و ما قصد داریم بتوانیم با راندمان بیشتری این مهم را جلو ببریم.

وی تصریح کرد: در ۲ سال گذشته پیشرفت کار بسیار بیشتر از قبل بود. سال گذشته ۵۰ کیلومتر از این کریدور در استان آذربایجان غربی افتتاح شد. اکنون ۱۲۳ کیلومتر به افتتاح رسیده و تا پایان سال نیز ۵۰ کیلومتر دیگر افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بزرگراه‌های کشور در ابتدای دولت تدبیر و امید حدود ۱۲۵۰۰ کیلومتر بوده است، گفت: امیدواریم تا پایان دولت این رقم را به ۲۰ هزار کیلومتر برسانیم. امروز این تعداد از ۱۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر عبور کرده و با رفع موانع، سعی داریم تا پایان دولت بزرگراه‌های بیشتری را به افتتاح برسانیم.

وی ادامه داد: خطوط ریلی کشور در این مدت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. ۵ استان طبق وعده رئیس جمهور به خط آهن سراسری متصل شده‌اند و استان آذربایجان غربی از جمله استان‌هایی است که این اتفاق در آن‌ها رخ داده است. در این دوره حدود ۲۵۰۰ کیلومتر به خطوط آهن کشور اضافه کردیم و همین میزان نیز در دست اجرا است که ۱۰۰۰ کیلومتر از آن در چند هفته آینده افتتاح خواهد شد.

این وزیر دولت تدبیر و امید با اشاره به اهمیت توسعه پایانه‌های مرزی و راه‌های منتهی به آن‌ها برای دولت گفت: برای ما مهم بوده که بر خلاف تصورات و تصمیم‌های سال‌های دور مسیر پایانه‌های مرزی را ساماندهی کنیم. بزرگراه خوی-رازی سال گذشته کلنگ زنی شد. در مرز رازی پایانه مرزی وجود نداشت و تأسیسات شامل چند کانکس بود که در شأن ملت ایران نبود. اکنون احداث این پایانه یکی از پر سرعت ترین پروژه‌های کشور است و پایانه مرزی رازی تا پایان دولت تکمیل خواهد شد.

وی افزود: اهتمام ویژه‌ای برای توسعه راه‌های مواصلاتی به کشورهای همسایه داریم. در کل کشور این پروژه‌ها اکنون فعال هستند و امیدواریم با اقداماتی که در دست اقدام است، پروژه‌های راه‌های مواصلاتی به سرعت تکمیل شود.

اسلامی با بیان اینکه امسال اعتبارات مورد نیاز برای راهسازی در لایحه بودجه دیده شده است، گفت: مهم‌ترین اتفاقی که امسال افتاده این است که راه‌های روستایی که هر سال فاقد اعتبار در ردیف بودجه بودند، دارای ردیف بودجه شدند. فقدان این بودجه در سال‌های پیش معضل بزرگی را برای ما درست کرده بود. امسال برای اولین بار ۵,۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه و بهسازی راه‌های روستایی در سند بودجه دیده شده است.

وی ادامه داد: سند توسعه راه‌های روستایی را تهیه کرده و ۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی با اولویت یک را استخراج کردیم، برای آنکه بتوانیم عدالت منطقه‌ای و توازن در توسعه را محقق کنیم. فرض ما بر این این بود که در کشور روستای بالای ۵۰ خانوار بدون راه آسفالت وجود ندارد. اما در این مطالعات روستاهایی را کشف کردیم که بالای ۱۰۰ یا ۲۰۰ خانوار جمعیت دارند، اما از راه آسفالت برخوردار نیستند. احداث راه برای این روستاها در اولویت قرار گرفته است.

این عضو کابینه دوازدهم گفت: این سند برنامه را به همه استانداران ابلاغ کرده‌ام و در آن اقداماتی که باید انجام شود و بودجه‌ای که تخصیص داده شده، مشخص است. امیدواریم پایان سال ۱۴۰۱ پایان تبعیض و محرومیت باشد. امیدواریم تا پایان ۱۴۰۱ کسانی که این برنامه را انجام می‌دهند این راه‌ها را احداث کنند که شاهد راه ایمن برای کسانی باشیم که تاکنون از راه محروم بوده اند.

گفتنی است در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان آذربایجان غربی، پروژه‌های زیادی آغاز و یا به بهره‌برداری رسید که از میان آن‌ها می‌توان به افتتاح سامانه کمک ناوبری DVOR/DME فرودگاه ارومیه، افتتاح ۲۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی، افتتاح ۵ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن مهر، آغاز عملیات اجرایی ۶ هزار و ۳۸۶ واحد مسکن ملی و آغاز فعالیت شرکت عمران شهر جدید گلمان اشاره کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.