| کد خبر: 230334 |

اضافه شدن ۶۴۹ کیلومتر خط ریلی جدید به شبکه راه‌آهن ایران تا تیر ۱۴۰۰

خطوط آهن یزد-اقلید، بستان‌آباد-تبریز، زاهدان-خاش، همدان-سنندج و رشت-کاسپین در خرداد و تیر ۱۴۰۰ به شبکه ملی راه‌آهن ایران خواهند پیوست.

تین نیوز

خطوط آهن یزد-اقلید، بستان‌آباد-تبریز، زاهدان-خاش، همدان-سنندج و رشت-کاسپین در خرداد و تیر ۱۴۰۰ به شبکه ملی راه‌آهن ایران خواهند پیوست.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دولت تدبیر و امید در طول ۸ سال دوره کاری خود، گام‌های بلندی برای توسعه شبکه ریلی کشور برداشته است. در این مدت طبق وعده دولت، ۵ مرکز استان، یعنی همدان، رشت، کرمانشاه، ارومیه و تبریز (از مسیر جدید) به شبکه ریلی کشور متصل شده و تا پایان امسال استان‌های اردبیل، چهارمحال‌وبختیاری، کردستان و بخش‌هایی از خراسان شمالی نیز دارای خط آهن خواهند شد.

از سوی دیگر، احداث راه‌آهن خواف-هرات در این دولت سبب شد که اتصال ریلی افغانستان به داخل ایران برقرار شده و از این مسیر ترانزیت افغانستان و حوزه آسیای میانه به حوزه اقیانوس هند گسترش یابد. احداث این مسیر یکی از مهم‌ترین گام‌ها در توسعه راه‌آهن شرق کشور به شمار می‌رود.

پروژه‌های ریلی همچنان ادامه دارند و به عنوان مثال راه‌آهن چابهار-زاهدان به سرعت در حال پیشرفت است و انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۰ و یا حداکثر اوایل سال بعد به بهره‌برداری برسد. تکمیل این خط در کنار احداث خط رشت-آستارا مسیر ریلی شمال-جنوب را تکمیل کرده و با اتصال حوزه اقیانوس هند به جمهوری آذربایجان، روسیه و شمال اروپا نقش مهمی در آینده ترانزیت کشور خواهد داشت.

به گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه ریلی باعث شده تا سال ۹۹ خطوط راه‌آهن کشور به میزان ۴۰ درصد توسعه یابد و انتظار می‌رود که این رقم تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۶۰ درصد برسد. این دولت همچنین اقدامات به سزایی برای توسعه توان داخلی در صنعت ریلی انجام داده است که به عنوان مثال می‌توان به استفاده از ریل و سوزن ملی برای اولین بار و همچنین قراردادهای سه‌جانبه ساخت و بهسازی لوکوموتیو و واگن میان وزارت راه و شهرسازی، تولید کنندگان داخلی و شرکت‌های ریلی اشاره کرد.

اما قطار توسعه صنعت ریلی در دولت تدبیر و امید از حرکت نایستاده و هنوز به سمت پیشرفت پیش می‌رود. اکنون ۵ پروژه ریلی در شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور فعال است که تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری می‌رسند. با افتتاح این طرح‌ها ۶۴۹ کیلومتر به مجموع خطوط ریلی کشور افزوده خواهد شد.

راه آهن یزد-اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر

راه آهن یزد-اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر اولین پروژه است که هدف آن جابه‌جایی سالیانه  ۴ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال اول بهره‌برداری، تکمیل کریدور ریلی شمال شرقی-جنوب غربی و کاهش ۳۱۰ کیلومتری مسیر ریلی و احیای بندر خشک، معادن سنگ آهن کنستانتره اسمالون، خاک نسوز آماکو و قلدسپات چغاک سرخ تعریف شده است. این طرح اکنون ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با تخصیص اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان تا خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

راه آهن بستان‌آباد-تبریز به طول ۴۴ کیلومتر

راه آهن بستان‌آباد-تبریز به طول ۴۴ کیلومتر پروژه بعدی است که به منظور جابه‌جایی سالانه یک میلیون نفر مسافر و ۲ میلیون تن بار در سال اول، بهبود شبکه ریلی و کریدور شرق به غرب کشور، تسهیل ترانزیت و جابجایی کالا و مسافر و کمک به فرآیند تولید در منطقه احداث می‌شود. پیشرفت فیزیکی این پروژه ۷۴ درصد و اعتبار باقی مانده آن ۳۰۰ میلیارد تومان است و انتظار می‌رود در خردادماه به بهره‌برداری برسد.

راه‌آهن زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر

پروژه دیگر راه‌آهن زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر است که جابه‌جایی سالانه ۹۲۷ هزار نفر مسافر و ۲.۸ میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری را موجب می‌شود. با توجه به تولید مصالح سیمان، تراورس، ریل، ادوات و حجم عمده مصرف در این پروژه، پیشبرد پروژه در امر تولید در منطقه و کشور بسیار تاثیرگذار است. تمام اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تخصیص یافته و پیشرفت فیزیکی آن اکنون ۷۰ درصد است. این خط آهن نیز در خردادماه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

راه آهن همدان-سنندج با طول ۱۵۰ کیلومتر

راه آهن همدان-سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر در تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه به تخصیص ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است و ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تسهیل جابه‌جایی حدود ۲.۹ میلیون تن بار و محصولات کشاورزی در استان کردستان و تسهیل جابه‌جایی بار در معادن سنگ و پوکه معدنی قروه، پتروشیمی باختر سنندج و تولیدات شهرک صنعتی دهگلان از اهداف این پروژه است. با تکمیل این خط، استان کردستان نیز به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

راه‌آهن رشت-کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر

در نهایت، احداث راه‌آهن رشت-کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر پنجمین و آخرین پروژه ریلی است که در تیرماه و تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری می‌رسد. جابه‌جایی سالیانه ۵ میلیون تن بار و ۱.۴ میلیون نفر مسافر در سال اول بهره‌برداری، تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب و اتصال خلیج فارس و دریای عمان به دریای خزر، تسهیل ترانزیت و جابجایی کالا و مسافر، جذب بار از کشورهای همسایه شمالی و بهبود فرآیند حمل‌ونقل کالا برای کمک به امر تولیدات درون استانی و منطقه از اهداف این پروژه است. این طرح اکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل به تخصیص ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.