| کد خبر: 217914 |

◄ امکان بازیابی فرصت‌های ازدست رفته توسط وزارت راه

قطب صنعت آلمان (ایالت باواریا) که در دوران مذاکرات هسته‌ای و افزایش امیدها به توافق، آغاز توسعه روابط خود را با بخش خصوصی ایران کلید زد، همچنان در پی گسترده‌تر کردن این مراودات است اما تحریم ها این تلاش ها را بی ثمر گذاشته است.

تین نیوز

سال 97 در میانه اجرای برجام، راه‌آهن آلمان و ایران در سودای اتصال ریلی، مذاکراتی با یکدیگر انجام دادند تا یک سال بعد یعنی سال 98، نخستین قطار ایران وارد آلمان شود. این رویداد بدلیل لغو برجام توسط دولت امریکا منتفی شد. اما حالا با افزایش ارتباطات با کشورهای اروپایی و بازگشایی مسیرهای پروازی، اتصال از طریق شبکه ریلی با آنها بویژه با آلمان که روابط بهتری با ایران داشته و دارد، دور از ذهن نیست.

به گزارش تین نیوز، مذاکرات انجام شده در آن زمان دو سال به طول انجامید تا سیستم ریلی برای حمل بارهای صادراتی از ایران و بارهای وارداتی از اروپا راه اندازی شود. این قطارهای باری کانتینری قرار بود از چین با گذر از کشورهای شرق آسیا، به ایران وارد و امکان سیر آنها تا ترکیه میسر شود.

یک کارشناس حمل ونقل ریلی در اینباره به خبرنگار ما گفت: از سال 95 تا سال97 هشت قطار کانتینری در این مسیر حرکت کردند. از طرف دیگر نیز توافق‌هایی بین راه‌ آهن‌ های ایران، آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان برای راه اندازی کریدور جنوب-غرب به‌صورت حمل‌ونقل ترکیبی برای جذب بارهای هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی به سمت اروپا انجام شد و حتی درباره تعرفه و مدت زمان سیر این قطارها نیز مذاکرات به اتمام رسید اما تحریم ها منجر شد این اتفاق به ثمر نرسد و شرکت ملی راه آهن آلمان (دویچ بان) اعلام کرد بازار ایران را ترک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

سرمایه‌گذاری 170 میلیارد یورویی دولتی در راه‌آهن آلمان

 

اعتصاب کارکنان شبکه ریلی آلمان در اعتراض به میزان دستمزدها

 

محمد ساطعی اضافه کرد: بعد از بازگشت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، چندین شرکت اروپایی مانند توتال، پژو، رنو و دایملر اعلام کردند سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های خود در ایران را متوقف کردند.

ساطعی تاکید کرد: علاوه بر این، قطب صنعت آلمان (ایالت باواریا)  که در دوران مذاکرات هسته‌ای و افزایش امیدها به توافق، آغاز توسعه روابط خود را با بخش خصوصی ایران کلید زد، همچنان در پی گسترده‌تر کردن این مراودات است اما تحریم ها این تلاش ها را بی ثمر گذاشته است.

وی افزود: رفت‌وآمدهای دوجانبه با افتتاح میز اتحادیه صنعت و اقتصاد ایالت باواریا در اتاق تهران حتی نزدیک‌تر و گرم‌تر هم شد و قرار بود توسعه و تسهیل برقی‌سازی تهران-مشهد و تهران-قم- اصفهان در راس برنامه ها قرار بگیرد.

ساطعی تاکید کرد: به رغم بروز تحریم ها و منتفی شدن برنامه ها، در حال حاضر با تلاش بیشتر بخش خص.صی و زیرمجموعه های وزارت راه در شرایطی که اقدامات ترامپ تاثیر خود را در جهان از دست داده، امکان ایجاد مراوده بیشتر با کشورهایی نظیر آلمان که خود نیز مشتاق ایجاد ارتباط با ایران هستند، وجود دارد.  

گفتنی است که دویچه بان در ماه مه (خرداد) ۲۰۱۷ تفاهم‌نامه‌ای با شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد (بن ریل) با هدف شناسایی و ارزیابی توانایی بالقوه تجهیزات و روندکار این شرکت، امضا کرده بود. پروژه دوم، که سال 96 آغاز شده بود، قرارداد مشاوره برای شرکت راه‌آهن ایران بود که شامل بازنگری و اصلاح سازمانی این شرکت نیز می‌شد. قراردادها و تفاهم نامه هایی که مسکوت مانده و امید به از سرگیری آنها همچنان وجود دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.