| کد خبر: 170296 |

◄ دلیل روند افزایشی خروج قطارها از ریل چیست؟

سیاست‌گذاری‌های سال‌های اخیر دولت در جهت توسعه صنعت ریلی است اما توسعه آن در گرو تزریق اعتبارات کلان است تا دیگر شاهد حوادث ریلی به‌دلیل کمبود نقدینگی و عدم انجام تعمیرات به‌موقع نباشیم.

تین نیوز

عصر دیروز یک قطار دیگر از ریل خارج شد. این قطار، شامل هفت واگن باری بود که محموله‌های گندم را در خطوط فرعی محدوده ایستگاه آپرین-ملکی (در حوالی تهران) حمل می‌کرد. اتفاقی که در چند روز گذشته با فرار بوژی از خط در قطار مسافری مشهد-یزد تکرار شده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، یک کارشناس صنعت ریلی مهم‌ترین دلیل بروز این‌گونه اتفاقات را گرمای بی‌سابقه عنوان کرد و افزود: با انجام تعمیرات به‌موقع می‌توان تا حد زیادی از این حوادث جلوگیری کرد.

محمد ساطعی مهم‌ترین عامل در صرف‌نظر کردن از انجام برخی از تعمیرات لازم را کمبود نقدینگی دانست و تصریح کرد: دلایل بروز این حوادث، افزایش تورم، افزایش قیمت ارز، نوسانات قیمت نفت و عدم مدیریت درست شرایط است و به‌کلی کمیت صنعت ریلی را لنگ می‌کند.

این عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی ایران افزایش قیمت فولاد را که متاثر از افزایش قیمت پیشران‌های اقتصادی است را عامل دیگری دانست که مستقیماً بر تولید ریل و خرید قطعات از خارج موثر است.

این کارشناس ریلی افزود: راه‌آهن ایران با آغاز پروژه‌های ریلی متعدد و برنامه‌ریزی برای افزایش خطوط ریلی به‌ویژه پس از برجام به کانون توجه سرمایه‌گذاران خارجی بدل شد. هرچند می‌توانست در این مقطع با عبور از بروکراسی موجود در قوانین، بستر مناسبی برای ورود بخش خصوصی به این صنعت نیز فراهم شود.

ساطعی تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های سال‌های اخیر دولت یازدهم و دوازدهم طبق اهداف سندچشم‌انداز نشان از حرکت به سمت توسعه حمل‌ونقل ریلی دارد اما بر کسی پوشیده نیست که توسعه این صنعت در گرو تزریق اعتبارات کلان، تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در این بخش است و بدون توجه به‌موقع به این موضوع، برنامه‌ها به کندی پیش خواهند رفت.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس آمار موجود در جهان، سالانه ۲۰ هزار نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند که این آمار در طول ۱۰ سال به حدود ۲۱۰ هزار نفر می‌رسد. در حالی که در حوزه ریلی این آمار حدود ۷۰۰ نفر بوده است که بیشتر به دلیل برخورد عابر به قطار رخ داده است.

بنابراین تجهیز و نگهداری خطوط ریلی می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، از بروز حوادث جاده‌ای نیز جلوگیری کند و به کاهش آلاینده‌های زیست محیطی هم کمک کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. راه حل پیشگیری از افزایش خروج از خط قطار ها (اعم از اینکه در سرما باشه یا گرما ) بازرسی خط هست. کاری که در سازمان راه آهن برای اون ردیف پیش بینی شده. اگر بازرسی به دقت و منظم انجام بشه با مشاهده ی شکستگی خط یا فرار خط ( در گرما) بلافاصله میشه خط رو ترمیم کرد و از خروج از خط پیش گیری کرد . این نه به بودجه زیادی نیاز داره نه به سرمایه گذاری نه به تکنولوژی پیشرفته.

  • ناشناس 0 0

    سلام صرفه جویی درلاستیک وسوخت ولوازم یدکی هزینه حمل ونقل امکان حمل زیادبارومسافروکاهش کشته های جاده ای وافزایش درآمدترانزیت (بدون راه آهن ترانزیت توجیه ندارد) بخشی ازمزایاd راه آهن است